VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výkon a otáčky. Koučům dráhové cyklistiky radí senzor

Saint-Quentin-en-Yvelines /Původní zpravodajství z Francie/ – Čeští i světoví dráhoví cyklisté využívají v tréninku přístroj srm, data o výkonu a otáčkách vyhodnocují v počítači.

20.2.2015
SDÍLEJ:

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.Foto: www.duklabrnosprint.cz/Svatopluk Buchta

Nejvytíženější pomocník trenéra v dráhové cyklistice jsou stopky. A pak také malý přístroj, který se vejde do ruky – srm. Zkratka, která označuje Schobererovu měřicí technologii pro cyklisty. „Dá se po-užít ve všech odvětvích od bikrosu po dráhu. Senzor jsou kliky kola a krabička na řídítkách nebo pod sedlem vyhodnocuje data," říká reprezentační kouč sprinterů a brněnské Dukly Petr Klimeš.

Přístroj srm měří především výkon ve wattech a otáčky za minutu. Vše se přenáší do počítače. „Vyhodnocujeme každý trénink na dráze. Jak na tom má závodník být, zda a kam se posouvá," přidává kouč sprinterské reprezentace do 23 let Lubomír Vojta.

Trenéři porovnávají výkony i otáčky, při jakých cyklisté například zahajují nástup i které předvádějí v sedle. „Je to pro nás každodenní testování formy, dá se od toho odrazit v tréninku. U někoho vidíme slabý nástup, jinému při sednutí klesnou otáčky, tomu se pak věnujeme," líčí Vojta z Dukly Brno.

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.

Počet wattů se přepočítává na kilogram závodníka. Špičkový sprinter dosáhne až na výkon okolo 27 wattů na kilogram. „Silové typy jezdců mívají okolo 2500 wattů. Jde o maximální sílu v nástupu, kterou udrží třeba půl vteřiny," podotýká Klimeš. „Výkon přes dva tisíce překoná malou motorku," srovnává kouč Vojta.

Důležité údaje poskytuje také počet otáček klik za minutu, od něhož se odvíjí i volba převodu. „Čím těžší, tím menší počet otáček, tedy méně šlápnutí. Jedete rychleji, kolo má větší setrvačnost, pomaleji ubývají síly," vysvětluje bývalý závodník Vojta.

Maximálních výkonů dosahují závodníci mezi 115 až 125 otáčkami za minutu. „Neexistuje pravidlo, že počet wattů odpovídá otáčkám. Unavený závodník jede víc silově a pohyb není tak ekonomický. Zato odpočatý šlape s menším úsilím, ale jede větší rychlostí, protože využívá lépe otáčku," povídá Klimeš.

Data z srm řídí i tréninky na trenažérech. „Když je škaredě, simulujeme na nich trénink na dráze. Podíváme se, kolik wattů v určitém úseku jezdíme a snažíme se tuto hodnotu dostat na trenažéru," informuje český reprezentant Robin Wagner.

Jeden dráhový srm přístroj stojí osmdesát tisíc korun. Využívá ho většina federací, i když například Novozélanďané vyvinuli daleko přesnější.

Reprezentační kouč ovšem bere technologii jen jako pomocníka. „Přínos spočívá v archivaci a porovnávání úseků v čase. Je dobré data sledovat, ale nebrat je jako dogma. Nejvíc poznám při pohledu na závodníky," dodává reprezentační kouč Klimeš.

Co je to srm?Zkratka se odvozuje od názvu německé společnosti Schoberer Rad Messtechnik, která vytvořila první mobilní ergometr pro cyklisty. V roce 1986 jej sestrojil Ulrich Schoberer. Systém měří výkon vyjádřený watty a otáčky za minutu. Vedle toho ukazuje rychlost, převýšení, teplotu či tepovou frekvenci závodníka.

Autor: Jaroslav Kára

20.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odborníci a studenti z Masarykovy univerzity v Brně sbírali klíšťata v Pisárkách. Ke sběru využívají vlajky vyrobené z látkové pleny, na níž se roztoči lehce zachytí.
14

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Silně opilý řidič kamionu jel po dálnici D2. Před policisty se sám nemohl ani postavit na nohy. Naměřili mu téměř tři promile.

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

AKTUALIZOVÁNO

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu pak zaútočili na policisty

Brno /VIDEO/ – Místo klidné pietní akce se čtvrteční shromáždění bezdomovců v podchodu pod brněnským hlavním nádražím přeměnilo v bitevní vřavu. Přibližně dvacítka lidí bez střechy nad hlavou tam přišla vzpomenout na zemřelého známého, kterého kolemjdoucí znali především jako hráče na píšťalu, jemuž u jeho obvyklého místa nedaleko bočních vstupů z nádraží a popelnice dělal na zemi společnost černý pes.

Žloutenková epidemie opět sílí. Za týden v kraji přibylo devět nakažených

Jižní Morava – Téměř tři měsíce epidemie infekční žloutenky typu A v Jihomoravském kraji slábla. Teď však znovu nabrala na intenzitě. Za poslední týden se nově nemocí nakazilo devět lidí. Podle hygieniků se mezi nimi nenašel žádný společný faktor. Od začátku roku žloutenkou onemocnělo devětatřicet Jihomoravanů.

Flotila parníků po zimě vyrazí na přehradu. V Brně otevřou čarodějnickou školu

Brno /TIPY NA VÍKEND/ – Flotila šesti lodí míří zpátky na hladinu přehrady. Brněnský dopravní podnik totiž v sobotu slavnostně zahájí letošní plavební sezónu. „Ceremoniál bude mít už tradiční scénář návštěvníkům se představí všichni kapitáni a potom vytáhnou vlajku na výpravně lodní dopravy. Doprovodí je originální znělka skladatele Jaromíra Hniličky," popsala sobotní dopoledne mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies