VYBERTE SI REGION

Biopotraviny získávají na oblibě

BRNO - Češi utratili za biopotraviny přes třičtvrtě miliardy korun a zájem poroste. Kupuje je každý třetí člověk

20.5.2007
SDÍLEJ:

Obchod s biopotravinami.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

K snídani křupavé pečivo z obilí vypěstovaného bez použití herbicidů a pesticidů, zapíjené mlékem, pocházejícím od krav, chovaných na ekologické farmě. I tak by mohla za pár let vypadat běžná snídaně velké části české populace. Biopotraviny si totiž v České republice i v Brně získávají stále větší oblíbenost.

Přitom to není tak dlouho, co prodejci bio-potraviny, byli považováni za blázny. „Když jsem tady začínal, lidé si ťukali na čelo. A první rok a půl jsem podnik musel dotovat statisíci korun,“ uvedl majitel firmy Biopotraviny Lubomír Moráň. Jeho podnik je pravděpodobně nejlépe zásobený obchod s biopotravinami v Brně. Provozuje ho v brněnském centru Vaňkovka už od jeho otevření. Zájemce si může v obchodě vybrat ze zhruba tří tisíc biopotravin. V prodejně si lidé také mohou sednout k bio kávě a bio zákusku.

Stálí zákazníci

Brňané si na biopotraviny zvykají stále víc. „Někteří jen vejdou do dveří a já už jim nesu zboží a hlásím cenu,“ usmála se zaměstnankyně obchůdku s biopotravinami Vitalita Kateřina Novotná. Jejími zákazníky jsou lidé mladí i starší, kteří se zajímají převážně o potraviny podporující dobré zažívání.

Nedostatkem zájemců prý obchod rozhodně netrpí. „Průměrně sem přijde asi stovka lidí denně,“ upřesnila Novotná. Její slova potvrdil i Moráň. „Jakmile jeden člověk v rodině s biopotravinami začne, postupně se přidají všichni. Vidí totiž, že ten člověk se cítí líp a žije kvalitněji,“ prohlásil.

Kromě specializovaných prodejen se ale biopotraviny objevují i v supermarketech. Jenže tam musí čelit tomu, že nakupující dá přednost levnějšímu zboží. „Občas si koupím třeba bio jogurt nebo bio mléko. Ale pravidelně si to nemohu dovolit, nemám na to peníze,“ poznamenala pětadvacetiletá studentka Alena Veselá.

Drahé bio

Právě vysoká cena je to, co se většině lidí ve spojitosti s biopotravinami vybaví. Jsou totiž dražší, než jídlo v běžné nabídce obchodních řetězců. Ekologické pěstování potravin je totiž mnohem nákladnější. Podle Moráně se při podnikání s biopotravinami nedá počítat s rychlým ziskem. I tak ale začíná přemýšlet o rozšíření svých aktivit. Biopotraviny by se v průběhu několika dalších let mohly stát ještě lepším podnikatelským oborem než jsou teď.

Průměrná spotřeba biopotravin na jednoho obyvatele a rok byla loni v Česku jen něco přes sedmdesát korun. Ale odborníci odhadují, že český trh s biopotravinami bude růst o pětatřicet procent ročně a v roce 2011 bude jeho obrat činit více než tři miliardy korun.

20.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies