VYBERTE SI REGION

Šetření ubralo MotoGP na atraktivitě, CRT stroje ztrácí dvě vteřiny

Brno – V královské kubatuře MS letos jezdí tovární stroje a nově CRT motorky. První jsou příliš drahé, druhé zase pomalé.

24.5.2012
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vybroušený diamant mezi spoustou drahých kamenů. Taková má být pozice třídy MotoGP ve světě motocyklových závodů. Podle některých jezdců světového šampionátu včetně brněnského Karla Abrahama ale vyhlášená kategorie ztrácí své pojmenování královská kubatura.

Od letošní sezony totiž rozšířilo startovní pole továrních motorek devět nových týmů CRT používajících stroje se speciálně upravenými superbikovými motory podobnými těm, které běžně jezdí i po silnicích. „Mixovat dohromady tyto dvě kategorie je blbost, protože jde o rozdílné třídy. MotoGP by mělo zůstat elitní kategorií, něco jako formule1. Jezdci by tedy měli dostat do rukou motorku, která nikde jinde nejezdí," kritizoval současná pravidla Abraham sedlající motorku italské továrny Ducati.

Právě technická rozdílnost vadí i úřadujícímu světovému šampionovi Caseymu Stonerovi. Jezdci s CRT stroji totiž výrazně zaostávají. „Mistrovství je letos rozdělené dvěma odlišnými kategoriemi, což je špatně. MotoGP má být jeden kompaktní šampionát," nechal se slyšet Australan, který i kvůli tomu po sezoně ukončí aktivní kariéru.

Proč se promotér šampionátu, španělská společnost Dorna, rozhodla ke změnám, které někteří jezdci kritizují? Snahou je úspora nákladů nezávislých týmů a tím pádem i rozšíření startovního pole z loňských šestnácti na současných 21 jezdců. „Přirozeně by bylo daleko hezčí, kdyby ve startovním poli bylo 25 džípíček, ale na to nemá dnes nikdo peníze," uvedl devítinásobný šampion Valentino Rossi.

Právě větší dostupnost závodní techniky chápe jako hlavní důvod letošní novinky i Jihomoravan Jakub Kornfeil jezdící ve třídě Moto3. „MotoGP by mělo vždycky zůstat top kategorií. Na druhou stranu všude se mluví o krizi a peníze chybí. Stejně by se jednou k podobnému kroku muselo sáhnout," sdělil Kornfeil.

„Kdyby byl hlavní problém s penězi, Dorna má dost silnou pozici na to, aby řekla: Motorka nesmí přesáhnout takovou cenu a ať si s tím výrobci poradí," oponoval Abraham.

Podle fanoušků zařazení mnohem výkonnostně slabších a pomalejších strojů ubralo královské kubatuře na atraktivitě. „Jedná se o správný krok z finančního hlediska, ale stroje CRT měly mít svou zvláštní třídu," vysvětlil dlouholetý motoristický nadšenec Radim Burian.

Zatímco dvanáct továrních jezdců včetně zatím nulového Abrahama posbíralo v dosavadních čtyřech závodech mistrovství světa celkem 515 bodů, účastníci závodící s letošními technickými novinkami zvládli necelou desetinu.

Velký výkonnostní rozdíl je vidět i na dosahovaných rychlostech. Při poslední víkendové Velké ceně Francie na okruhu v LeMans ztrácela CRTčka v průměru více než sedmnáct kilometrů v hodině. V časech na kolo zaostávala téměř o dvě vteřiny.

Původní plán promotéra šampionátu na technické sjednocení mistrovství od následující sezony ale narazil na odpor továrních týmů, které dokonce pohrozily odchodem z MotoGP. „Investovaly totiž velké peníze do vývoje současných motorek, proto nechtějí žádné změny pro rok 2013 ani 2014. Naším cílem tak je až rok 2015, kdy se změní řády, které budou pro všechny stejné," řekl šéf asociace týmů IRTA Hervé Poncharal.

SROVNÁNÍ TOVÁREN VS. CRT

Rozdíly mezi motorkami při víkendové Velké ceně Francie

Nejvyšší maximální rychlost

továrny: 295,7 km/h (Crutchlow)

CRT: 278,2 km/h (Pirro)

Abraham: 288,1 km/h (12.)

Nejrychlejší kolo

továrny: 1:44,614 min. (Rossi)

CRT: 1:46,599 min. (Ellison)

Abraham: 1:50,272 min. (21.)

Pozn.: u Karla Abrahama je v závorce uvedeno umístění mezi všemi jezdci MotoGP

Autor: Tomáš Valaškovčák

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies