VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šenkýřův maraton: 1250 kilometrů v Zeleném pekle

Adenau, Brno – Nejlepší maratonský atlet na světě zvládne doběhnout do cíle víc než čtyřicetikilo­metrové trati za něco málo přes dvě hodiny. Aby si Robert Šenkýř mohl připsat podobný primát v automobilovém světě, musel na trati strávit více než osm hodin a tachometr mu naměřil 1250 kilometrů.

26.5.2012
SDÍLEJ:

Robert Šenkýř. Ilustrační fotoFoto: Šenkýř Motorsport/Petr Frýba

Osmatřicetiletý brněnský jezdec má za sebou největší výzvu cestovních a GT vozů – úspěšně absolvovaný čtyřiadvaceti­hodinový závod na bájném německém okruhu Nürburgring. „Když přišla možnost zúčastnit se ho, neváhal jsem. Pro každého jezdce jde o obrovskou výzvu. Jedná se o takový maraton v autech. Úspěch je už to, že dojedete do cíle," popisuje Šenkýř celodenní klání na okruhu v pohoří Eifel, který má přezdívku Zelené peklo.

„V historii tam zahynula už spousta jezdců," vysvětluje Šenkýř pojmenování tratě, která je se svým 25 kilometrů dlouhým okruhem nejdelší na světě a v roce 1976 tam málem uhořel formulový mistr světa Niki Lauda.

Tříčlenná posádka týmu, ve kterém jel i Šenkýř, obkroužila okruh, kolem kterého kempovalo na čtvrt milionu diváků, celkem 135krát. Brňan ujel 1250 kilometrů a strávil v autě víc než osm hodin. Musel totiž zaskakovat i za nemohoucího kolegu. „Doplatil na fyzické vyčerpání, měl poruchu krevního oběhu. Dostal se z toho až díky infuzím," popisuje.

Na náročnou zkoušku se připravoval dva měsíce. „Pětkrát týdně jsem trénoval, běhal, chodil do posilovny," vypočítává.

I proto zvládl extrémně náročnou zkoušku, kdy jezdci musí jezdit i za tmy či jakéhokoli počasí, bez problémů. „Spánek za volantem? Nepřipadá v úvahu. Adrenalin vám to nedovolí. Ke konci cítíte únavu a klesá koncentrace, ale já jsem se cítil dobře i díky masážím," přibližuje svoje vy-užití času v přestávkách mezi svými jízdami.

Závodníci se totiž pravidelně střídají po hodině a půl. Do kokpitu by se tak každý z nich měl dostat asi pětkrát. „V pauze, kdy jezdí druhý jezdec, se stihnete osprchovat a doplnit tekutiny. Jakmile do vozu usedne třetí závodník, už musíte být připravený v kombinéze v boxech, kdyby se mu něco stalo," povídá.

Šenkýřův tým dojel v celkovém pořadí na 31. místě z celkových 190 účastníků. Ve své třídě GT4 obsadil páté místo z patnácti. „Do poslední chvíle jsme bojovali i o stupně vítězů, ale důležitých patnáct minut jsme ztratili kvůli prasklému tlumiči. Seděl jsem zrovna v kokpitu a řítil se po rovince rychlostí 268 kilometrů. Bylo vůbec štěstí, že jsem s autem nenarazil do bariéry a nerozsekal ho na kousíčky," popisuje nebezpečný moment.

AMOS KREJČÍ
TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK

Autor: Redakce

26.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Bojují o fotbalové hřiště. Jeho odpůrci sepsali petici

Ondřej Němec.
VÍME PRVNÍ

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

AKTUALIZOVÁNO

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, vypráví

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/– Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Třetí oběť tragické nehody na Blanensku. V nemocnici zemřel 45letý muž

Černá Hora /FOTOGALERIE/ – Třetího mrtvého má sobotní vážná dopravní nehoda na Blanensku. Pětačtyřicetiletý muž zemřel v noci na neděli v nemocnici na následky vážných zranění. Na silnici I/43 mezi Černou Horou a Závistí se v podvečer srazilo osobní auto s dodávkou. „Šlo o čelní střet volkswagenu a octavie. Po srážce obě auta ještě narazila do stromu," popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies