VYBERTE SI REGION

Souboje se Sennou mi dodaly zkušenosti, vzpomíná Tarquini

Brno /ROZHOVOR/ – Jen několik prstů stačí k výčtu automobilových či motocyklových závodníků, kteří před čtyřiadvaceti lety nastoupili na startovní rošt právě vzniklého Masarykova okruhu, a jejichž kariéra stále ještě pokračuje. Mezi unikátními výjimkami nejvýrazněji ční italský jezdec Gabriele Tarquini, účastník 38 Velkých cen formule1 a v posledních letech opora španělské značky Seat.

15.6.2011
SDÍLEJ:

Gabriele Tarquini se Seatem Leon TDI.Foto: Seat Motorsport

I když začátkem března oslavil devětačtyřicáté narozeniny, v nedělním závodě mistrovství světa cestovních vozů na Masarykově okruhu patří k horkým kandidátům na přední příčky.

V příštím roce zaznamená brněnský automotodrom 25. výročí vzniku. V roce 1987 se jelo v Brně mistrovství světa cestovních vozů, kde jste tehdy startoval s vozem Alfa Romeo. Zbylo vám v paměti něco z toho dávného závodu?
Samozřejmě, že ano. V roce 1987 jsem okusil moji první sezonu v cestovních vozech, a proto si brněnský závod dobře pamatuji. Na tehdejší dobu byla trať úžasná. Navíc kvůli závodu v Brně jsem poprvé navštívil zemi ve východní Evropě.

Tehdy jste už také měl za sebou první kontakt s formulí 1. Součástí světového šampionátu efjedniček jste byl sedm let. Vzpomínáte rád na tuto etapu své jezdecké kariéry?
Poprvé jsem startoval ve formuli 1 v roce 1987 v Imole a stabilně jsem v seriálu jezdil až do sezony 1992. Poslední závod jsem pak jel ještě v roce 1995. Byla to éra spousty skvělých jezdců, Ayrtona Senny, Nelsona Piqueta, Alaina Prosta, Nigela Mansella. Závodění s nimi bylo velmi zábavné a díky výborným soupeřům jsem sbíral zkušenosti. Světem putovala velká skupina italských jezdců a žurnalistů, která si mezi závody užívala krásné volné dny.

V roce 1989 jste v Mexiku vybojoval šestou pozicí svůj nejlepší výsledek ve formuli 1. V tomto závodě se s vámi v první šestce umístili další tři italští jezdci – Riccardo Patrese, Michel Alboreto a Alessandro Nannini. V historii F1 se samozřejmě objevilo ještě daleko víc vašich krajanů. Co vůbec znamená formule 1 pro Itálii?
Italové formuli 1 milují, hlavně značku Ferrari. Naši fanoušci víc preferují vítězství vozu Ferrari než italského jezdce. V Itálii je motoristický sport velmi populární, což je pro nás velká výhoda.

Ve formuli 1 jste vystřídal monoposty Osella, Coloni Ford, AGS Ford, Fondmetal Ford, Tyrrell Yamaha, které nebyly na patřičné technické úrovni a jejich týmy dnes už ani neexistují. Nemrzí vás, že jste nikdy neměl možnost startovat se špičkovým vozem?
Závodění není jednoduché. Každý jezdec ví, že k vítězství potřebuje dobré auto. Ve formuli 1 jsem konkurenceschopný vůz nikdy neměl, přesto efjedničkového období nelituji. Ty roky mě formovaly jako jezdce i člověka.

O víkendu se jel závod 24 hodin Le Mans. Vás po odchodu z formule 1 sportovní prototypy nelákaly?
Le Mans jsem jel v roce 1985 s vozem Porsche. Přestože mám rád vytrvalostní závody, dával jsem vždy přednost podívané, kterou poskytují cestovní vozy.

V této kategorii účinkujete už patnáct let. Čím vám závody cestovních vozů tak imponují?
Úžasnou akčností. Auto mohu při těchto závodech používat stejně, jako když boxer nasazuje do boje své tělo. Předjíždění je jednoduché a není čas na nudu.

K jakému poznatku byste došel při srovnání roku 2005, kdy novodobé mistrovství světa cestovních vozů odstartovalo, se současností?
Na závodním víkendu se nic nezměnilo kromě počtu továrních vozů, kterých je teď nedostatek. Do budoucna určitě potřebujeme více konkurenceschop­ných aut.

Kam řadíte titul mistra světa z roku 2009?
V posledních třech sezónách jsem bojoval o titul nepřetržitě. V roce 2009 jsem vyhrál, v letech 2008 a 2010 jsem se stal světovým vicemistrem. Předloňský titul byl takový sladký desert, protože má kariéra pomalu končí a můžu už závodit bez tlaku. V roce 1984 jsem byl také mistrem světa v motokárách, což bylo pro budoucí kariéru hodně důležité. Motokárový titul mi dal šanci vstoupit do velkého motorsportu.

Řády mistrovství světa, stejně jako v případě automobilových rallye, upřednostňují vozy střední třídy. Nebudou divácky atraktivnější velká auta?
Rozměry vozů se mi zamlouvají, ale je pravda, že v některých zemích jako například v Německu, dávají přednost větším autům. Jenže lidé chtějí vidět závodit „normální sériová“ auta, se kterými mohou běžně jezdit. Každý má možnost koupit si auto, podobné tomu v mistrovství světa cestovních vozů.

Jaký je váš názor na nové technické předpisy, které vozům světového šampionátu předepisují od letošního roku přeplňované motory s objemem 1600 kubických centimetrů?
Je lepší, když všechny startující vozy používají stejné motory. I když já osobně raději řídím vůz s nepřeplňovaným atmosférickým motorem.

Šampionát řeší problém s malou účastí automobilových výrobců. Uvažuje například o návratu Alfa Romeo, v jejíž barvách jste také závodil?
Po značce Alfa Romeo se nám určitě stýská, symbolizovala závodů cestovních vozů. Jsem si jistý, že brzy bude zpátky, protože Alfa Romeo nedokáže bez závodění žít.

Vozy Chevrolet Cruze jsou v šampionátu jedinými továrními auty. Mají ostatní týmy proti nim šanci?
Tým Chevrolet pracuje dobře a profesionálně. Je na tom stejně, jako Seat v sezonách 2008–2009, kdy ho všichni ostatní toužili porazit. Letos jedu v soukromém týmu a na titul nemáme peníze ani auto. Mohu ale vítězit v některých jednotlivých závodech. Jako například v Zolderu, kde byl náš vůz velmi rychlý.

Slibujete si něco podobného od nedělního závodu na Masarykově okruhu, kterým vozům jeho členitá trať nejvíc vyhovuje?
Pro přední náhon není Brno ideální. Já přitom s takovými vozy závodím už dvacet let…Brněnský okruh ale zbožňuji a doufám, že když v neděli trošku zaprší, moje šance se zvýší.

Jak ještě dlouho se chcete závodům aktivně věnovat?
Zatím nevím. Závodění si užívám a svůj věk jsem nikdy nebral jako handicap. O tom, co bude dál, se pokaždé rozhoduji až po ukončení sezóny a smlouvy podepisuji pouze na jeden rok.

AMOS KREJČÍ

GABRIELE TARQUINI
Narozen: 2. března 1962 v Giulianově (Itálie)
Profese: automobilový závodník
Kariéra: motokáry (1983–84), formule 3000 (84–87), formule 1 (87–95/ 38 startů), MS cestovních vozů (1996 až do současnosti)
Zajímavosti: V roce 2009 ovládl šampionát cestovních vozů a v 47 letech se stal nejstarším vítězem mistrovství světa pořádaném FIA. Jako jeden z posledních mála aktivních závodníků nechyběl na startovním roštu nově vzniklého Masarykova okruhu v roce 1987
15.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Nové jízdní řády? Změny čekají cestující už od neděle. Přibude nová linka

Brno – Z bohunické nemocnice do Technologického parku za pětadvacet minut a bez přestupů. Od neděle platí nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, cestující v něm najdou i novou expresní linku E56, která propojí Univerzitní kampus a Technologický park.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies