VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zákulisí Velké ceny: Abajova zbraň? Skládačka z tisíce částí

Brno – Tvoří ji tisíce částí, od několika centimetrových až po téměř metrové. Samy neznamenají nic, když se ale správně složí, vznikne závodní stroj, který umí jezdit více než třísetkilometrovou rychlostí. Redaktor Deníku Rovnost si včera vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce Karla Abrahama, se kterou absolvuje letošní Velkou cenu České republiky na Masarykově okruhu.

12.8.2011
SDÍLEJ:

Redaktor Deníku Rovnost Tomáš Valaškovčák si každý den vyzkouší jednu práci, která je nutná k bezproblémovému fungování podniku na brněnské trati. Foto: DENÍK/Attila Racek

Čtvrtek před každou Grand Prix patří skládání motocyklů. Vcházím do boxu číslo 1, který patří týmu Cardion AB Motoracing. Osm mechaniků, dva čeští, pět Italů a jeden Francouz, se už plně věnují své práci. Zarazí mě, že vidím torza hned dvou motorek. „Při každém víkendu má jezdec k dispozici oba kusy. Jsou prakticky stejné, jen každý z nich je trochu jinak nastavený,“ vysvětluje Martin Nesvadba. Ten se specializuje na výměnu kol a řetězů.

Zkoumám jednu z obnažených „motorek“. Na první pohled mě zarazí, že některé části jsou už hodně opotřebené. Například brzdová páčka je na bocích zbroušená. „Některé díly zůstávají stejné skoro přes celou sezonu. Naopak jiné součástky, třeba převodovky, ale měníme skoro pořád,“ říká druhý český mechanik Martin Havlíček.

Najednou přichází do boxů kontrolor z IRTA (Mezinárodní asociace týmů – pozn. red.), který dohlíží na používání motorů. Těch určených pro závody mohou totiž týmy nasadit v celé sezoně maximálně šest. „Proto je před každým závodem a zase po něm měníme. Je to docela náročná práce, zabere nám tak čtyři hodiny,“ popisuje Nesvadba.

Složení obou strojů přitom znamená téměř celodenní práci osmi mechaniků. „Největší problémy jsme měli na začátku sezony, když tým přešel ze stroje třídy Moto2 do MotoGP. Vše je na něm složitější. Když jsem to poprvé viděl, říkal jsem si, že tu motorku snad nikdy nesložíme,“ usmívá se Havlíček.

Nakonec mechanici usadí plastové kapotáže, které jsou překvapivě lehké. Váží kolem jednoho kilogramu.

MINISERIÁL
Na Masarykově okruhu se o víkendu jede Velká cena silničních motocyklů. Jak se připravuje okruh i závodní týmy na vrchol sezony? Redaktor Deníku Rovnost Tomáš Valaškovčák si každý den vyzkouší jednu práci, která je nutná k bezproblémovému fungování podniku na brněnské trati. Od přípravy ochranných bariér podél trati přes montování týmového zázemí až po stavění závodního stroje. Jeho postřehy najdete každý den na stránkách Deníku Rovnost.

Autor: Tomáš Valaškovčák

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hasiči v noci na pátek řešili desítky popadaných stromů.
AKTUALIZOVÁNO
2 9

Následky noční bouřky: desítky popadaných stromů a lidé v náhradním ubytování

Špalíček veršů a pohádek.

Radost rozehrála Hrubínův Špalíček veršů

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

AKTUALIZUJEME

Vlak mezi Královým Polem a Kuřimí srazil člověka. Spoje jezdí po jedné koleji

Brno – Místo pokojné jízdy do cíle své cesty zažili cestující ve vlaku z Kuřimi do Brna před tři čtvrtě na jedenáct dopoledne nouzové brždění. „Na širé trati vlak srazil člověka," vysvětlila důvod mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Žena se po hádce chtěla pomstít druhovi. Z okna v sedmém patře vyhodila štěně

Hrušovany u Brna – Smrtí tříměsíčního štěněte skončila hádka opilých partnerů v Hrušovanech u Brna. Na začátku května tam policisté našli tělo křížence na trávníku před domem. „Vyšetřováním policisté zjistili, že zvíře někdo vyhodil z okna bytu v sedmém patře domu," sdělil v pátek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

V Brně se lidé svezou parní tramvají Caroline. Bučovice zvou na bitvu a jarmark

Jižní Morava /TIP NA VÍKEND/ - Dým a hukot provází legendární parní tramvaj Caroline, která v sobotu sveze návštěvníky Dopravní nostalgie. Na náměstí Svobody navíc lidé uvidí další historické tramvaje a autobusy. „Ve stejné době budou stát historické trolejbusy v Brandlově ulici," uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies