VYBERTE SI REGION

Výkon a otáčky. Koučům dráhové cyklistiky radí senzor

Saint-Quentin-en-Yvelines /Původní zpravodajství z Francie/ – Čeští i světoví dráhoví cyklisté využívají v tréninku přístroj srm, data o výkonu a otáčkách vyhodnocují v počítači.

20.2.2015
SDÍLEJ:

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.Foto: www.duklabrnosprint.cz/Svatopluk Buchta

Nejvytíženější pomocník trenéra v dráhové cyklistice jsou stopky. A pak také malý přístroj, který se vejde do ruky – srm. Zkratka, která označuje Schobererovu měřicí technologii pro cyklisty. „Dá se po-užít ve všech odvětvích od bikrosu po dráhu. Senzor jsou kliky kola a krabička na řídítkách nebo pod sedlem vyhodnocuje data," říká reprezentační kouč sprinterů a brněnské Dukly Petr Klimeš.

Přístroj srm měří především výkon ve wattech a otáčky za minutu. Vše se přenáší do počítače. „Vyhodnocujeme každý trénink na dráze. Jak na tom má závodník být, zda a kam se posouvá," přidává kouč sprinterské reprezentace do 23 let Lubomír Vojta.

Trenéři porovnávají výkony i otáčky, při jakých cyklisté například zahajují nástup i které předvádějí v sedle. „Je to pro nás každodenní testování formy, dá se od toho odrazit v tréninku. U někoho vidíme slabý nástup, jinému při sednutí klesnou otáčky, tomu se pak věnujeme," líčí Vojta z Dukly Brno.

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.

Počet wattů se přepočítává na kilogram závodníka. Špičkový sprinter dosáhne až na výkon okolo 27 wattů na kilogram. „Silové typy jezdců mívají okolo 2500 wattů. Jde o maximální sílu v nástupu, kterou udrží třeba půl vteřiny," podotýká Klimeš. „Výkon přes dva tisíce překoná malou motorku," srovnává kouč Vojta.

Důležité údaje poskytuje také počet otáček klik za minutu, od něhož se odvíjí i volba převodu. „Čím těžší, tím menší počet otáček, tedy méně šlápnutí. Jedete rychleji, kolo má větší setrvačnost, pomaleji ubývají síly," vysvětluje bývalý závodník Vojta.

Maximálních výkonů dosahují závodníci mezi 115 až 125 otáčkami za minutu. „Neexistuje pravidlo, že počet wattů odpovídá otáčkám. Unavený závodník jede víc silově a pohyb není tak ekonomický. Zato odpočatý šlape s menším úsilím, ale jede větší rychlostí, protože využívá lépe otáčku," povídá Klimeš.

Data z srm řídí i tréninky na trenažérech. „Když je škaredě, simulujeme na nich trénink na dráze. Podíváme se, kolik wattů v určitém úseku jezdíme a snažíme se tuto hodnotu dostat na trenažéru," informuje český reprezentant Robin Wagner.

Jeden dráhový srm přístroj stojí osmdesát tisíc korun. Využívá ho většina federací, i když například Novozélanďané vyvinuli daleko přesnější.

Reprezentační kouč ovšem bere technologii jen jako pomocníka. „Přínos spočívá v archivaci a porovnávání úseků v čase. Je dobré data sledovat, ale nebrat je jako dogma. Nejvíc poznám při pohledu na závodníky," dodává reprezentační kouč Klimeš.

Co je to srm?Zkratka se odvozuje od názvu německé společnosti Schoberer Rad Messtechnik, která vytvořila první mobilní ergometr pro cyklisty. V roce 1986 jej sestrojil Ulrich Schoberer. Systém měří výkon vyjádřený watty a otáčky za minutu. Vedle toho ukazuje rychlost, převýšení, teplotu či tepovou frekvenci závodníka.

Autor: Jaroslav Kára

20.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies