VYBERTE SI REGION

Závodník Kornfeil: Nevím, co od nové třídy Moto3 čekat

Brno /ROZHOVOR/ - Loni při své první kompletní účasti v mistrovství světa třídy 125 ccm skončil celkově sedmnáctý se ziskem 28 bodů, v letošním šampionátu nasbíral o 44 bodů víc a v konečném žebříčku čtyřiatřiceti bodujících jezdců se vyšplhal na dvanáctou příčku.

25.11.2011
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Jakub Kornfeil.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

K aktivům osmnáctiletého motocyklového silničáře Jakuba Kornfeila z Rohatce na Hodonínsku patří i lichotivý fakt, že jako jediný ze startovního pole loučící se kubatury viděl ve všech sedmnácti Velkých cenách roztočenou šachovnicovou vlajku. „Nejvíc si vážím osmého místa v malajském Sepangu. Bylo tam neskutečné vedro a celý závod se na trati bojovalo,“ volí jezdec italského týmu Ongetta – Centro Sepa nejšťastnější chvíli v letošním světovém motocyklovém expresu.

Už jste náročnou sezónu vydýchal?
Po pravdě řečeno stále ještě ne. Pořád mám nějaké akce a tudíž mi ani nepřijde, že už je konec sezóny. Snad ten zlomový moment brzy nastane a budu si moci zase na chvíli oddechnout.

Poslední závod ve Valencii vás docela rozladil, pořád se vám ta smůla honí hlavou?
Nedá se říct, že by mě Valencie bůhvíjak naštvala. Pouze jsem se snažil tahat plyn a jít dopředu. To že mi v každém výjezdu ze zatáček tancoval předek motorky, na což jsem později i doplatil, viděl týmový šéfmechanik na průjezdních datech. Spíše naopak: byl jsem šťastný, že jsem ze zadních pozic postupoval dopředu a měl na dosah top desítku.

Před Valencii jste zaznamenal sérii devíti bodovaných výsledků. Byl jste s tímto přídělem spokojený nebo jste zároveň čekal i výraznější umístění?
Byl jsem spokojený s tím, že se mi dařilo dojíždět závody a sbírat cenné body. S výsledkovými pozicemi jsem zase až tak spokojený nebyl.

Z celkově sedmnácti Velkých cen jste pouze čtyřikrát nedojel na bodech. Těší vás taková bilance?
Ano, je to skvělé. Navíc jsem jako jediný pilot stopětadvacítek dojel do cíle všech závodů.

Když se ohlédnete za těmi čtyřmi nulami, považujete některou z nich za zbytečnou?
Myslím si, že naprosto zbytečná nula byla v Kataru, kde se stalo co se stalo. Stejně tak mohu hodnotit i Velkou cenu Francie.

Myslíte, že debata vašeho otce po podivném Kataru s šéfy stáje padla na úrodnou půdu?
Setkání taťky s vedením týmu určitě mělo význam. Myslím, že to bylo znát hned při následujícím závodě v Jerezu, kde jsem dojel na sedmém místě. Co se týče srovnání mých týmů, naprosto jednoznačně stavím výš letošní Ongettu.

Který letošní závod vás nejvíc vyvedl z míry?
Určitě Phillip Island v Austrálii. Věřil jsem si tam na hodně vysoké umístění, od prvního tréninku nám to šlo, cítil jsem šanci. Bohužel v posledním kole kvalifikace spadl přede mnou Zarco a já musel do kačírku také. Do závodu jsem nastupoval s naprosto sedřeným prstem a tím, že pršelo, bylo jenom devět stupňů a foukal vítr, mi prst mrzl. Neměl jsem v něm vůbec žádný cit, takže nakonec jsem skončil až třináctý.

Jak dlouho zpravidla trvá, než vztek z vás vyprchá? Máte nějaký uklidňující recept?
Vztek zmizí obvykle velice rychle. Stačí nějaká drobnost a zase se směji. Když ta drobnost nepřijde, tak si v duchu řeknu – má to cenu být vzteklý?

Co byste řekl k Velké ceně Japonska, k níž kvůli obavám z radioaktivity odcestoval jen minimální počet vašich mechaniků? Byli šéfové týmu z takového přístupu rozhořčeni?
Vedení týmu řeklo každému: „Chceš nebo nechceš letět do Japonska? Rozhodnutí je jenom na tobě.“ Lidé, kterým na výsledcích opravdu záleželo a mají pravé závodnické srdce, se rozhodli jet. Ti ostatní bohužel asi neznají pravý význam slova tým a neodletěli tam. Na to, že v Japonsku byl náš tým poskládaný ze čtyř lidí plus tři pilotů, jsme zvládli Velkou cenu bez nadsázky zcela bravurně. Pádným důkazem byly výsledky. Pouze dvakrát za celou sezónu se podařilo všem třem jezdcům našeho týmu dojet na bodech. Bylo to v Brně a právě ve zmiňovaném japonském Motegi.

Přes veškeré problémy jste zažil letos dost radostných okamžiků. Které byste vyzdvihl?
Takové chvíle samozřejmě přišly. Například na Masarykově okruhu, na německém Sachsenringu a stoprocentně i při Velké ceně USA v Indianapolis.

Kterého výsledku si nejvíc vážíte a proč?
Nejvíc si vážím osmého místa ze Sepangu. Bylo tam neskutečné vedro a téměř celý závod se na trati bojovalo. Místní fanoušci se zcela jistě náramně bavili, protože jsem bojoval s malajským jezdcem Zulfahmi Khairuddinem, který jel svůj životní závod a nakonec mě i porazil. Určitě to byla pěkná podívaná.

V souvislosti s Velkou cenou Malajsie, v níž zahynul Marco Simoncelli, se nabízí osobnější otázka. Jak motocyklový sport vnímá vaše přítelkyně? Bojí se o vás?
Přítelkyně si zvykla. Jinými slovy, když začínala se mnou chodit, věděla do čeho jde. Motorky ji baví a naopak mě v tom podporuje.

V čem se stroj Aprilia RSA, který máte k dispozici od červencového Mugella, liší od předcházející aprilie RSW? Některá media označují váš nynější motocykl jako tovární, což zřejmě není nejpřesnější charakteristika…
Aprilia RSA je kompletně jiná motorka. Od rámu přes motor až po samotný posed na motorce. Musí se s ní jet rychle a hodně dravě. Pokud neskloubíte tyto dvě věci dohromady, nemáte šanci. Výsledky na nové motorce jsem čekal o trošku lepší, hlavně jsem chtěl dát tu vysněnou top pětku, kterou jsem měl několikrát na dosah ruky. Tovární motorka znamená to, že máte neomezený počet továrních dílů, ale vše se musí tvrdě zaplatit. Na stroji šroubují privátní mechanici, kteří tuto motorku vidí poprvé v životě. Jiné kafe je motorka s tovární podporou a odbornými mechaniky zaškolenými přímo ve fabrice. Je to takový rozdíl, jako když vám svíčkovou uvaří mamka, nebo patnáctiletá holka, která ji dělá poprvé v životě.

Tvrdí se, asi pod dojmem loňského pátého místa v Brně, že vaší parketou je mokrý povrch. Platí tato představa konstantně, nebo jen v některých případech?
Jen v některých případech. Existují různé okruhy s různými povrchy. Každý povrch se za mokra chová úplně jinak a tudíž jde hlavně o to, jak se danému povrchu přizpůsobíte.

Letos mnohým Velkým cenám vládlo proměnlivé počasí. Zkuste přiblížit, co je v takovém povětrnostním propletenci důležité ve správném nastavení motorky a výběru pneumatik.
Letos si počasí s námi opravdu pohrálo. Mnohokrát se stalo, že celý víkend se jezdilo na suchu a potom těsně před závodem začalo pršet. Právě tohle je nejhorší věc, jaká může vzniknout. Nemáte totiž žádné nastavení a jedete tak zvaně na slepo. V takovém případě tvrdost tlumičů snižují mechanici na polovinu. Když je vody hodně, mění se i pružiny, když je vody méně, mění se pouze tlak vzduchu. Musí se také přizpůsobit převod na zadním kole, chladič kapoty, přilba…

Překvapil vás někdo nadprůměrně v průběhu letošního mistrovství světa stopětadvacítek?
Maverick Viňales, který celkově skončil třetí a je letošním nováčkem roku. Ten mě doslova šokoval – týmem, rychlostí, vystupováním a v neposlední řadě velkým talentem. (majitelkou Viňalesova týmu je Paris Hiltonová, příslušnice světoznámé hotelnické rodiny – pozn. red.)

Stopětadvacítky nahradí v příštím roce čtyřtaktní třída Moto3. Pro jaký stroj se rozhodl váš tým Ongetta – Centro Sepa?
Tým zvolil variantu Honda. To znamená Honda podvozek a Honda motor. Je to stejný model, na kterém jel Miguel Oliveira dva poslední závody španělského šampionátu. Chtěli bychom ale vyzkoušet ještě dva podvozky. O tom, který zvolíme se rozhodne až po posledních testech před sezónou.

Pro absolutní většinu jezdců představuje třída Moto3 velkou neznámou. Co od novinky očekáváte vy?
Moto3 se čtyřtaktními motory přinese zajisté změnu ve všech směrech. Jak velkou, si zatím netroufám odhadnout. Jezdecký styl, váha stroje, fyzička, to vše bude určitě zapotřebí k zvládnutí tohoto „čehosi“.

Možná se vás v mototrojkách sejde víc Čechů: Popov, Vavrouš, nový motocykl FGR z Ústí na Orlicí…
Když se do šampionátu dostane alespoň jeden z kluků, budu rád. Moc bych jim to přál, protože jet kompletní sezónu v mistrovství světa je úplně něco jiného než Red Bull MotoGP Rookies Cup nebo na divokou karetu. A firma FGR? Jsou pracovití a jak je vidět, jdou si za svým snem a jen tak se nevzdávají. Držím palce, aby sehnali patřičné finance a abychom v příštím roce viděli po hrozně dlouhé době zase český motocykl v mistrovství svě­ta.

Bude vám čtyřtakt vyhovovat?
Trénuji na čtyřtaktní dvěstěpadesátce Honda, takže si myslím, že s porozuměním motoru bych neměl mít větší problém.

Měl jste čas sledovat počínání Karla Abrahama v královské třídě MotoGP?
Jeho výsledky mě opravdu mile překvapily. To co letos předváděl, je neskutečné. Kdyby někdo před začátkem sezóny řekl, že Abaja bude jezdit desátá místa, že občas pozávodí Rossiho a několikrát bude nejrychlejším jezdcem Ducati, zřejmě bych mu klepal na čelo. Na závodech se s Abajou bavíme hodně. Lépe řečeno, pokud se v paddocku najdeme, tak si vykládáme.

Je tu i další dobrá zpráva: Karel Hanika se dostal do Red Bull MotoGP Rookies Cupu. Co byste mu z pozice předloňského vítěze tohoto seriálu poradil?
Kéž by se Kájovi vedlo alespoň tak, jako letos v šampionátu Alpe Adria a českém mistráku. Je to jedinečná šance, díky které může prokázat svůj velký talent. Red Bull je obrovská průprava, mladí jezdci se tam naučí spoustu věcí, které už nikdy nezapomenou.

Jaký program plánujete v blížících se svátečních dnech?
Vánoce prožiji s rodinou, Silvestra nejspíš někde s děckama. Určitě pojedeme někam na hory, víc zatím nevím. V minulém týdnu jsem odstartoval zimní přípravu, mám to hodně nabité, téměř každý den něco dělám. Trénink je takový všeobecný, dá se říct, že cvičím úplně všechno.

Už víte, kdy se poprvé po novém roce svezete na závodním motocyklu?
Koncem ledna ve Španělsku. V únoru pak přijdou na řadu první IRTA testy, na které se už moc těším.

Autor: Michal Čejka

25.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Zdrogovaný řidič ujížděl před policisty. Zastavila ho až betonová překážka

Brněnsko – Zběsilá jízda autem, honička pěšky a konec v poutech. Tak vypadal čtvrteční policejní zákrok vůči řidiči auta Ford Focus.

Brno láká na noc vědců. Vyškovský dinopark zase na ještěry pod rouškou tmy

Jižní Morava /TIPY NA VÍKEND/ – Na jednu noc se stát vědcem a objevovat. Třeba se ponořit do tajů šifrování textů nebo se zorientovat při živelné pohromě. To lidem nabídne letošní Noc vědců. Program připravilo několik institucí.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies