VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při závodě vždy nazvedám pár metráků, usmívá se akrobatický pilot Šonka

Klettwitz (od zvláštního zpravodaje) – Usmíval se na okolí, jak je mu vlastní, ale měl smíšené pocity. Akrobatický pilot Martin Šonka zažil rušný víkend v šestém dílu leteckého seriálu Red Bull Air Race. Na německém okruhu Lausitzring necelých 130 kilometrů od českých hranic nejdříve zažil anulování výkonu v kvalifikaci, poté se probojoval ve vyřazovacích duelech až do finálové čtyřky a skončil čtvrtý.

7.9.2016
SDÍLEJ:

Akrobatický pilot Martin Šonka.Foto: Red Bull Pool Content/Predrag Vučkovič

„Mrzí mě, že jsou to brambory. Udělal jsem dvě pilotní chyby," povídal osmatřicetiletý rodák z Dvora Králové nad Labem.

V čem jste pochybili, že přišla diskvalifikace?

Zjistilo se, že jsme měli víc otáček. I ostatní týmy za to byly v sezoně už diskvalifikované, třeba Petr Kopfstein (týmový kolega, skončil bez bodu jedenáctý, celkově je poslední čtrnáctý – pozn. red.). Při závodu je 
2 950 otáček maximum, my jsme ho překročili.

Zajímavá fakta
· Maximální náletová rychlost do úvodní brány – 370 kilometrů za hodinu
· Sražení pylonu (vzduchové brány) – trest dvě sekundy a tři za průlet s nesrovnanými kří­dly
· Opětovné nafouknutí pylonu do 90 sekund
· Povolená váha letadla
i pilota – 696 kilogramů
· Průměrný čas jednoho letu – 53 až 59 sekund

Berete čtvrté místo, zvlášť kvůli diskvalifikaci?

Jsem rád za final four. Nicméně, když už jsem se dostal do čtyřky, tak mě to mrzí. Přetáhl jsem letadlo 
v obou pull upech (radikální manévry vzhůru – pozn. red.) a ztratil jsem čas. Létali jsme tady dobré časy okolo 54 sekund. Alespoň jsme se posunuli v pořadí.

Nyní jste se dostal z osmé pozice průběžného pořadí na šestou. Cítíte formu po nedávné obhajobě titulu mistra Evropy v disciplíně freestyle v Moravské Třebové?

Triumf v akrobacii mě nakopl. Navíc mi trať v Lausitzu mi vyhovovala. Cítil jsem se jako doma, viděl jsem mraky českých vlajek a lidé nám tleskali. Podpořila mě i rodina.

Zajímají se děti o létání?

Pokud to jen jde, jezdí s manželkou na všechny evropské závody. Dvouletý syn i tříletá dcera si furt hrají s letadly. Chtějí se mnou létat na výlet. Mají k tomu pozitivní vztah a uvidíme, jestli vydrží. (culí se)

Pro tuto sezonu jste převzal letoun od legendárního Maďara Pétera Besenyeiho. Ještě si na něj zvykáte?

Určitě, protože tréninků s letadlem není moc. Máme k němu přístup jen v trénincích před závody. Jen při evropské šňůře nebylo letadlo na cestách, tak jsem na něm zkoušel co nejvíc akrobacie. Teď se v něm cítím dobře a létáme rychle.

Brněnská podpora
„Závod Red Bull Air Race se mi moc líbil. Je to napínavá soutěž zvlášť díky vyřazovacím duelům. Když se Martin dostal do finále, tak jsem si zařval. Myslím si, že po té diskvalifikaci je to obrovský úspěch. Já bych si dobrovolně do sportovního letadla nesedl. Asi jsem trochu poseroutka. Zkoušel jsem si zde jen simulátor a už v první zatáčce jsem brýle sundal. Na horské dráhy chodím, tohle je však jiná liga."

brněnský šermíř Alexander 
Choupenitch, jenž Šonkovi fandil

Museli jste ho předělávat?

Upravovali jsme celé vyvážení letadla a nevyhovovalo mi řízení, které měl Péter. Práce byla i s chlazením na motoru. Sice byla pro Pétera vyvinutá nová kapota motoru, která měla fungovat dobře aerodynamicky, ale málo chladil motor.

V čem měl Besenyei jiné řízení?

Přitažení řídicí páky bylo lehoučké. V tréninku 
v Abú Dhabí jsme překračovali géčka (gravitační přetížení – pozn. red.), takže jsme to museli hned předělat. Jsem silovější a potřebuju cítit odpor v řízení, protože síly v přetížení, které na člověka působí, jsou obrovské a řídit to nulovým pohybem je zvláštní.

Kolik kilogramů pilot s pákou zvedne v přetížení?

V každém přitažení je přes dvacet kilo, pár metráků nazvedám. (směje se)

Jste s Besenyeim kamarádi?

Je hodně přátelský, známe se dobře. Byl jsem i na návštěvě v jeho sídle, kde má vlastní ranvej a jezero, kde chytá ryby.

Jaký je šampionát bez něho a další legendy Paula Bonhomma?

Už to na oba bylo hodně. Péterovi je šedesát let. Paul se věnuje víc rodině a nechtěl skončit v práci, létá pro British Airways. Zrovna jsem se ho ptal, jaké to je být důchodce závodní pilot a říkal, že je to úplně úžasné. Komentoval tady závody pro televizi. Žádný stres. Jediné, co řeší je to, do jakého baru večer půjde a nemusí řešit, jak druhý den proletí trať. (usmívá se)

Čeká vás americké turné, poslední dva závody. Jak se vlastně přepravují letadla do Ameriky?

Rozebreme je, sundají se křídla a dají se do beden. Celé křídlo se dá futrálu, jak od kytary. Ocasní plochy jako směrovka a výškovka to samé. Vloží se to do cargo letadla a za tři dny je letadlo v Americe. Někdy se to přeprevuje lodí, ale jen když je opravdu delší přestávka mezi závody, což je vyjímečně.

Dáváte si nějaké cíle na závěr sezony v Indianapolisu a Las Vegas?

Ještě zabojujeme o bednu. Němec Matthias Dolderer má na čele obrovský náskok. S dvěma diskvalifikacemi a dvěma nepovedenými závody na první místo pomýšlet nemůžu.

Autor: Petr Musil

7.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.
18

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Dny dopravní nostalgie v Brně.
17

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Brno /VIDEO/ – Z brněnské Kraví hory se v sobotu rozléhá nadšený výskot. Přestože je venku úmorné horko, davy lidí pospíchají parkem až na vrchol kopce. S nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku. V Brně začal druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice.

Nezletilý motorkář má středně těžké poranění nohy. Po srážce s náklaďákem

Brněnsko - V péči lékařů skončil v sobotu odpoledne sedmnáctiletý motorkář. Na křižovatce mezi Újezdem u Brna a Sokolnicemi na Brněnsku se srazil s nákladním autem. "Měl středně těžká poranění dolní končetiny. Záchranáři jej převezli do Dětské nemocnice v Brně," popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Vytrvalejší cestovatel než vlk. Rys přišel do Moravského krasu až z Beskyd

Blanensko – Vědci minulý týden odchytili a očipovali rysa v Moravském krasu. Očekávají, že díky tomu získají nové poznatky o vzácné šelmě.

Díky práci snů zdarma cestuje po světě. Při natáčení mu ale opice ukradla kameru

Brno - Videa z různých koutů světa natáčí z loďky či horkovzdušného balonu. Sedmadvacetiletý Michal Gálik loni vyhrál v brněnské společnosti Sygic Travel konkurz na práci snů. Díky ní rok zdarma cestuje po světě a natáčí 360stupňová videa do internetové aplikace pro cestovatele. „Raději cestuji za přírodou než do měst. Je v nich na mě moc stresu a ruchu," tvrdí mladík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies