VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Superbiky vs. MotoGP? Přátelštější závod pro srdcaře oproti masové sledovanosti

Donington (od zvláštního zpravodaje) – Mezi mistrovstvím světa silničních motocyklů MotoGP a světovým šampionátem superbiků lze najít mnoho rozdílů. Druhý jmenovaný je o poznání skromnější a panuje v něm přátelštější atmosféra.

29.5.2016
SDÍLEJ:

Brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham při závodě Mistrovství světa Superbiků.Foto: mpafoto/Marek Paulíček

Rozdíl jde vidět na první pohled. Do paddocku se lidé dostanou mnohem snadněji i pořadatelé jsou vstřícnější. Vše zkrátka působí uvolněněji. Mistrovství světa superbiků, které v hierarchii stojí pod MotoGP, je skromnější podnik. „Lidi se v něm mnohem míň vytahují než v MotoGP," popisuje brněnský závodník Karel Abraham trefně atmosféru druhého nejprestižnějšího podniku, který o víkendu hostil dvěma závody anglický Donington.

Deník Rovnost vám přináší pět největších rozdílů mezi oběma seriály.

TECHNIKA. Už v oficiálním anglickém názvu pro šampionát superbiků zní slovo sériové motorky. Zatímco v MotoGP jezdí čistě prototypy, na suberbikách nalezneme základy běžných motorek, které lze normálně koupit. „Stroje v superbikách jsou samozřejmě také hodně upravené. Sériový je v podstatě jen rám a motor, oproti Moto GP je to však nebe a dudy," povídá Martin Havlíček, dlouholetý Abrahamův mechanik.

„Kapotáž vypadá jako u obyčejných motorek. Lidé se tak se značkami víc ztotožní. Nějakou mašinu mají doma a podobnou pak vidí na závodech," říká Martin Janků, redaktor webu, který se specializuje na závody silničních motorek.

JEZDCI. V obou světových šampionátech jezdí ti nejlepší. MotoGP je však úplný vrchol, o kterém sní každý začínající závodník. Přestup z MotoGP k superbikům se bere jako krok zpět. Letos potkal vedle Abrahama třeba i mistra světa nejsilnější kubatury z roku 2006 Nickyho Haydena.

V nedávné minulosti v superbikách startovaly hvězdy jako Max Biaggi nebo Marco Melandri. „Vztahy v superbikách jsou mnohem kamarádštější," podotýká šestadvacetiletý Abraham, jenž v nejprestižnějším seriálu strávil jedenáct sezon.

DIVÁCI. Sledovanější je slavnější MotoGP. Třeba v roce 2012, kdy se v Brně jel seriál superbiků naposledy, si za víkend na Masarykův okruh našlo cestu 63 000 návštěvníků. Ve stejném roce přitom na Velkou cenu České republiky, jež je součást MotoGP, dorazilo ke stejné trati přes 200 000 tisíc fandů. „U nás jsme měli na superbiky oproti MotoGP vždy zhruba čtvrtinové návštěvy," potvrzuje mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Jinde ve světě tak markantní rozdíl nebývá. „Tratě jsou však oproti MotoGP výrazně prázdnější. Při závodě mi je to však jedno," doplňuje Abraham.

Vedle počtu se liší i typ návštěvníků. „Na superbiky chodí víc zarytých motorkářů, řekněme srdcařů. MotoGP je záležitost širší masy lidí. Když u nás superbiky před lety končily, zaznamenali jsme spoustu hlasů, ať raději zrušíme MotoGP. Pocházely právě od lidí, kteří motorismu opravdu rozumí," hlásí Smetana.

ZÁVODY. Největší rozdíl spočívá v tom, že jezdci v superbikách absolvují za víkend dva závody. Dřív odjeli oba v neděli, od letošní sezony startují v sobotu a v neděli. „Je to dobré i špatné. Špatné to v tom, že máme kvalifikaci a chvíli po ní závodíme. V posledních kolech kvalifikace jede člověk na sto deset procent a může lehce spadnout. Oprava motorky pak představuje při větším poškození problém," osvětluje Abraham.

Liší se i počet závodních víkendů. V MotoGP na jezdce letos čeká osmnáct zastávek, v superbikách o pět míň.

ATMOSFÉRA. Dění kolem závodu jde ruku v ruce s rozměrem obou sérií. „Superbikům se říká chudší bratr MotoGP. Jde o takový lidový závod. Atmosféra se mi moc líbí," je nadšená Ivana Ulmanová, ředitelka brněnského automotodromu, která Donington navštívila jako host Abrahamovy stáje Milwaukee BMW.

„Je to jako srovnávat formuli jedna a MotoGP. Na superbikách je třeba i mnohem levněji," dodává Abraham.

Autor: Jan Pařík

29.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
8 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení