VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Superbiky vs. MotoGP? Přátelštější závod pro srdcaře oproti masové sledovanosti

Donington (od zvláštního zpravodaje) – Mezi mistrovstvím světa silničních motocyklů MotoGP a světovým šampionátem superbiků lze najít mnoho rozdílů. Druhý jmenovaný je o poznání skromnější a panuje v něm přátelštější atmosféra.

29.5.2016
SDÍLEJ:

Brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham při závodě Mistrovství světa Superbiků.Foto: mpafoto/Marek Paulíček

Rozdíl jde vidět na první pohled. Do paddocku se lidé dostanou mnohem snadněji i pořadatelé jsou vstřícnější. Vše zkrátka působí uvolněněji. Mistrovství světa superbiků, které v hierarchii stojí pod MotoGP, je skromnější podnik. „Lidi se v něm mnohem míň vytahují než v MotoGP," popisuje brněnský závodník Karel Abraham trefně atmosféru druhého nejprestižnějšího podniku, který o víkendu hostil dvěma závody anglický Donington.

Deník Rovnost vám přináší pět největších rozdílů mezi oběma seriály.

TECHNIKA. Už v oficiálním anglickém názvu pro šampionát superbiků zní slovo sériové motorky. Zatímco v MotoGP jezdí čistě prototypy, na suberbikách nalezneme základy běžných motorek, které lze normálně koupit. „Stroje v superbikách jsou samozřejmě také hodně upravené. Sériový je v podstatě jen rám a motor, oproti Moto GP je to však nebe a dudy," povídá Martin Havlíček, dlouholetý Abrahamův mechanik.

„Kapotáž vypadá jako u obyčejných motorek. Lidé se tak se značkami víc ztotožní. Nějakou mašinu mají doma a podobnou pak vidí na závodech," říká Martin Janků, redaktor webu, který se specializuje na závody silničních motorek.

JEZDCI. V obou světových šampionátech jezdí ti nejlepší. MotoGP je však úplný vrchol, o kterém sní každý začínající závodník. Přestup z MotoGP k superbikům se bere jako krok zpět. Letos potkal vedle Abrahama třeba i mistra světa nejsilnější kubatury z roku 2006 Nickyho Haydena.

V nedávné minulosti v superbikách startovaly hvězdy jako Max Biaggi nebo Marco Melandri. „Vztahy v superbikách jsou mnohem kamarádštější," podotýká šestadvacetiletý Abraham, jenž v nejprestižnějším seriálu strávil jedenáct sezon.

DIVÁCI. Sledovanější je slavnější MotoGP. Třeba v roce 2012, kdy se v Brně jel seriál superbiků naposledy, si za víkend na Masarykův okruh našlo cestu 63 000 návštěvníků. Ve stejném roce přitom na Velkou cenu České republiky, jež je součást MotoGP, dorazilo ke stejné trati přes 200 000 tisíc fandů. „U nás jsme měli na superbiky oproti MotoGP vždy zhruba čtvrtinové návštěvy," potvrzuje mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Jinde ve světě tak markantní rozdíl nebývá. „Tratě jsou však oproti MotoGP výrazně prázdnější. Při závodě mi je to však jedno," doplňuje Abraham.

Vedle počtu se liší i typ návštěvníků. „Na superbiky chodí víc zarytých motorkářů, řekněme srdcařů. MotoGP je záležitost širší masy lidí. Když u nás superbiky před lety končily, zaznamenali jsme spoustu hlasů, ať raději zrušíme MotoGP. Pocházely právě od lidí, kteří motorismu opravdu rozumí," hlásí Smetana.

ZÁVODY. Největší rozdíl spočívá v tom, že jezdci v superbikách absolvují za víkend dva závody. Dřív odjeli oba v neděli, od letošní sezony startují v sobotu a v neděli. „Je to dobré i špatné. Špatné to v tom, že máme kvalifikaci a chvíli po ní závodíme. V posledních kolech kvalifikace jede člověk na sto deset procent a může lehce spadnout. Oprava motorky pak představuje při větším poškození problém," osvětluje Abraham.

Liší se i počet závodních víkendů. V MotoGP na jezdce letos čeká osmnáct zastávek, v superbikách o pět míň.

ATMOSFÉRA. Dění kolem závodu jde ruku v ruce s rozměrem obou sérií. „Superbikům se říká chudší bratr MotoGP. Jde o takový lidový závod. Atmosféra se mi moc líbí," je nadšená Ivana Ulmanová, ředitelka brněnského automotodromu, která Donington navštívila jako host Abrahamovy stáje Milwaukee BMW.

„Je to jako srovnávat formuli jedna a MotoGP. Na superbikách je třeba i mnohem levněji," dodává Abraham.

Autor: Jan Pařík

29.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies