VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svět keirinu: hlavičky, lokty i pády

Apeldoorn /OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE/ – Vlastnost, pro kterou by si je do své družiny vybral i anglický král Richard Lví srdce. Chrabrost, která hraničí se sebezničením. Tou s trochou nadsázky oplývají dráhoví cyklisté, jež se specializují na keirin.

25.3.2011
SDÍLEJ:

Sprinter brněnské Dukly Tomáš Bábek.Foto: www.duklabrnosprint.cz

Původem japonská disciplína na osm kol,v níž zpravidla šest borců vyráží za motorkou zvanou derna, která každým okruhem navyšuje rychlost až k 55 kilometrům za hodinu. Dvě a půl kola před koncem odstupuje a jezdci bojují o umístění. „Dobrý cyklista potřebuje srdce bojovníka, aby se pustil do soubojů na lokty. Keirin není pro lidi s obavou a neexistuje na něj taktika,“ říká Svatopluk Buchta, hlavní kouč Dukly Brno.

Právě její dres obléká trio reprezentačních sprinterů, kteří na dráze prožívají často souboje podobné hokejovým bodyčekům. „Tvrdý kontakt nechybí, protože si každý ze závodníků snaží udělat víc místa pro závěrečný sprint. Někdy si pomůžou hlavou, jindy loktem nebo mezi ostatní nalítnou a rozrazí místo řidítky, předvedou na kole vlnku,“ přiznává nebezpečí brněnský sprinter Denis Špička, který letos vybojoval v keirinu bronz ve Světovém poháru v kolumbijském Ca­li.

Při jízdě tělo na tělo znamená sebemenší chybička tvrdý pád na dřevěný velodrom. „Pokud mě soupeř rozhodí a mám místo, pohodlně se vyvezu k bariéře. Jenže s koly před i nad sebou těžko zamanévruju a v šedesátce padnu,“ krčí rameny Špička.

Závodníci na dráze létají víc než sedmdesátikilo­metrovou rychlostí. „O odvaze už lze mluvit s pouhým nasednutím na kolo a v takové rychlosti jezdit v šesti lidech jen s helmou. Četl jsem názor jednoho vědce, podle něhož je jízda na kole jen série nedokončených pádů, stabilitu získáte jen vyšší rychlostí,“ přidává se reprezentant Tomáš Bábek.

Třetí z cyklistů brněnské Dukly Adam Ptáčník vlastní z keirinu bronz z posledního mistrovství Evropy v Polsku. „Na začátku jsme padali všichni, odvaha je potřebná, protože šest lidí chce vyhrát za dvě a půl kola. V sedle se někdy zdá, že se mezi jezdce před sebou nevlezete, ale pak to zkusíte a většinou se tam vklíníte,“ ušklíbne se Ptáček.

Strach se v dráhové cyklistice příliš nenosí. „Nikdy jsem ho neměl, na startu každý počítá s možným smotkem. Dojde k němu, ale většinou jezdec vyvázne s odřeninami, zlomeniny se stávají málo,“ usměje se Špička.

V současném keirinu se také hodně zpřísnil metr rozhodčích. „Jejich posuzování je velmi individuální. Na závodě mě jednou zatlačil Rusák, pomohl jsem si trochu razantnější hlavičkou a byl jsem v právu, ale diskvalifikovali mě,“ doplnil Špička.

Slovníček pojmů:

odlep – vzdálenost cyklistů mezi sebou, tvoří se tehdy, když chce závodníka před sebou jezdec rychle předjet, nechá větší mezeru mezi svým předním kolem a zadním soupeře. Zrychlením a vjetím do vzduchové pytle předjede protivníka snadněji, než když jede úplně natěsno

hák – umění jezdit v háku patří do základní abeceda každého cyklisty, bez něj není výkon. Čím blíž je jezdec k zadnímu kolu cyklisty před sebou, nachází se víc ve vzduchovém pytli (háku)

figura – závodní pojem, pozice jezdce v pelotonu. V bodovacím závodě či spurtu pelotonu na silnici platí, že čím je závodník blíž čelu pelotonu, tím má lepší pozici do spurtu (figuru).

špice – úplně čelo kterékoliv skupiny v cyklistice, jezdec se snaží v průběhu soutěže vždy být co nejblíže špici, její absolutní opak je ocas, konec skupiny

balík – peloton čili hlavní skupina závodníků

Autor: Jaroslav Kára

25.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Regionální Den železnice v Zastávce na brněnsku.
28

Regionální den železnice v Zastávce začal příjezdem parní lokomotivy

Ilustrační foto.

V Karviné jde o dost. Trenéři Zbrojovky ladili hlavy hráčů

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Jižní Morava /ANKETA/ – Špatné parkování a chátrající budovy z let dávno minulých. Mnohá jihomoravská vlaková nádraží stále nenabízí cestujícím odpovídající pohodlí. Železničáři to nyní chtějí změnit. Na nutné opravy vyčlenili desítky milionů. Lidé si však na lepší zázemí počkají. Některá nádraží totiž začnou opravovat až za pět let.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Brno - Mladá rodina z Brna se v přiotrávila plynem unikajícím z karmy v koupelně. V pátek po třetí hodině ráno k hlášení vyjela záchranná služba, ženu se přes všechnu jejich snahu nepodařilo zachránit. Muže a dvě děti převezli do nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení