Podle papírových předpokladů. Tak dopadly dva víkendové závody Mistrovství světa superbiků v Brně. Úvodní jízdu ovládl italský jezdec Max Biaggi, druhou Američan Ben Spies. Obě viděla historicky největší návštěva pětasedmdesáti tisíc fanoušků.

Prvně jmenovaný je nejúspěšnějším motocyklovým závodníkem brněnské tratě, na které vyhrál už devětkrát v historii. Spies zase ovládl letošních devět z deseti kvalifikací. Nebýt technických problémů a smůly, vedl by celý šampionát.

„Stále tom u nemůžu uvěřit, že se nám podařilo vyladit motorku a vyhrát. Jsem rád, že se nám to povedlo zrovna v Brně,“ zářil po úvodním závodě osmatřicetiletý Ital, kterému výrazně pomohla kolize v té chvíli vedoucí dvojice Spiese a Michel Fabrizio. „Důležité také bylo vyhnout se jim,“ podotknul Biaggi.

I ve druhém závodě se rodák z Říma pral o vítězství až do posledního kola. Jeho nápor ale udržel nováček šampionátu Američan Spies, který si tak spravil chuť. „Jsem rád alespoň za jedno první místo. Ke konci jsem musel jezdit na hraně, brzdit uprostřed zatáček, abych se udržel před Maxem,“ složil poklonu Italovi Spies.

Českému jezdci Jakubu Smržovi nevyšla už sobotní kvalifikace podle představ, když skončil až s dvanáctým nejrychlejší časem. Do obou závodů tak musel startovat až z konce třetí řady. „Mrzí mě hlavně nepovedená superpole. Věřil jsem si, že by z toho mohla být možná i první řada,“ nebyl spokojený se svým výkonem v kvalifikaci Smrž.

V obou jízdách už ale předváděl výkony, díky kterým se momentálně drží na desátém místě průběžného pořadí šampionátu. V prvním závodě poskočil dokonce o jedenáct příček a nebýt zaváhání na startu, mohl se radovat i z pódiového umístění. „Škoda, že se mi nepovedlo dobře odstartovat. V prvních kolech mě pak svazovala trochu nervozita,ů svěřil se Smrž.

České barvy během superbikového víkendu nejlépe hájil kuřimský Ondřej Ježek. Ve třídě FIM Superstock 1000 dojel na osobním maximu, třetí příčce.

Biaggimu okruh sedí. Vyhrál zde už podeváté v historii

Se závody začal až v osmnácti letech. Do té doby byl jeho jedinou vášní fotbal, ke kterému ho přivedl otec. Krokem do dospělosti ale vstoupil i do světa motocyklových závodů, kde se zařadil mezi žijící legendy. Ital Max Biaggi je s devíti triumfy na Masarykově okruhu historicky nejúspěšnějším motocyklovým závodníkem na brněnské trati.

Před víkendovými dvěma závody měl na svém kontě osm zářezů. Ten devátý zaznamenal v prvním závodě víkendového podniku superbiků v Brně.

„Byl to fantastický závod. Nemůžu uvěřit, že se mi to povedlo,“ svěřil se stovkám superbikových fanoušků Šílený Max, jak se mu přezdívá.

Většinu ze svých triumfů zaznamenal v Mistrovství světa silničních motocyklů ve třídě do 250 kubických centimetrů. Pět let po sobě nestál na nejvyšším stupínku v Brně žádný jiný jezdec.

Nezapomenutelný je závod v královské třídě do 500 ccm z roku 1998. Tehdy v rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině při projetí cílem postavil závodní motocykl na zadní kola. Nechybělo málo a rodák z Říma tehdy málem havaroval.Tento moment se zapsal k nezapomenutelných kouskům celé jeho kariéry. „Kdykoli jsem tady, vzpomenu si na něj,“ svěřil se Biaggi.

Přestože se mu v letošní sezoně příliš nedaří, na pódium se dostal pouze dvakrát v Kataru a jednou v minulém závodě v Donnington Parku, na brněnský závod si věřil. Trať je mu jakoby ušitá na míru.

To dokázal i ve druhém nedělním představení. Až do poslední zatáčky šlapal na záda vítěznému Američanu Benu Spiesovi. Na jubilejní desátý triumf si tedy král brněnského okruhu bude muset ještě minimálně rok počkat.

Smrž: Všichni viděli jen stupně vítězů

Nikdy zde ještě nedojel obě superbikové jízdy. Brněnský okruh nepatří k jeho oblíbeným tratím. Přesto od něj čeští fanoušci očekávali zázraky. Český jezdec Jakub Smrž se s vysokými nároky vypořádal. Obě jízdy dokončil a připsal si dalších šestnáct bodů.

Jak hodnotíte závodní víkend?

Myslím, že můj výkon byl dobrý. Škoda nepovedené sobotní superpole. Cítil jsem, že by z toho mohla být i první řada. Každopádně jsem dojel obě jízdy, což byl můj cíl. V Brně jsem se superbiky nikdy nedokončil obě jízdy, natož takhle dobře.

Na domácí trati se od vás očekávají velké výsledky. Jak jste se vypořádal s tím tlakem? Projevil se i na výkonech?

Všichni viděli jen stupně vítězů, ale já jsem v tom byl docela střízlivý. Jsem realista, protože Brno není zrovna trať, kde by mi to šlo úplně nejlíp. Ve stresu, který kolem panuje, není vůbec jednoduché závodit, takže jsem rád, že se mi to nakonec podařilo ustát a dojet obě jízdy do desítky. Pokud člověk nemá moc klid, tak se nemůže tolik soustředit. Na motorce je základ mít čistou hlavu a být v klidu.

Kvalifikoval jste se na dvanácté pozici. V prvním závodě jste se dostal dokonce před jedenáct soupeřů. To by znamenalo pódiové umístění. Proč to nevyšlo?

Nepovedl se mi úplně start, kde jsem něco ztratil. V prvních kolech jsem byl trochu svázaný nervozitou. Nejel jsem, jak bych měl. Naštěstí to pak ze mě spadlo. Bylo to poznat i na zajížděných časech.

Co rozhoduje o úspěchu při stratu? Reakce?

Zareagovat dokáže skoro každý, pokud není úplně slepý (směje se). Spíš jezdec musí zvládnout práci s plynem a spojkou. U ducati to není jednoduchý. Někdy se mi to prostě nepovede.

Startovat z konce třetí řady bylo zklamáním. Potěšilo vás aspoň, jak se vám dařilo předjíždět ostatní soupeře?

Co se týče výkonu, jsem spokojený. Obě jízdy se mi povedly a byly divácky atraktivní. Samozřejmě bylo něco, co jsem mohl udělat jinak. Jsem spokojený i proto, že přišlo tolik lidí. Doufám, že jich bude chodit čím dál víc.

Po víkendu v Brně jste klesl o dvě příčky v průběžném pořadí.

Celý šampionát je hodně otevřený. Jezdci, co byli za mnou, dojeli teď lépe než já. Pole je tak vyrovnané, že kdo jednou vyhraje, příště se nemusí vejít ani do nejlepší desítky. Důležité je, že jsem docela blízko osmému místu. Jízd do konce sezony je ještě dost, takže ještě mám šanci.