VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šetření ubralo MotoGP na atraktivitě, CRT stroje ztrácí dvě vteřiny

Brno – V královské kubatuře MS letos jezdí tovární stroje a nově CRT motorky. První jsou příliš drahé, druhé zase pomalé.

24.5.2012
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vybroušený diamant mezi spoustou drahých kamenů. Taková má být pozice třídy MotoGP ve světě motocyklových závodů. Podle některých jezdců světového šampionátu včetně brněnského Karla Abrahama ale vyhlášená kategorie ztrácí své pojmenování královská kubatura.

Od letošní sezony totiž rozšířilo startovní pole továrních motorek devět nových týmů CRT používajících stroje se speciálně upravenými superbikovými motory podobnými těm, které běžně jezdí i po silnicích. „Mixovat dohromady tyto dvě kategorie je blbost, protože jde o rozdílné třídy. MotoGP by mělo zůstat elitní kategorií, něco jako formule1. Jezdci by tedy měli dostat do rukou motorku, která nikde jinde nejezdí," kritizoval současná pravidla Abraham sedlající motorku italské továrny Ducati.

Právě technická rozdílnost vadí i úřadujícímu světovému šampionovi Caseymu Stonerovi. Jezdci s CRT stroji totiž výrazně zaostávají. „Mistrovství je letos rozdělené dvěma odlišnými kategoriemi, což je špatně. MotoGP má být jeden kompaktní šampionát," nechal se slyšet Australan, který i kvůli tomu po sezoně ukončí aktivní kariéru.

Proč se promotér šampionátu, španělská společnost Dorna, rozhodla ke změnám, které někteří jezdci kritizují? Snahou je úspora nákladů nezávislých týmů a tím pádem i rozšíření startovního pole z loňských šestnácti na současných 21 jezdců. „Přirozeně by bylo daleko hezčí, kdyby ve startovním poli bylo 25 džípíček, ale na to nemá dnes nikdo peníze," uvedl devítinásobný šampion Valentino Rossi.

Právě větší dostupnost závodní techniky chápe jako hlavní důvod letošní novinky i Jihomoravan Jakub Kornfeil jezdící ve třídě Moto3. „MotoGP by mělo vždycky zůstat top kategorií. Na druhou stranu všude se mluví o krizi a peníze chybí. Stejně by se jednou k podobnému kroku muselo sáhnout," sdělil Kornfeil.

„Kdyby byl hlavní problém s penězi, Dorna má dost silnou pozici na to, aby řekla: Motorka nesmí přesáhnout takovou cenu a ať si s tím výrobci poradí," oponoval Abraham.

Podle fanoušků zařazení mnohem výkonnostně slabších a pomalejších strojů ubralo královské kubatuře na atraktivitě. „Jedná se o správný krok z finančního hlediska, ale stroje CRT měly mít svou zvláštní třídu," vysvětlil dlouholetý motoristický nadšenec Radim Burian.

Zatímco dvanáct továrních jezdců včetně zatím nulového Abrahama posbíralo v dosavadních čtyřech závodech mistrovství světa celkem 515 bodů, účastníci závodící s letošními technickými novinkami zvládli necelou desetinu.

Velký výkonnostní rozdíl je vidět i na dosahovaných rychlostech. Při poslední víkendové Velké ceně Francie na okruhu v LeMans ztrácela CRTčka v průměru více než sedmnáct kilometrů v hodině. V časech na kolo zaostávala téměř o dvě vteřiny.

Původní plán promotéra šampionátu na technické sjednocení mistrovství od následující sezony ale narazil na odpor továrních týmů, které dokonce pohrozily odchodem z MotoGP. „Investovaly totiž velké peníze do vývoje současných motorek, proto nechtějí žádné změny pro rok 2013 ani 2014. Naším cílem tak je až rok 2015, kdy se změní řády, které budou pro všechny stejné," řekl šéf asociace týmů IRTA Hervé Poncharal.

SROVNÁNÍ TOVÁREN VS. CRT

Rozdíly mezi motorkami při víkendové Velké ceně Francie

Nejvyšší maximální rychlost

továrny: 295,7 km/h (Crutchlow)

CRT: 278,2 km/h (Pirro)

Abraham: 288,1 km/h (12.)

Nejrychlejší kolo

továrny: 1:44,614 min. (Rossi)

CRT: 1:46,599 min. (Ellison)

Abraham: 1:50,272 min. (21.)

Pozn.: u Karla Abrahama je v závorce uvedeno umístění mezi všemi jezdci MotoGP

Autor: Tomáš Valaškovčák

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Andrea Ungerová.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Hnojte popelem

Topíte dřevem? Nebo máte doma krb jen tak pro příjemný pocit? Kam dáváte popel? Pokud ho vyhazujete, připravujete se o jedno z nejlepších hnojiv světa.

Oslavy prvního máje? Místo rvaček proti pochodu zatančí

Brno – Místo rvačkami a křikem se letos brněnští antifašisté rozhodli oslavit první máj divadlem, hudbou a nebo tancem. Každoroční protestní akci, při které většinou došlo i na potyčky, iniciativa Brno blokuje nazvala Kdo si hraje, nehajluje. „Důležitější než zablokovat pochod neonacistů, je každodenní boj proti plíživé fašizaci společnosti. Proto jsme se rozhodli dát možnost kreativnímu vyjádření těch, kteří s extremismem bojují," vysvětlil mluvčí iniciativy Václav Pecl.

Začnou stavět dvoupatrovou halu u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici

Brno - Dvě tělocvičny a v patře nad nimi učebny vzniknou na místě současné tělocvičny u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici. „Práce na hale začnou v nejbližší době a dokončíme je v březnu příštího roku," uvedl v pondělí tamní místostarosta Filip Leder.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies