VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Superbiky vs. MotoGP? Přátelštější závod pro srdcaře oproti masové sledovanosti

Donington (od zvláštního zpravodaje) – Mezi mistrovstvím světa silničních motocyklů MotoGP a světovým šampionátem superbiků lze najít mnoho rozdílů. Druhý jmenovaný je o poznání skromnější a panuje v něm přátelštější atmosféra.

29.5.2016
SDÍLEJ:

Brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham při závodě Mistrovství světa Superbiků.Foto: mpafoto/Marek Paulíček

Rozdíl jde vidět na první pohled. Do paddocku se lidé dostanou mnohem snadněji i pořadatelé jsou vstřícnější. Vše zkrátka působí uvolněněji. Mistrovství světa superbiků, které v hierarchii stojí pod MotoGP, je skromnější podnik. „Lidi se v něm mnohem míň vytahují než v MotoGP," popisuje brněnský závodník Karel Abraham trefně atmosféru druhého nejprestižnějšího podniku, který o víkendu hostil dvěma závody anglický Donington.

Deník Rovnost vám přináší pět největších rozdílů mezi oběma seriály.

TECHNIKA. Už v oficiálním anglickém názvu pro šampionát superbiků zní slovo sériové motorky. Zatímco v MotoGP jezdí čistě prototypy, na suberbikách nalezneme základy běžných motorek, které lze normálně koupit. „Stroje v superbikách jsou samozřejmě také hodně upravené. Sériový je v podstatě jen rám a motor, oproti Moto GP je to však nebe a dudy," povídá Martin Havlíček, dlouholetý Abrahamův mechanik.

„Kapotáž vypadá jako u obyčejných motorek. Lidé se tak se značkami víc ztotožní. Nějakou mašinu mají doma a podobnou pak vidí na závodech," říká Martin Janků, redaktor webu, který se specializuje na závody silničních motorek.

JEZDCI. V obou světových šampionátech jezdí ti nejlepší. MotoGP je však úplný vrchol, o kterém sní každý začínající závodník. Přestup z MotoGP k superbikům se bere jako krok zpět. Letos potkal vedle Abrahama třeba i mistra světa nejsilnější kubatury z roku 2006 Nickyho Haydena.

V nedávné minulosti v superbikách startovaly hvězdy jako Max Biaggi nebo Marco Melandri. „Vztahy v superbikách jsou mnohem kamarádštější," podotýká šestadvacetiletý Abraham, jenž v nejprestižnějším seriálu strávil jedenáct sezon.

DIVÁCI. Sledovanější je slavnější MotoGP. Třeba v roce 2012, kdy se v Brně jel seriál superbiků naposledy, si za víkend na Masarykův okruh našlo cestu 63 000 návštěvníků. Ve stejném roce přitom na Velkou cenu České republiky, jež je součást MotoGP, dorazilo ke stejné trati přes 200 000 tisíc fandů. „U nás jsme měli na superbiky oproti MotoGP vždy zhruba čtvrtinové návštěvy," potvrzuje mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Jinde ve světě tak markantní rozdíl nebývá. „Tratě jsou však oproti MotoGP výrazně prázdnější. Při závodě mi je to však jedno," doplňuje Abraham.

Vedle počtu se liší i typ návštěvníků. „Na superbiky chodí víc zarytých motorkářů, řekněme srdcařů. MotoGP je záležitost širší masy lidí. Když u nás superbiky před lety končily, zaznamenali jsme spoustu hlasů, ať raději zrušíme MotoGP. Pocházely právě od lidí, kteří motorismu opravdu rozumí," hlásí Smetana.

ZÁVODY. Největší rozdíl spočívá v tom, že jezdci v superbikách absolvují za víkend dva závody. Dřív odjeli oba v neděli, od letošní sezony startují v sobotu a v neděli. „Je to dobré i špatné. Špatné to v tom, že máme kvalifikaci a chvíli po ní závodíme. V posledních kolech kvalifikace jede člověk na sto deset procent a může lehce spadnout. Oprava motorky pak představuje při větším poškození problém," osvětluje Abraham.

Liší se i počet závodních víkendů. V MotoGP na jezdce letos čeká osmnáct zastávek, v superbikách o pět míň.

ATMOSFÉRA. Dění kolem závodu jde ruku v ruce s rozměrem obou sérií. „Superbikům se říká chudší bratr MotoGP. Jde o takový lidový závod. Atmosféra se mi moc líbí," je nadšená Ivana Ulmanová, ředitelka brněnského automotodromu, která Donington navštívila jako host Abrahamovy stáje Milwaukee BMW.

„Je to jako srovnávat formuli jedna a MotoGP. Na superbikách je třeba i mnohem levněji," dodává Abraham.

Autor: Jan Pařík

29.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.
4

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Ilustrační foto

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies