VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svět keirinu: hlavičky, lokty i pády

Apeldoorn /OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE/ – Vlastnost, pro kterou by si je do své družiny vybral i anglický král Richard Lví srdce. Chrabrost, která hraničí se sebezničením. Tou s trochou nadsázky oplývají dráhoví cyklisté, jež se specializují na keirin.

25.3.2011
SDÍLEJ:

Sprinter brněnské Dukly Tomáš Bábek.Foto: www.duklabrnosprint.cz

Původem japonská disciplína na osm kol,v níž zpravidla šest borců vyráží za motorkou zvanou derna, která každým okruhem navyšuje rychlost až k 55 kilometrům za hodinu. Dvě a půl kola před koncem odstupuje a jezdci bojují o umístění. „Dobrý cyklista potřebuje srdce bojovníka, aby se pustil do soubojů na lokty. Keirin není pro lidi s obavou a neexistuje na něj taktika,“ říká Svatopluk Buchta, hlavní kouč Dukly Brno.

Právě její dres obléká trio reprezentačních sprinterů, kteří na dráze prožívají často souboje podobné hokejovým bodyčekům. „Tvrdý kontakt nechybí, protože si každý ze závodníků snaží udělat víc místa pro závěrečný sprint. Někdy si pomůžou hlavou, jindy loktem nebo mezi ostatní nalítnou a rozrazí místo řidítky, předvedou na kole vlnku,“ přiznává nebezpečí brněnský sprinter Denis Špička, který letos vybojoval v keirinu bronz ve Světovém poháru v kolumbijském Ca­li.

Při jízdě tělo na tělo znamená sebemenší chybička tvrdý pád na dřevěný velodrom. „Pokud mě soupeř rozhodí a mám místo, pohodlně se vyvezu k bariéře. Jenže s koly před i nad sebou těžko zamanévruju a v šedesátce padnu,“ krčí rameny Špička.

Závodníci na dráze létají víc než sedmdesátikilo­metrovou rychlostí. „O odvaze už lze mluvit s pouhým nasednutím na kolo a v takové rychlosti jezdit v šesti lidech jen s helmou. Četl jsem názor jednoho vědce, podle něhož je jízda na kole jen série nedokončených pádů, stabilitu získáte jen vyšší rychlostí,“ přidává se reprezentant Tomáš Bábek.

Třetí z cyklistů brněnské Dukly Adam Ptáčník vlastní z keirinu bronz z posledního mistrovství Evropy v Polsku. „Na začátku jsme padali všichni, odvaha je potřebná, protože šest lidí chce vyhrát za dvě a půl kola. V sedle se někdy zdá, že se mezi jezdce před sebou nevlezete, ale pak to zkusíte a většinou se tam vklíníte,“ ušklíbne se Ptáček.

Strach se v dráhové cyklistice příliš nenosí. „Nikdy jsem ho neměl, na startu každý počítá s možným smotkem. Dojde k němu, ale většinou jezdec vyvázne s odřeninami, zlomeniny se stávají málo,“ usměje se Špička.

V současném keirinu se také hodně zpřísnil metr rozhodčích. „Jejich posuzování je velmi individuální. Na závodě mě jednou zatlačil Rusák, pomohl jsem si trochu razantnější hlavičkou a byl jsem v právu, ale diskvalifikovali mě,“ doplnil Špička.

Slovníček pojmů:

odlep – vzdálenost cyklistů mezi sebou, tvoří se tehdy, když chce závodníka před sebou jezdec rychle předjet, nechá větší mezeru mezi svým předním kolem a zadním soupeře. Zrychlením a vjetím do vzduchové pytle předjede protivníka snadněji, než když jede úplně natěsno

hák – umění jezdit v háku patří do základní abeceda každého cyklisty, bez něj není výkon. Čím blíž je jezdec k zadnímu kolu cyklisty před sebou, nachází se víc ve vzduchovém pytli (háku)

figura – závodní pojem, pozice jezdce v pelotonu. V bodovacím závodě či spurtu pelotonu na silnici platí, že čím je závodník blíž čelu pelotonu, tím má lepší pozici do spurtu (figuru).

špice – úplně čelo kterékoliv skupiny v cyklistice, jezdec se snaží v průběhu soutěže vždy být co nejblíže špici, její absolutní opak je ocas, konec skupiny

balík – peloton čili hlavní skupina závodníků

Autor: Jaroslav Kára

25.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Hradiš z Fakulty informačních technologií brněnského Vysokého učení technického.

Rozmazané fotografie? Možná minulost. Díky metodě brněnských vědců

Prostor na Moravském náměstí se stal na týden parkovištěm zánovních aut. Výstava se pak je nakrátko přesunula na náměstí Svobody.
6 8

Spor o autobazar v centru Brna: vystavené vozy předčasně zmizí z náměstí

U šlapanického nádraží srazil vlak mladíka. Na místě zemřel

Šlapanice - Vkročením do dráhy právě projíždějícího vlaku ukončil v pondělí svůj život osmadvacetiletý mladík. Tragická nehoda se stala před čtvrtou hodinou odpoledne u nádraží ve Šlapanicích na Brněnsku. Provoz na trati byl na dvě hodiny veden jen na jedné koleji, vlaky ale nabraly zpoždění maximálně patnáct minut.

Zjistili, že chlapec krade dolary rodičům. Pětici mužů viní z přípravy loupeže

Brno, Hodonín – Z přípravy loupeže na Hodonínsku, při které chtěli získat dolary v přepočtu až za dva miliony korun, viní státní zástupce Ivan Hrazdira pětici obžalovaných. V pondělí muži poprvé stanuli před brněnským krajským soudem. „Hrozí jim pět až dvanáct let vězení,“ upozornil Hrazdira.

AKTUALIZOVÁNO

Traktor po nehodě visel nad železniční tratí. Stroji nejspíš selhaly brzdy

Moravské Bránice /FOTOGALERIE/ - Opravdu divokou jízdu zažil před pár dny řidič traktoru jedoucí z kopce od obce Hlína u Moravských Bránic. Stroji s vlekem a nákladem deseti tun sladového ječmene pravděpodobně selhaly brzdy. Neovladatelný traktor nakonec projel křižovatkou a narazil do betonových svodidel na mostě nad železniční tratí.

Kauza Mrencová: policisté odložili případ imaginární krajské mluvčí

Brno – Zákon nikdo neporušil, k takovému závěru došli po deseti měsících policisté při vyšetřování případu neexistující krajské mluvčí Lucie Proutníkové, kterou ve skutečnosti byla Jana Mrencová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení