VYBERTE SI REGION

Renaulty posviští po okruhu 270 za hodinu

Brno – Závodní víkend Světové série nabídne efjedničkovou exhibici a startovní pole, které pojede stejně rychle jako francouzské vlaky TGV.

3.6.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Minulý rok Ferrari a teď Renault. Fanoušci formule 1 mají na Masarykově okruhu poslední půl roku motoristické hody. Po exhibici Marca Geného při zářijových Ferrari Racing Days se o víkendu na brněnské trati rozparádí francouzský Renault.

Závodní víkend Světové série francouzské automobilové značky ale nebude pouze o monopostu královny motorsportu. Program naplní i souboje tříapůllitrových Renaultů, ve kterých bude bojovat česká dvojice Jan Charouz a Filip Salaquarda. „Jsou to především bitvy velkého počtu jezdců. Dojet do první desítky je proto už samo o sobě úspěchem,“ řekl brněnský rodák a šéf stáje ISR Racing Igor Salaquarda.

V útrobách monopostů formule Renault řehtají koně tříapůllitrového šestiválce Nissan, na kterých se učili formuloví mistři světa Fernando Alonso či Marc Gené. Hlavním posláním seriálu je rozvíjet talent mladých nadějných jezdců, jejichž přirozená touha nese název formule 1.

Krédo promotérů našlo naplnění hned v premiérovém ročníku 2005, kdy největší počet nasbíraných bodů vynesl na zlatý stupínek dnes polského pilota formule 1 Roberta Kubicu. Ze světové série formule přestoupil do efjedničkového kokpitu i Němec Sebastian Vettel.

Zásluhou Charouze a Salaquardy nese letošní seriál i markantní českou stopu. „Je to vstupní brány do F1. Chci sbírat zkušenosti a snad se tam jednou dostat,“ uvedl Charouz.

Do první desítky průběžné klasifikace oba zatím nenakoukl. Nebýt diskvalifikace ve španělském Aragonu, mohl být pohled na bodovou tabulku před Brnem radostnější. Charouz tam ve druhém závodě po velmi dobrém výkonu dojel druhý za Estoncem Pentusem, jenže po projetí cílem polovina z požadovaného množství „zbytkového“ paliva v nádrži jeho vozu chyběla. Britský tým P1 Motorsport našel před dalšími závody vhodné technické řešení, nicméně bodové manko sráží Charouze momentálně na sedmnáctou příčku.

První tři body si připsal v Monte Carlu šestadvacetiletý Salaquarda, který se letos vrátil pod křídla týmu ISR Racing, kde dělá šéfa jeho otec Igor.

Téměř třístovkou

V pozici lídra dorazí na Masarykův okruh ruský jezdec Michail Alešin se sedmibodovým náskokem před Australanem Danielem Ricciardem. Vedoucí postavení Rusa až tak velkým překvapením není, formuli Renault 3.5 pilotuje Alešin už od roku 2006, pouze loni si odskočil do šampionátu formule 2.

Třiapůllitrové vozy Renault jsou velmi rychlé, po okruhu se proženou rychlostí 270 kilometrů za hodinu. Při optimálních podmínkách by neměly příliš zaostávat za časy monopostů seriálu Auto GP, které letos v dubnu nadělily Masarykovu okruhu k jeho osmdesátému výročí nový oficiální rekord.

Kromě vozů Renault 3.5 čekají o víkendu dvě bitvy také jezdce Eurocupu formule Renault 2.0, Clio Cupu a u nás dosud neviděného Eurocupu Megane Trophy. „Jezdíme v Eurocupu už třetím rokem, ale poprvé pojedeme na Masarykově okruhu,“ povídal šéf stáje Křenek Motorsport Jan Křenek, jehož tým bude bojovat s dvěma českými jezdci Adamem Koutem a Jakubem Knollem. „Úspěch bude, když dojedeme do desátého místa,“ dodal.

Dvoudenní program, který startuje zítra, vyplní spousta dalších atrakcí včetně řidičských skopičin bývalého rallyemana a účastníka čtyřiadvaceti­hodinovky Le Mans Jeana Ragnottiho.

A kdo ještě nezažil na vlastní kůži v akci vůz formule 1, může se těšit na exhibiční průlety Charouze s loňským monopostem Renault. Vstup na celý víkend je zdarma.

Kompletní víkendový program čtěte v pátečním vydání Brněnského deníku Rovnost

Mladý Mansell jde ve stopách otce

Startovní číslo sedmnáct bude při víkendových závodech Světové série formule Renault na Masarykově okruhu patřit k nejsledovanějším. I když se nedávno v Monte Carlu musel jeho nositel sklonit před čtrnácti konkurenty včetně českých jezdců Filipa Salaquardy a Jana Charouze. Proč zrovna sedmnáctka? V kokpitu totiž jezdí Angličan Greg Mansell.

Tedy syn a pokračovatel slavného jezdce Nigela Mansella, který absolvoval 187 Velkých cen formule 1, vyhrál 31 závodů, sedmnáctkrát dojet druhý a jedenáctkrát na třetí místě. V týmu Williams dosáhl v roce 1992 dokonce na titul mistra světa.

Následovat stopy svých otců na vrcholek pyramidy zvané formule 1 nebývá snadnou cestou. Z potomků mistrů světa se to v minulosti podařilo pouze Damonu Hillovi a Jacquesovi Villeneuvovi. „Závody jsou vzrušující sport a už od dětství mě moc baví. Ale když se mi nepodaří do formule 1 dostat, já ani táta se z toho nezblázníme,“ zůstává dvaadvacetiletý Greg Mansell v klidu.

A taky proč ne, vždyť ani kariéra otce nebyla raketová. Do efjedničky se poprvé nasoukal až v sedmadvaceti a světový šampionát vyhrál o dvanáct let později.

Pro mladého Grega bude ovšem nesrovnatelně důležitější, když se mu obloukem vyhne osud krajana Henryho Surteese, syna dosud jediného mistra světa motocyklů a formule 1 v jedné osobě.

Loni v červnu bojoval ještě na Masarykově okruhu pod dohledem svého legendárního otce Johna v závodě formule 2. O čtrnáct dní později jeho život ukončilo v anglickém Brands Hatch utržené kolo.

AMOS KREJČÍ
TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK

3.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Online rozhovor: na otázky čtenářů odpovídá Stanislav Juránek

Brno – Stanislav Juránek, devětapadesátiletý kandidát za KDU-ČSL do krajského zastupitelstva a také senátu. Vystudoval Lesnickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně, sedmnáct let pracoval u Jihomoravských státních lesů.

Online rozhovor: kandidáta do senátu Jiřího Ventruby se můžete ptát už nyní

Brno – Jiří Ventruba kandiduje za občanské demokraty do senátu v obvodu Brno-město číslo pětapadesát. Na souboj tak vyzve dosavadního sociálnědemokra­tického senátora Jana Žaloudíka. Kdo bude novým zástupcem v horní komoře parlamentu, rozhodnou voliči sedmého a osmého října.

Deník upozornil na uvolněný okraj pískoviště, opravili ho

Brno – Rychlou reakci předvedli zaměstnanci odboru životního prostředí Brna-středu. Test hřišť Brněnského deníku Rovnost z minulého týdne objevil na hřišti na náměstí 28. října pískoviště s uvolněným okrajem. Již v pondělí nedostatek opravili.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies