Už víc než rok dobrovolně nezávodí. Přitom naposledy byl blízko angažmá rovnou ve formuli 1. A právě vidina účasti v královně motorsportu přinutila nadějného českého jezdce Josefa Krále k netradičnímu půstu. Při něm shání peníze, aby si splnil sen a postavil se na start vedle hvězd Sebastiana Vettela nebo Fernanda Alonsa. Své jezdecké umění opráší Král už o tomto víkendu, kdy se při závodech na brněnském Masarykově okruhu sveze v monopostech AutoGP.

Jak berete situaci, že jste závodník, který nezávodí?

Myslím pozitivně a nevzdávám se. Připadá mi, že jsem tady asi od toho, abych jezdil formuli 1, a dělám pro to maximum. Musím přijmout tuto skutečnost jako realitu. Ale když budu jen sedět na zadku a nedělat nic, nikam se nedostanu.

Pamatujete si ještě, kdy jste naposledy seděl ve formuli?

Přesně, bylo to začátkem loňského záříí v Belgii. A od té doby nic. To byl poslední závod, který jsem jel ještě v GP2. Tehdy jsem ho paradoxně i vyhrál.

Proč jste v sérii, která má být příprava na vstup do formule 1, nepokračoval?

GP2 stojí strašně moc peněz. A i když je zaplatíte, výsledek je hodně nejistý, je to vabank. I když jsem jel v nejlepším týmu, měl strašnou spoustu technických problémů. Proto jsme si řekli, že už nebudeme investovat peníze do GP2, ale zkusíme sehnat o dost víc na formuli 1.

Kolik na vstup do ní potřebujete?

To nedokážu přesně vyčíslit. Částka se pohybuje v milionech eur, ale nejedná se o konkrétní sumu, po jejímž sehnání máte místo jisté. Musíte mít manažera, který vyjednává v jednotlivých týmech a potom dojednává cenu a další spousty podmínek. Ve formuli 1 hraje velkou roli politika. Vytváření smluv je něco neskutečného.

Kolik jste už za rok našetřil?

Těžko říct. Není to tak, že bych měl peníze v kufříku doma. Jednáme se sponzory, máme od nich nějaké přísliby, konkrétní částky později doladíme.

Kde sháníte podporu?

V podstatě všude po světě. Mám několik sponzorů, kteří jsou mojí myšlence naklonění. Jen Česká republika je příliš malý trh na sehnání takového balíku peněz, české firmy jsou na to příliš slabé.

Několik týmů z královny motorsportu se potýká s finančními problémy. Je nynější situace příznivá pro vstup do některé ze stájí?

Týmy o mě měly už v minulosti zájem, ale na druhou stranu vždy po mně chtěly velký balík peněz. Přijít tam jako Kubica (první polský pilot v formuli 1 – pozn. red.), kterého vzali jako talent a nemusel platit nic, je lepší, než jen slyšet, že jste dobrý, ale musíte s sebou přinést peníze, které tým nutně potřebuje. Břemeno shánění sponzorů se v poslední době bohužel přeneslo z týmů na jezdce.

Při vyjednávání vám nepomáhá, že jste svůj poslední závod v GP2 vyhrál?

Současná situace je tak špatná, že bez koruny se nikam nedostanete. V současnosti už neexistuje žádný jezdec, který přijde do týmu a nemusí zaplatit nic. To nejde.

Se kterými stájemi jednáte?

Měli jsme hodně blízký vztah s Hispania Racing, které ale došly peníze. To je velká škoda. Smlouvy od nich jsem už měl na stole… Nyní máme kontakty na Caterham, Marussii a některé další týmy, ale dostat se do top stájí je bez šance. Tam už se bavíte o daleko vyšších sumách.

Jaká je tedy šance, že od příští sezony pojedete ve formuli 1?

Zatím těžko odhadovat. Vše záleží na tom, kolik peněz se mi podaří sehnat.

Dokážete si představit i další sezonu čekání?

Asi ano, ale už musím za každou cenu víc jezdit, protože dva roky jen koukat na závody není úplně dobré. Priorita je formule 1, od ní se vše odvíjí.

Jak se mimo kokpit udržujete ve formě?

Závodění se nezapomíná. Je to jako bruslení, vlezete na led a jedete. Ale samozřejmě musím být připravený fyzicky i mentálně. Těší mě, že při AutoGP se svezu i ve dvou trénincích, takže si řízení osahám. Ještě nikdy jsem nezažil takovou dlouhou pauzu, takže uvidím, jaké na mě zanechala následky. V minulosti jsem si jen pět měsíců nesedl za volant po havárii a zlomenině dvou obratlů, a hned po návratu jsem bodoval a dva týdny na to testoval formuli 1. Doufám, že teď jsem taky neztratil nic ze své rychlosti a umění. Musím jen dostat zpět zdravou dravost, potřebuju si na trati věřit.

Oficiální rekord Masarykova okruhu drží právě AutoGP z roku 2010. Hodláte jej letos překonat?

Potěšilo by mě, pokud jako Čech budu držet rekord na českém okruhu. Ale tato série je pro mě nová, takže uvidíme, jestli si s autem sednu. Budu se snažit, ale nic neslibuju.

Blíží se AutoGP monopostům formule 1?

Spíš jsou si dost vzdálené. Aerodynamika tady není tak velká, i výkon a pneumatiky jsou slabší.

Účast v závodě na brněnském okruhu jste potvrdil až ve čtvrtek. Rozhodoval jste se do poslední chvíle?

Definitivně jsme se s týmem domluvili až začátkem týdne. Svezení tady beru tréninkově, než abych se soustředil na zajetí výrazného výsledku.

JOSEF KRÁL

Narozen: 15. června 1990 (23 let) ve Dvoře Králové nad Labem

Sport: motorismus (formulový pilot)

Úspěchy: GP2 – 1. místo v Belgii (2012), 2. místo v Monaku a 3. místo v Belgii (obě 2011). Formule Masters – 3. místo celkově (2009). Mistr ČR v motokárách (1999). Nominace na Zlatý volant (1999).

Zajímavost: V roce 2010 se vážně zranil při klání GP2 ve Valencii, když si zlomil dva hrudní obratle. Bez závodů byl pět měsíců.