VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šetření ubralo MotoGP na atraktivitě, CRT stroje ztrácí dvě vteřiny

Brno – V královské kubatuře MS letos jezdí tovární stroje a nově CRT motorky. První jsou příliš drahé, druhé zase pomalé.

24.5.2012
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vybroušený diamant mezi spoustou drahých kamenů. Taková má být pozice třídy MotoGP ve světě motocyklových závodů. Podle některých jezdců světového šampionátu včetně brněnského Karla Abrahama ale vyhlášená kategorie ztrácí své pojmenování královská kubatura.

Od letošní sezony totiž rozšířilo startovní pole továrních motorek devět nových týmů CRT používajících stroje se speciálně upravenými superbikovými motory podobnými těm, které běžně jezdí i po silnicích. „Mixovat dohromady tyto dvě kategorie je blbost, protože jde o rozdílné třídy. MotoGP by mělo zůstat elitní kategorií, něco jako formule1. Jezdci by tedy měli dostat do rukou motorku, která nikde jinde nejezdí," kritizoval současná pravidla Abraham sedlající motorku italské továrny Ducati.

Právě technická rozdílnost vadí i úřadujícímu světovému šampionovi Caseymu Stonerovi. Jezdci s CRT stroji totiž výrazně zaostávají. „Mistrovství je letos rozdělené dvěma odlišnými kategoriemi, což je špatně. MotoGP má být jeden kompaktní šampionát," nechal se slyšet Australan, který i kvůli tomu po sezoně ukončí aktivní kariéru.

Proč se promotér šampionátu, španělská společnost Dorna, rozhodla ke změnám, které někteří jezdci kritizují? Snahou je úspora nákladů nezávislých týmů a tím pádem i rozšíření startovního pole z loňských šestnácti na současných 21 jezdců. „Přirozeně by bylo daleko hezčí, kdyby ve startovním poli bylo 25 džípíček, ale na to nemá dnes nikdo peníze," uvedl devítinásobný šampion Valentino Rossi.

Právě větší dostupnost závodní techniky chápe jako hlavní důvod letošní novinky i Jihomoravan Jakub Kornfeil jezdící ve třídě Moto3. „MotoGP by mělo vždycky zůstat top kategorií. Na druhou stranu všude se mluví o krizi a peníze chybí. Stejně by se jednou k podobnému kroku muselo sáhnout," sdělil Kornfeil.

„Kdyby byl hlavní problém s penězi, Dorna má dost silnou pozici na to, aby řekla: Motorka nesmí přesáhnout takovou cenu a ať si s tím výrobci poradí," oponoval Abraham.

Podle fanoušků zařazení mnohem výkonnostně slabších a pomalejších strojů ubralo královské kubatuře na atraktivitě. „Jedná se o správný krok z finančního hlediska, ale stroje CRT měly mít svou zvláštní třídu," vysvětlil dlouholetý motoristický nadšenec Radim Burian.

Zatímco dvanáct továrních jezdců včetně zatím nulového Abrahama posbíralo v dosavadních čtyřech závodech mistrovství světa celkem 515 bodů, účastníci závodící s letošními technickými novinkami zvládli necelou desetinu.

Velký výkonnostní rozdíl je vidět i na dosahovaných rychlostech. Při poslední víkendové Velké ceně Francie na okruhu v LeMans ztrácela CRTčka v průměru více než sedmnáct kilometrů v hodině. V časech na kolo zaostávala téměř o dvě vteřiny.

Původní plán promotéra šampionátu na technické sjednocení mistrovství od následující sezony ale narazil na odpor továrních týmů, které dokonce pohrozily odchodem z MotoGP. „Investovaly totiž velké peníze do vývoje současných motorek, proto nechtějí žádné změny pro rok 2013 ani 2014. Naším cílem tak je až rok 2015, kdy se změní řády, které budou pro všechny stejné," řekl šéf asociace týmů IRTA Hervé Poncharal.

SROVNÁNÍ TOVÁREN VS. CRT

Rozdíly mezi motorkami při víkendové Velké ceně Francie

Nejvyšší maximální rychlost

továrny: 295,7 km/h (Crutchlow)

CRT: 278,2 km/h (Pirro)

Abraham: 288,1 km/h (12.)

Nejrychlejší kolo

továrny: 1:44,614 min. (Rossi)

CRT: 1:46,599 min. (Ellison)

Abraham: 1:50,272 min. (21.)

Pozn.: u Karla Abrahama je v závorce uvedeno umístění mezi všemi jezdci MotoGP

Autor: Tomáš Valaškovčák

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
2 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Ilustrační foto.

Kometa půjde do další bitvy, prověří ji "Bedýnka"

AKTUALIZOVÁNO

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Opava /FOTOGALERIE/ – Měli dokázat, že se zvedají, jenže ani tohle se jim nepovedlo. Fotbalisté Zbrojovky po nevýrazných výkonech v nejvyšší soutěži nepřesvědčili ani v domácím poháru. Ve čtvrtfinále se utkali jako jediní s druholigovým protivníkem, jenže v Opavě prohráli 1:2 a v Mol Cupu končí. „Opava podala velice dobrý výkon. Její postup je zasloužený," uznal brněnský trenér Svatopluk Habanec.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies