VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zákulisí Velké ceny: Abajova zbraň? Skládačka z tisíce částí

Brno – Tvoří ji tisíce částí, od několika centimetrových až po téměř metrové. Samy neznamenají nic, když se ale správně složí, vznikne závodní stroj, který umí jezdit více než třísetkilometrovou rychlostí. Redaktor Deníku Rovnost si včera vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce Karla Abrahama, se kterou absolvuje letošní Velkou cenu České republiky na Masarykově okruhu.

12.8.2011
SDÍLEJ:

Redaktor Deníku Rovnost Tomáš Valaškovčák si každý den vyzkouší jednu práci, která je nutná k bezproblémovému fungování podniku na brněnské trati. Foto: DENÍK/Attila Racek

Čtvrtek před každou Grand Prix patří skládání motocyklů. Vcházím do boxu číslo 1, který patří týmu Cardion AB Motoracing. Osm mechaniků, dva čeští, pět Italů a jeden Francouz, se už plně věnují své práci. Zarazí mě, že vidím torza hned dvou motorek. „Při každém víkendu má jezdec k dispozici oba kusy. Jsou prakticky stejné, jen každý z nich je trochu jinak nastavený,“ vysvětluje Martin Nesvadba. Ten se specializuje na výměnu kol a řetězů.

Zkoumám jednu z obnažených „motorek“. Na první pohled mě zarazí, že některé části jsou už hodně opotřebené. Například brzdová páčka je na bocích zbroušená. „Některé díly zůstávají stejné skoro přes celou sezonu. Naopak jiné součástky, třeba převodovky, ale měníme skoro pořád,“ říká druhý český mechanik Martin Havlíček.

Najednou přichází do boxů kontrolor z IRTA (Mezinárodní asociace týmů – pozn. red.), který dohlíží na používání motorů. Těch určených pro závody mohou totiž týmy nasadit v celé sezoně maximálně šest. „Proto je před každým závodem a zase po něm měníme. Je to docela náročná práce, zabere nám tak čtyři hodiny,“ popisuje Nesvadba.

Složení obou strojů přitom znamená téměř celodenní práci osmi mechaniků. „Největší problémy jsme měli na začátku sezony, když tým přešel ze stroje třídy Moto2 do MotoGP. Vše je na něm složitější. Když jsem to poprvé viděl, říkal jsem si, že tu motorku snad nikdy nesložíme,“ usmívá se Havlíček.

Nakonec mechanici usadí plastové kapotáže, které jsou překvapivě lehké. Váží kolem jednoho kilogramu.

MINISERIÁL
Na Masarykově okruhu se o víkendu jede Velká cena silničních motocyklů. Jak se připravuje okruh i závodní týmy na vrchol sezony? Redaktor Deníku Rovnost Tomáš Valaškovčák si každý den vyzkouší jednu práci, která je nutná k bezproblémovému fungování podniku na brněnské trati. Od přípravy ochranných bariér podél trati přes montování týmového zázemí až po stavění závodního stroje. Jeho postřehy najdete každý den na stránkách Deníku Rovnost.

Autor: Tomáš Valaškovčák

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

Hromadná nehoda kamionů na dálnici D1 u Brna ve směru na Vyškov. Měla tragické následky.
AKTUALIZOVÁNO
21

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies