VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výkon a otáčky. Koučům dráhové cyklistiky radí senzor

Saint-Quentin-en-Yvelines /Původní zpravodajství z Francie/ – Čeští i světoví dráhoví cyklisté využívají v tréninku přístroj srm, data o výkonu a otáčkách vyhodnocují v počítači.

20.2.2015
SDÍLEJ:

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.Foto: www.duklabrnosprint.cz/Svatopluk Buchta

Nejvytíženější pomocník trenéra v dráhové cyklistice jsou stopky. A pak také malý přístroj, který se vejde do ruky – srm. Zkratka, která označuje Schobererovu měřicí technologii pro cyklisty. „Dá se po-užít ve všech odvětvích od bikrosu po dráhu. Senzor jsou kliky kola a krabička na řídítkách nebo pod sedlem vyhodnocuje data," říká reprezentační kouč sprinterů a brněnské Dukly Petr Klimeš.

Přístroj srm měří především výkon ve wattech a otáčky za minutu. Vše se přenáší do počítače. „Vyhodnocujeme každý trénink na dráze. Jak na tom má závodník být, zda a kam se posouvá," přidává kouč sprinterské reprezentace do 23 let Lubomír Vojta.

Trenéři porovnávají výkony i otáčky, při jakých cyklisté například zahajují nástup i které předvádějí v sedle. „Je to pro nás každodenní testování formy, dá se od toho odrazit v tréninku. U někoho vidíme slabý nástup, jinému při sednutí klesnou otáčky, tomu se pak věnujeme," líčí Vojta z Dukly Brno.

Trenér české sprinterské reprezentace a brněnské Dukly do 23 let Lubomír Vojta na mistrovství světa ve Francii stahuje do počítače data z přístroje srm.

Počet wattů se přepočítává na kilogram závodníka. Špičkový sprinter dosáhne až na výkon okolo 27 wattů na kilogram. „Silové typy jezdců mívají okolo 2500 wattů. Jde o maximální sílu v nástupu, kterou udrží třeba půl vteřiny," podotýká Klimeš. „Výkon přes dva tisíce překoná malou motorku," srovnává kouč Vojta.

Důležité údaje poskytuje také počet otáček klik za minutu, od něhož se odvíjí i volba převodu. „Čím těžší, tím menší počet otáček, tedy méně šlápnutí. Jedete rychleji, kolo má větší setrvačnost, pomaleji ubývají síly," vysvětluje bývalý závodník Vojta.

Maximálních výkonů dosahují závodníci mezi 115 až 125 otáčkami za minutu. „Neexistuje pravidlo, že počet wattů odpovídá otáčkám. Unavený závodník jede víc silově a pohyb není tak ekonomický. Zato odpočatý šlape s menším úsilím, ale jede větší rychlostí, protože využívá lépe otáčku," povídá Klimeš.

Data z srm řídí i tréninky na trenažérech. „Když je škaredě, simulujeme na nich trénink na dráze. Podíváme se, kolik wattů v určitém úseku jezdíme a snažíme se tuto hodnotu dostat na trenažéru," informuje český reprezentant Robin Wagner.

Jeden dráhový srm přístroj stojí osmdesát tisíc korun. Využívá ho většina federací, i když například Novozélanďané vyvinuli daleko přesnější.

Reprezentační kouč ovšem bere technologii jen jako pomocníka. „Přínos spočívá v archivaci a porovnávání úseků v čase. Je dobré data sledovat, ale nebrat je jako dogma. Nejvíc poznám při pohledu na závodníky," dodává reprezentační kouč Klimeš.

Co je to srm?Zkratka se odvozuje od názvu německé společnosti Schoberer Rad Messtechnik, která vytvořila první mobilní ergometr pro cyklisty. V roce 1986 jej sestrojil Ulrich Schoberer. Systém měří výkon vyjádřený watty a otáčky za minutu. Vedle toho ukazuje rychlost, převýšení, teplotu či tepovou frekvenci závodníka.

Autor: Jaroslav Kára

20.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

Učí roboty sbírat plechovky a zachraňovat plyšáky. V budoucnu by tyto chytré stroje mohly najít uplatnění i v průmyslu.
20

Robot zatím zachraňuje plyšáky. V budoucnu může najít uplatnění i v průmyslu

Šafářová se stane světovou jedničkou ve čtyřhře

Cincinnati, Brno – Vystoupá až na trůn. Brněnská rodačka Lucie Šafářová se stane poprvé světovou jedničkou ve čtyřhře. Žezlo převezme po kamarádce a spoluhráčce z deblového páru zraněné Američance Bethanie Mattekové-Sandsové.

AKTUALIZOVÁNO

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Olbramkostel /FOTOGALERIE/ – Málo frekventovaný železniční přejezd u stanice Olbramkostel na Znojemsku se stal v pátek svědkem nebývalé tragédie. Přímo na přejezdu se srazil osobní motorový vlak se Škodou Octavia. Srážka si vyžádala dva lidské životy. 

Expo představili stylově. Brňané se zapojí vlastními příběhy a fotkami

Brno /FOTOGALERIE/  – Výroční výstava v Brně bude. Přestože představitelé města stále nemají jisté, kdo by se na výroční výstavu ke sto letům od vzniku Československa složil, pokračují v plánování největší výstavní akce příštího roku. „Čekáme, zda nám přispějí vlády České a Slovenské republiky. Rozhodnutí může padnout čtvrtého září na jejich společném zasedání,“ řekl primátor Petr Vokřál.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení