VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šetření ubralo MotoGP na atraktivitě, CRT stroje ztrácí dvě vteřiny

Brno – V královské kubatuře MS letos jezdí tovární stroje a nově CRT motorky. První jsou příliš drahé, druhé zase pomalé.

24.5.2012
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vybroušený diamant mezi spoustou drahých kamenů. Taková má být pozice třídy MotoGP ve světě motocyklových závodů. Podle některých jezdců světového šampionátu včetně brněnského Karla Abrahama ale vyhlášená kategorie ztrácí své pojmenování královská kubatura.

Od letošní sezony totiž rozšířilo startovní pole továrních motorek devět nových týmů CRT používajících stroje se speciálně upravenými superbikovými motory podobnými těm, které běžně jezdí i po silnicích. „Mixovat dohromady tyto dvě kategorie je blbost, protože jde o rozdílné třídy. MotoGP by mělo zůstat elitní kategorií, něco jako formule1. Jezdci by tedy měli dostat do rukou motorku, která nikde jinde nejezdí," kritizoval současná pravidla Abraham sedlající motorku italské továrny Ducati.

Právě technická rozdílnost vadí i úřadujícímu světovému šampionovi Caseymu Stonerovi. Jezdci s CRT stroji totiž výrazně zaostávají. „Mistrovství je letos rozdělené dvěma odlišnými kategoriemi, což je špatně. MotoGP má být jeden kompaktní šampionát," nechal se slyšet Australan, který i kvůli tomu po sezoně ukončí aktivní kariéru.

Proč se promotér šampionátu, španělská společnost Dorna, rozhodla ke změnám, které někteří jezdci kritizují? Snahou je úspora nákladů nezávislých týmů a tím pádem i rozšíření startovního pole z loňských šestnácti na současných 21 jezdců. „Přirozeně by bylo daleko hezčí, kdyby ve startovním poli bylo 25 džípíček, ale na to nemá dnes nikdo peníze," uvedl devítinásobný šampion Valentino Rossi.

Právě větší dostupnost závodní techniky chápe jako hlavní důvod letošní novinky i Jihomoravan Jakub Kornfeil jezdící ve třídě Moto3. „MotoGP by mělo vždycky zůstat top kategorií. Na druhou stranu všude se mluví o krizi a peníze chybí. Stejně by se jednou k podobnému kroku muselo sáhnout," sdělil Kornfeil.

„Kdyby byl hlavní problém s penězi, Dorna má dost silnou pozici na to, aby řekla: Motorka nesmí přesáhnout takovou cenu a ať si s tím výrobci poradí," oponoval Abraham.

Podle fanoušků zařazení mnohem výkonnostně slabších a pomalejších strojů ubralo královské kubatuře na atraktivitě. „Jedná se o správný krok z finančního hlediska, ale stroje CRT měly mít svou zvláštní třídu," vysvětlil dlouholetý motoristický nadšenec Radim Burian.

Zatímco dvanáct továrních jezdců včetně zatím nulového Abrahama posbíralo v dosavadních čtyřech závodech mistrovství světa celkem 515 bodů, účastníci závodící s letošními technickými novinkami zvládli necelou desetinu.

Velký výkonnostní rozdíl je vidět i na dosahovaných rychlostech. Při poslední víkendové Velké ceně Francie na okruhu v LeMans ztrácela CRTčka v průměru více než sedmnáct kilometrů v hodině. V časech na kolo zaostávala téměř o dvě vteřiny.

Původní plán promotéra šampionátu na technické sjednocení mistrovství od následující sezony ale narazil na odpor továrních týmů, které dokonce pohrozily odchodem z MotoGP. „Investovaly totiž velké peníze do vývoje současných motorek, proto nechtějí žádné změny pro rok 2013 ani 2014. Naším cílem tak je až rok 2015, kdy se změní řády, které budou pro všechny stejné," řekl šéf asociace týmů IRTA Hervé Poncharal.

SROVNÁNÍ TOVÁREN VS. CRT

Rozdíly mezi motorkami při víkendové Velké ceně Francie

Nejvyšší maximální rychlost

továrny: 295,7 km/h (Crutchlow)

CRT: 278,2 km/h (Pirro)

Abraham: 288,1 km/h (12.)

Nejrychlejší kolo

továrny: 1:44,614 min. (Rossi)

CRT: 1:46,599 min. (Ellison)

Abraham: 1:50,272 min. (21.)

Pozn.: u Karla Abrahama je v závorce uvedeno umístění mezi všemi jezdci MotoGP

Autor: Tomáš Valaškovčák

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Miloslav Machálek.

Záchranář nebo třeba malíř? Fanoušci spekulují nad novým trenérem Zbrojovky

Vysněné dětské postele

Nejstarší strom v Lužánkách je stabilní. 230 let starý dub vydrží ještě roky

Brno – Jeden z nejstarších stromů v Lužánkách, dub uherský, je v pořádku a vyvrácení mu nehrozí. Vyplývá to z výsledků úterního testování, které měli za úkol zaměstnanci Veřejné zeleně města Brna.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Brno – První diváci se do zrekonstruovaného kina Art podívají o něco později. Za prodloužení stavebních prací může azbestový nátěr, který stavbaři našli na stěnách.

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Brno - Tisíce metrů čtverečních v bývalém průmyslovém areálu mezi královopolskou Reissigovou a Sportovní ulicí měly ještě podle šest let starých plánů zaplnit nákupní galerie i obří multikino. Do budoucna se ale mohou po této lokalitě poohlížet spíše lidé, kteří hledají nové a moderní bydlení blízko brněnského centra. Až pro dvanáct set nových obyvatel tam totiž developerská firma postaví nové byty.

Kometa nebo NHL? Rozhodne se až na kempu, je to padesát na padesát, tvrdí Nečas

Brno – Stále nemá jasno, kde bude příští sezonu hrát. Hokejový útočník Martin Nečas doposud trénoval s brněnskou Kometou, na přelomu srpna a září jej pak čeká přípravný kemp v týmu Carolina Hurricanes, který jej v prvním kole draftoval jako dvanáctého v pořadí. „Na led jsem chodil s druhou skupinou, kde je i Michal Kempný a hráči, kteří byli zranění,“ povídá osmnáctiletý forvard.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení