VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Víc bolestivé, trochu úchylné. Změny pravidel Bábkovi vyhovují

Brno – Delší a náročnější závody připravila v této sezoně Mezinárodní cyklistická unie pro sprintery. I to může být jeden z důvodů, proč se dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi z brněnské Dukly tolik povedla. Vybojoval osm medailí a sotva uvěřitelnou šňůru úspěchů vygradoval na světovém šampionátu v Hongkongu.

30.4.2017
SDÍLEJ:

Dráhový cyklista brněnské Dukly Tomáš Bábek.Foto: Wim Hoste

Tam získal bronz v keirinu a stříbro v kilometru s pevným startem. „Myslím, že změny mi pomohly, protože jsem vytrvalejší typ sprintera,“ souhlasí devětadvacetiletý Bábek.

Těchto disciplín se úprava pravidel nejvíc dotkla. „Cyklistická unie se snaží zatraktivnit a zkrátit program, aby byl pro diváky a hlavně pro televizi schůdnější. Vstříc tomu šli také ve sprintu, kde se změnil pavouk postupu a jedou se jízdy bez oprav,“ popisuje brněnský i reprezentační kouč Petr Klimeš.

Keirin se do minulé sezony jezdil pět a půl kola za motorovým vodičem zvaným derna, pak dráhaři dvě a půl kola sprintovali. Teď derna vytáhne závodníky na požadovaných 52 kilometrů v hodině už za tři kola, následující tři kola pak jezdci soupeří o umístění. „Z pohledu pravidel hrála největší roli olympiáda v Riu. Jezdci totiž závodili dřív, než derna odstoupila, což je proti pravidlům a následovaly diskvalifikace. Takže se závod bez derny o půl kola prodloužil,“ líčí Klimeš.

Bábek na delší vzdálenosti víc zúročí svou profesi kilometráře. „Byť se keirin zkrátil celkovým počtem kol, doba bez motorky je delší, což pro mě znamená výhodu,“ potvrzuje brněnský dráhař, který v sezoně ovládl evropský šampionát i dva podniky Světového poháru v keirinu.

Bronz na mistrovství světa navíc vybojoval přes nevýhodnou šestou pozici na startu. „Když si ji jezdci vylosují, musí ji držet. Byl bych pro návrat boje o pozice, dřív start skýtal vzrušení a větší akci v boji o místo,“ podotýká Klimeš.

Značnou změnu přinesl také pevný kilometr. Dráhaři nejdřív absolvují kvalifikaci, osm nejlepších pak jede znovu o konečné pořadí. V Hongkongu se Bábek vyšvihl ze čtvrté příčky v kvalifikaci na stříbrnou pozici. „Zdá se mi, že i změna v kilometru je pro mě výhodná, protože jsem vytrvalejší, ale bolí to šíleně. Pravidla jsou hodně drsná. Sprinter vypadá po kilometru na umření, to je tragédie,“ přirovnává Bábek pocity k boxerskému K.O. „Vtipné je, že tu obrovskou bolest po kilometru nesnáším, ale jak pomine, mám potřebu dělat to znovu. Možná je to svým způsobem úchylné,“ ušklíbne se.

Na druhou stranu si lze i rozvrhnout síly. „V kvalifikace mi asi hlava podvědomě úplně nedovolí jet naplno a šetří se na finále. Poslední kolo a půl první jízdy v Hongkongu jsem se už snažil jet technicky správně a zbytečně nepřidupávat tělem. Říkal jsem si, že jsem ušetřil trošku sil, ještě mi tam zbylo a ve finále do toho dám všechno. Zničím se a zemřu tam. To jsem udělal, ale zlepšil jsem se jen o desetinu. Asi šlo předtím jen o můj pocit, i když ostatní se zhoršili,“ povídá Bábek, který jako jediný oproti kvalifikaci zrychlil. V kilometru ovládl světový žebříček.

Novinky postihli také vytrvalce: vícebojařské omnium se místo dvou dnů stihne za jeden a ze šesti disciplín jej unie zkrátila na čtyři. „Je to vcelku pozitivní změna, ale zase jsou kratší vzdálenosti disciplín, jak scratche, tak bodovačky. To víc sedí rychlejším závodníkům. Kdyby byly delší, budou pro opravdové vytrvalce,“ dodává trenér české stíhačské reprezentace Milan Kadlec.

Změny sprinterů TÝMOVÝ SPRINT
Do minulé sezony postupovaly z kvalifikace dva nejlepší týmy do jízdy o zlato a další dva o bronz. Nyní jde osm nejlepších do prvního kola, z nichž pak postoupí čtveřice do bojů o medaile.
SPRINT JEDNOTLIVCŮ
Místo 24 jezdců nově postupuje z kvalifikace 28 lidí. První čtyři jdou přímo do osmifinále, ostatní jsou rozřazeni po dvojicích do vyřazovacích jízd. Nejezdí se opravy.
KEIRIN
Dosud jezdilo zpravidla šest závodníků pět a půl kola za motorovým vodičem (dernou) do rychlosti 52 kilometrů v hodině a další dvě a půl kola sprintovali do cíle. Nyní se za dernou jezdí pouze tři kola, kdy dosáhnou stejné rychlosti jako předtím, další tři kola se sprintuje.
PEVNÝ KILOMETR
Nejprve závodníci jedou kvalifikaci, z níž postoupí osm nejlepších, kteří pak absolvují další jízdu, jejíž čas rozhoduje o medailích. V minulé sezoně se rozhodovalo v jediné jízdě.

Autor: Jaroslav Kára

30.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robert Gottwaldu Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby nevrátil několikamilionovou půjčku.
4

Půjčka na Devět křížů? Miliony byly pro drnovický klub, odmítá Gottwald obžalobu

Ilustrační foto.

V Masné srazila dodávka chodce. Muž utrpěl těžká zranění

AKTUALIZOVÁNO

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

Brno – Chtěla si v Rakousku vydělat peníze úklidem, místo toho skončila na chodníku mezi prostitutkami. Před brněnským krajským soudem ve středu vypovídala žena, kterou obžalovaní Ján Dirda a Marta Hudcová údajně nutili k sexu za peníze. „Po cestě do Rakouska mi v autě říkala, že se budu mít dobře a že nesmím být blbá. Potom jsme zastavili a ukázala mi, kde mám stát na chodníku. Odmítla jsem a chtěla jet zpátky. Marta mi ale pohrozila, že pokud nevystoupím z auta, vytrhá mi vlasy ještě víc. Měla jsem je zrovna na krátko ostříhané,“ uvedla poškozená.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Brno – Původně mělo fungovat už na jaře letošního roku, pak projekt město odsunulo až na podzim. Jenže podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se plán na zavedení rezidentního parkování dál odkládá. Vedení brněnské radnice nepřímo přiznalo, že revoluční bod v brněnské dopravě nejspíš spustí až nové vedení radnice v roce 2019.

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení