VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzkříšená formule 2 dorazí do Brna

Brno - Celé čtvrtstoletí byla formule 2 jen pojmem z historie motorismu. O víkendu přestala být.

2.6.2009
SDÍLEJ:

Pohled do kokpitu monopostu formule 2, který vznikl ve spolupráci se stájí F1 Williams.Foto: Formula Two/Sutton Images

Partě kolem Jonathana Palmera se ji podařilo vzkřísit. A první závod na okruhu ve Valencii ukázal, že líheň talentů pro formuli 1 je zpátky v plné síle. Přesvědčit se o tom můžou za tři týdny i brněnští fanoušci.

„Jsem hrdý na všechny lidi kolem sebe, že se nám podařilo dát dohromady pětadvacet vozů splňujících bezpečnostní standardy F1 2005,“ uvedl Brit Palmer.

Právě tento bývalý závodník (šampion formule 2 z roku 1983), nyní úspěšný provozovatel několika stájí a spolumajitel pěti britských okruhů, stojí za vzkříšením mrtvého jména.
Formule 2 byla pojmem od svého vzniku krátce po 2. světové válce. Ale až od roku 1967 se začal jezdit oficiální evropský šampionát. Všichni jeho vítězové závodili ve formuli 1 a muži jako Jacky Ickx, René Arnoux či Jacques Laffite bojovali o tituly.

Objem motoru se postupně zvyšoval až na dva litry. Jenže přesně před pětadvaceti lety formule 2 zazpívala labutí píseň, nahradila ji modernější formule 3000.

Jenže stále rostoucí náklady na závodění vedly Palmera k tomu, že oprášil původní myšlenku. Pod hlavičkou světové federace FIA a spolu s týmem formule 1 Williams dal dohromady nový seriál jednotných monopostů.

A pětadvacetičlenný startovní rošt naplnil, na rozdíl třeba od Formule Masters hravě. Seznam jezdců je něco jako „list motoristických příbuzných.“. Považte: Jolyon Palmer je synem Jonathana Palmera, Henry Surtees synem jediného mistra světa na dvou i čtyřech kolech Johna Surteese, Alex Brundle synem expilota F1 Martina Brundla a Jack Clarke nevlastním synem jiného expilota F1 – Juliana Baileyho.

A aby to nebylo málo, jediná žena na startovním roštu Natacha Gachnangová je pro změnu sestřenicí Sébastiana Buemiho z Toro Rossa.
Pokud vás tato jména nalákala, můžete je vidět naživo v akci v Brně 19. až 21. června.

Co je formule 2?
• Seriál jednotných monopostů přidružený k MS cestovních vozů.
• Vůz byl navržen a zkonstruován v dílnách stáje formule 1 Williams.
• Auto je poháněno turbomotorem Audi o objemu 1,8 litru a výkonu 450 koní.
• Hvězdy, které byly v historii šampiony F2:
1967 – Jacky Ickx (Belg.)
1970 – Clay Regazzoni (Švýc.)
1971 – Ronnie Petterson (Švéd.)
1974 – Patrick Depailler (Fr.)
1975 – Jacques Laffite (Fr.)
1977 – René Arnoux (Fr.)
1979– Mar Surer (Švýc.)

RADEK VIČÍK

2.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies