VYBERTE SI REGION

Veslař Helešic: Bál jsem se, že Synkovi nabourám mustanga

Brno /BRAZILSKÝ SEN/ – Ačkoli patří mezi nejmladší jihomoravské olympijské naděje s potenciálem i pro další vrcholné akce, nechce břeclavský veslař Lukáš Helešic letos v Riu de Janeiro scházet. „Je to sen každého, kdo dělá nějaký sport. Chci jet," hlásí dvacetiletý juniorský mistr světa, který usiluje o kvalifikaci v disciplíně dvojka bez kormidelníka.

22.4.2016
SDÍLEJ:

Lukáš Helešic (vpravo) na dvojce bez kormidelníka s Jakubem Podrazilem.Foto: archiv L.Helešice

Velkou šanci dostat se do Ria jste měl už loni na mistrovství světa ve Francii, ale těsně před šampionátem vám onemocněl kolega Jakub Podrazil. Stále vás uniklá příležitost štve?

Zamrzelo to. Parťáka jsem měnil tři nebo čtyři týdny před mistrovstvím a nevyšlo to. Možná jsme měli málo času na sveslování (Podrazila zastoupil Jan Lapáček – pozn. red.), možná sehrála roli výkonnost parťáka. Sezonu jsme přitom odstartovali skvěle, hned po přechodu mezi muže jsme skončili čtvrtí na mistrovství Evropy. Byl jsem nadšený, že jdeme správným směrem. Bohužel pak přišla nemoc, kterou nikdo nemohl ovlivnit.

Šance na Rio ale stále žije přes květnovou dokvalifikaci v Lucernu…

Musíme na kontrolní závody, kde se rozhodne o tom, zda nás svaz nechá na dokvalifikaci odjet. Tam je klasický systém rozjížděk, oprav, semifinále a finále. Postoupí jen dvě nejlepší lodě.

Jak reálně vidíte postupové naděje?

Moc netuším. Ještě jsme letos nejeli žádný závod na mezinárodní scéně. Za tři týdny nás čeká mistrovství Evropy, kde se oťukáme s evropskými posádkami, ostatní uvidíme až přímo v Lucernu.

Sledujete, jak si vaši přímí konkurenti aktuálně vedou?

To ano, zrovna byl Světový pohár v Itálii, takže jsme sledovali výsledky. Srovnání z loňska máme také, ale letošní nám zatím schází. Zjistíme to v několika příštích týdnech.

Začátkem roku jste kvůli olympiádě dokonce uvažoval o přechodu do noncoxu, tedy čtyřky bez kormidelníka…

Měl jsem takový plán, ale nakonec z něj sešlo a vrátili jsme se ke dvojce, na které jsme s Kubou Podrazilem vyjeli čtvrté místo na mistrovství Evropy. Máme za sebou letos první závod na dlouhou trať, zvítězili jsme s náskokem, takže snad jdeme dobrou cestou.

Parťáka jste měnil v poslední době několikrát. Jak dlouho trvá vypilovat souhru?

Záleží na šikovnosti obou. Za Kubou jsem napřed jezdil z Břeclavi do Prahy, měl jsem to trochu z ruky, po maturitě jsem přešel do Prahy nastálo. Až po dvou měsících jsme si řekli, že je to dobré a půjde to. Ale i když jsme spolu na lodi už přes rok, pořád máme co zlepšovat.

Co konkrétně?

Pilujeme sjednocení tempa, záseky, uvolnění se, když nejsme v zátahu, abychom si odpočinuli. Celkově pak vytrvalost, abychom samozřejmě byli co nejrychlejší.

Lze pro disciplínu dvojky bez kormidelníka jmenovat jeden klíčový faktor pro úspěch?

Tahle disciplína je nejtechničtější, na vzájemné sveslování je úplně nejtěžší. Každý z nás drží jedno veslo, takže rovnováha se rozděluje padesát na padesát na každou stranu.

Lukáš Helešic- Je mu 20 let, narodil se 29. ledna 1996 v Břeclavi.
- S veslováním začal ve dvanácti letech.
- Soustředí se na disciplínu dvojka bez kormidelníka, kde mu momentálně dělá závodního partnera Jakub Podrazil.
- Je odchovanec SVK Břeclav, loni v lednu přestoupil do Armádního sportovního centra Dukly Praha.
- Mezi jeho vzory patří dlouhodobě nejlepší český veslař Ondřej Synek, obdivuje také novozélandské novozélandskou dvojku bez kormidelníka Hamish Bond a Eric Murray.
- Loni odmaturoval a letos se hlásí na Českou zemědělskou univerzitu v Praze-Suchdole.

Lezete si někdy na nervy, když spolu trávíte hodně času?

Do ponorky jsme se ještě nedostali. (úsměv) Rozumíme si i na břehu, vídáme se i mimo tréninky, jdeme se navštívit, zajdeme spolu na pivo. V tomhle nemáme problém.

Snil jste o účasti pod pěti kruhy už odmalička?

Je to sen každého, kdo dělá sport. Jak jsem byl starší a přicházely výsledky, blížila se i šance, že můžu jet. A pořád chci. Byl jsem na olympiádě mládeže, která už má podobný duch, ale velká olympiáda je jenom jedna.

Utkvěl vám v paměti nějaký zážitek z předchozích her?

Sledoval jsem především veslování, takže zmíním úžasný závod Mirky Knapkové z Londýna 2012 ve skifu, kde měla zdravotní problémy a přesto zvítězila s obrovským náskokem. To pro mě bylo k neuvěření.

Měl jste nějaké veslařské vzory?

Pro mě to byl a stále je Sýňa (Ondřej Synek – pozn. red.), nejlepší český veslař. Z mezinárodní scény jsou to novozélandští závodníci na dvojce bez kormidelníka Hamish Bond a Eric Murray, kteří od roku 2009 neprohrá­li závod.

Jak si po přestupu do Dukly užíváte společné tréninky se svým vzorem Synkem?

Mám s ním pár super zážitků. Dřív jsem k němu vzhlížel a teď jsem se k němu dostal až do takové blízkosti, kdy mě dokonce nechal řídit svoje auto. Sedl jsem si do jeho mustanga a jel jsem.

Bál jste se, že nabouráte?

Trochu ano. (smích)

Snažíte se od něj v tréninku něco převzít?

Jde nám všem příkladem, dokázal spoustu velkých věcí, ale chová se stále přirozeně a na nic si nehraje, což je právě to, co z něj dělá mistra.

Našel jste po loňském přestupu z Břeclavi do Dukly i lepší podmínky pro trénink?

Ano, je zde materiální zázemí, týká se to hlavně lodí, dostanu se k těm nejlepším. Mám k dispozici i víc tréninkových možností, ať se to týká posilovny, trenažerů, masérů. Odpovídá to tomu, že jsem v armádním centru. Břeclav je na úrovni okresního přeboru.

Největší úspěchy:- zlato z mistrovství světa juniorů 2014 na dvojce bez kormidelníka s Miroslavem Jechem
- dvě stříbra z mistrovství Evropy juniorů (2013, 2014)
- stříbro z olympijských her mládeže v čínském Nankingu (2014)
- 4. místo z mistrovství Evropy 2015 s Jakubem Podrazilem

Zmínil jste kvalitu lodí. Jak velkou hraje ve výkonnosti roli?

V materiálu je spousta rozdílů. Když se dostanete do špičky, je loď omezená i hmotnostně, musí mít nějakou minimální váhu. S dvacet let starou lodí rozhodně nevyhrajete.

Příprava na olympiádu také něco stojí. Zlepšily se vám v Dukle i ekonomické podmínky?

Ano, dostal jsem se třikrát na soustředění do Španělska za teplem. Mohl jsem tudíž veslovat i přes zimu, což lze i doma, ale je to nepříjemné. Takové možnosti jsem dřív neměl.

Stále se jako veslaři hecujete s vodáckými kolegy kanoisty, kdo bude mít v Riu větší zastoupení?

Jsme s nimi v jedné loděnici, vídáme se opravdu každý den. Zdravá rivalita tam je, ale samozřejmě si přejeme úspěchy všichni navzájem.

Máte zprávy o tom, jak vypadá olympijský veslařský kanál v Riu?

Už loni se na něm odehrálo mistrovství světa juniorů. Měl jsem tam kamaráda a říkal, že je mělký a jsou v něm nejspíš i řasy. Když se vytvoří vítr, je prý také velice nepříjemný. Ale teď je pro mě hlavní dokvalifikace, o kanál se začnu zajímat až pak.

Máte hodně rád sladké. Odepřete si ho kvůli přípravě na olympiádu?

(Smích) To nejde úplně dát pryč. Je potřeba to jen nepřehánět.

cesta do RiaDvojku bez kormidelníka ve složení Lukáš Helešic a Jakub Podrazil čekají v Račicích domácí kontrolní závody, ze kterých se potřebuje dostat na dokvalifikaci v Lucernu pro olympijské hry. Z ní postoupí do Ria de Janeiro pouze dvě nejlepší lodě.

Autor: Martin Vymyslický

22.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies