VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První český titán. Fojtík nejrychleji přejel duny Sahary

Brno – V extrémních teplotách blížících se padesáti stupňům Celsia a při enormním vyčerpání už zažil i fata morgánu. Přelud, kdy se mu na poušti zobrazí ve skutečnosti mnohem vzdálenější objekt. Třeba oázy se stromy a jezerem. A v takových podmínkách překonává cyklista Ondřej Fojtík sebe i soupeře.

7.5.2014
SDÍLEJ:

Ondřej Fojtík.Foto: www.titandesert.com

Pro jedny blázen, pro druhé frajer. A rozhodně titán. Minulý týden totiž závodník kuřimského klubu X-Sports Cannondale ovládl Titan Desert napříč marockou pouští. Jako první český biker. „Šlo o nejtěžší ročník, který jsem jel, vždyť jej vzdalo snad sto padesát lidí. Konkurence byla strašně silná, i proto mě výsledek překvapil," přiznává sedmatřicetiletý Fojtík.

Před čtyřmi lety skončil třetí, loni druhý a letos s triumfem moc nepočítal. Od září totiž ukončil profesionální kariéru, pracuje v Brně v makléřské firmě a trénuje tak třetinu toho, co předtím. „Letos jsem se aspoň tolik nestresoval," tvrdí krnovský rodák.

Devátý ročník Titan Desert zavedl jezdce v šesti etapách od úpatí pohoří Atlas až do alžírské části Sahary a písečných dun Erg Chebbi dosahujících výšky až 150 metrů. „Písečné úseky závod rozhodují, když v nich někdo odskočí, na větru už se nedá dojet. V přejíždění dun naštěstí patřím k nejlepším závodníkům, protože trénuji v zimě na sněhu," popisuje Fojtík, který se ujal vedení v předposlední e­tapě.

I když jej na Sahaře ne-ohrožují nebezpečná zvířata jako třeba v Austrálii, nebezpečí ve vyprahlé poušti číhá. „Jak člověk jede sám, cítí se opravdu malý před silnou přírodou. Když chvílí nevíte, kudy jedete, přejete si, aby šlo o správný směr. Vrátit se byť jen čtyři kilometry a hledat cestu může být problém. Dostaví se dehydratace, vyčerpání, před sluncem se není kam schovat a přicházejí fata morgány," sděluje Fojtík. O to příjemnější pocit nastává s nalezením značení cesty. „To je obrovská euforie," potvrzuje.

V noci jezdci přespávají v typických stanech. „Pořád se tam práší, všechny věci jsou od písku. Dost přísně nás ovšem drží od místních lidí," podotýká čtyřnásobný vítěz nejtěžšího českého závodu horských kol Bikemaratonu Drásal. Všechny věci si navíc cyklisté v Maroku vozí na zádech v batohu. „Jednu noc jsme strávili ve dvou tisících metrech. To pak přemýšlíte, jaké náhradní věci či léky si vzít, abyste přežili v pěti stupních a zároveň mohli závodit," líčí.

Právě takové výzvy Fojtíka lákají. Vždyť jako první český jezdec ovládl i Crocodile Trophy v Austrálii, dokonce pětkrát vyhrál Iron Bike v Savojských Alpách. „Hlavně se podívám na místa, kam bych se sám neodvážil, ani na to neměl peníze. A baví mě překonávat sama sebe," povídá biker, který k extrémním závodům přesedlal po neúspěších v cross country před třinácti lety. „Pokaždé, když se vrátím z takových míst, užívám si, jak u nás máme krásně," usmívá se.

Do budoucna ho láká ještě výzva v podobě 1800 kilometrů napříč Mongolskem. Přitom kvůli zaměstnání od září trénuje nesrovnatelně méně. „Pořád mě to baví. Nevím, jak dlouho vydržím, na druhou stranu jsem zase silnější psychicky," dodává Fojtík, jenž se ujal pořádání Bikemaratonu Drásal. „Chceme z něj udělat velký mezinárodní závod," říká cyklistický titán.

Ondřej Fojtík

Narozen: 1. března 1977 v Krnově (37 let)

Klub: X-Sports Cannondale

Předchozí angažmá: OK Bag Blansko, Favorit Brno, Merida Team Brno, Toyota Dolák

Největší úspěchy: historicky první český jezdec, který zvítězil na extrémních etapových závodech Crocodile Trophy v Austrálii, Iron Bike v Itálii a Titan Desert Trophy v Maroku, vítěz Salzkamergut Trophy v Rakousku, 4× vítěz Bikemaratonu Drásal

Autor: Jaroslav Kára

7.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies