VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Příprava na maraton, díl 2: místo klobásy raději zeleninu

Brno /JAK VYZRÁT NA MARATON/ - Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravuje na Pražský mezinárodní maraton.

18.3.2011
SDÍLEJ:

Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravuje na Pražský mezinárodní maraton.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Díl 2.

Moje příprava na Pražský maraton se opět o týden zkrátila, což se namísto lepší výkonnosti spíš projevuje slabší psychikou. Dělám si legraci, cítím se celkem v pohodě, až na ten bolavý kotník. Stojí přede mnou dilema. Jelikož mě kotník bolí v reakci na zátěž, nejspíš by postačil čtrnáctidenní klid. Krátká pauza v životě člověka, ne však v harmonogramu běžce. Takže zatím běhám.

O víkendu jsem zamířil za svou přítelkyní do středu Čech, vyměnil jsem tak tvrdý povrch cyklistických stezek v Brně za nerovný terén polních cest v okolí obce Chotěšice. Říkal jsem si, že půjde o příjemné zpestření možná už trochu monotónního tréninku, ale nejsem si jistý, zda taková příprava není vhodná spíš pro orientačního běžce. Alespoň jsem si tak připadal. Za víkend jsem naběhal přibližně pětadvacet kilometrů do kopce, po silnici, polních cestách i po poli.

Běh přírodou je sice moc hezký pojem, ale kdybych trasu nesledoval na GPS navigaci, nejspíš ještě teď někde běhám a marně hledám cestu domů. Možná byl můj orientační smysl poznamenaný pátečním plesem.

I v neděli jsem trochu bloudil a připadal si jako někde na lovu, dokonce jsem viděl i zajíce, ale jako možná oběť jsem si připadal sám. Každopádně myslím, že změna prostředí mi prospěla.

V každém zápisníku se pokusím zaměřit na různé atributy kvalitní přípravy. Jelikož můj poslední příspěvek o klobásách nezůstal bez odezvy, požádal jsem kamaráda Petra Kazdu o radu v oblasti výživy. Petr je absolventem regenerace a výživy ve sportu na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně. Jak jsem tušil, není dobré běhat nalačno, ale ani po zabijačkových orgiích.

Energii tělu poskytují sacharidy, které najdeme v řadě běžných pokrmů. Pokud máte v plánu trénovat dopoledne, potřebujete snídani bohatou na rychle vstřebatelné sacharidy – ovesné vločky, müsli, ale vhodnou alternativou může být i sacharidová tyčinka, pokud nazujete běžecké boty brzy po probuzení. Prostě cokoliv, co tělu zdroj energie poskytne, ať na trati nepocítíte její nedostatek v podobě hypoglykemie. Jak říká Petr, aby to s běžcem nešlehlo.

Po ránu má totiž člověk nízkou hladinu cukru v krvi, což pro tělo není ideální startovní pozice. Při dlouhém tréninku je vhodné mít po ruce rychlý zdroj energie jako například hroznový cukr. Pokud si trénink plánujete na pozdější dobu, volte rozhodně celozrnné produkty s bílkovinou – šunka, cottage sýr, nízkotučný sýr. Fantazii se meze nekladou a ráno přijatá energie má celý den na zužitkování, proto nešetřete.

K obědu se hodí opět nízkotučná bílkovina. Tyhle stavební látky také posilují poničená svalová vlákna a napomáhají jejich regeneraci. Neméně důležité jsou opět sacharidy, při tréninku spálíte mnoho energie, kterou tělo potřebuje vhodně doplnit – rýže, těstoviny, brambory, ne však smažené variace.

Večeře vyžaduje lehčí podobu, aby organismus vhodně regeneroval. Sacharidy už v ní nehrají tak důležitou roli, mnohem zásadnější význam mají bílkoviny, právě ve spánku totiž tělo má dostatek prostoru k regeneraci a potřebuje prostředky. K tomu mu navrch dopřejte pořádnou porci zeleniny, vitamíny z ní tělu velmi prospějí. Nezapomínejte na svačinu, vhodnou variantou je ovoce, které tělu také dodá vitamíny. Nejdůležitější pak bývá dostatečný přísun tekutin celý den.

Toť malá exkurze do světa výživy pohledem Petra. Jak sám říká, tělo si vždy řekne, co mu schází, obecné zásady však má znát každý. Nejde o dogma, ale doporučení, které tělu prospěje. Pokud chci z těla při maratonu udělat nezničitelný stroj, nejsou rady vůbec k zahození. Zatím se omezovat zrovna nemusím.

Autor: Jaroslav Kára

18.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vnitřek karmy. Ilustrační foto.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Nočním brnem prošel žhář. Zapaloval kontejnery a popelnice, poničil i motorku.
1 10

Žhář v noci prošel Brnem. Způsobil škodu za pětačtyřicet tisíc

Účast v Miss nás naučila větší samostatnosti, říkají finalistky soutěže

Břeclav /ROZHOVOR/ – Jen dvanáct dívek se probojovalo do finále nejprestižnější soutěže krásy v České republice s mnohaletou tradicí Česká Miss. Mezi dvanáctkou jsou i dvě dívky z Břeclavi – jednadvacetiletá Silvie Hirtová a přesně v den finále pětadvacetiletá Monika Vrágová. „Finálový večer je v sobotu v DRFG Areně v Brně od osmi hodin,“ zvou Vrágová s Hirtovou.

Bazén na Riviéře vyloží nerezem, aby zabránili úniku vody. Přibyde tam i tobogán

Brno – Plážové osušky a plavčíky vystřídali v pátek dělníci se svými sbíječkami. Na brněnském koupališti Riviéra začala rekonstrukce. Opravovat se budou bazénové stěny, skrz které prosakovalo denně zhruba 200 tisíc litrů vody za přibližně čtrnáct tisíc korun. „Bazény vyložíme nerezem. Toho bude potřeba přes deset tisíc metrů čtverečních,” uvedl oblastní ředitel firmy Metrostav, která bude mít stavbu na starosti, Zdeněk Mička.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Mají transplantované srdce. Na společném setkání k němu dostanou i rodný list

Brno, Mikulov – Díky srdcím dárců se znovu narodili. Šedesátka lidí, kteří si v minulosti prošli transplantací nejdůležitějšího orgánu, se tento víkend uvidí v Mikulově na společném setkání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení