VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy představují moderní vlak, má nalákat cestující

Jižní Morava /VIDEO, ANKETA/ - Zapomeňte na autobusy a auta. Jakmile příští rok nasadíme moderní soupravy Railjet, nejpohodlnější cesta z Brna do Prahy bude vlakem. Takto lákají od středy České dráhy cestující.

17.4.2013 6 AKTUALIZOVÁNO 17.4.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
29 fotografií

Rychlovlak Railjet.Foto: DENÍK/Lukáš Ivánek

Soupravu Railjet ve středu dráhy představily na trase z rakouského Štýrského Hradce přes Vídeň, Břeclav a Brno do Prahy. Railjet přinese do České republiky úplně novou kvalitu cestování. Nabídne lepší služby manažerům i běžným cestujícím, rodičům s dětmi, nebo cyklistům," slíbil předseda představenstva drah Petr Žaluda.

Railjety budou z Brna do Prahy jezdit asi dvě a půl hodiny. Od prosince příštího roku zajistí pravidelné spojení na zmíněné lince ve dvouhodinových intervalech. První soupravy ale dráhy dostanou už v červnu 2014.

Lidem mají vlaky nabízet komfort na úrovni západoevropských zemí. Vagóny jsou klimatizované, tiché a se stálým tlakem. Součástí soupravy je jídelní vůz i dětské kino a o cestující se starají tři stevardi.

Kromě toho v budoucnosti umožní cestování u nás doposud nepředstavitelnými rychlostmi. „Bez problémů dosáhnou 230 kilometrů v hodině. A souprava má životnost minimálně třicet let. Po modernizaci a narovnání tratí v Česku tak nebudou muset na vysokorychlostní tratě kupovat České dráhy nové soupravy," zdůraznil mluvčí společnosti Siemens, která soupravy dodává, Pavel Kaidl.

Podle ekonomů může plán drah nalákat do nových vlaků více cestujících vyjít. Ale záleží to spíše na jiných faktorech, než je komfort. „Do vlaků může příští rok zamířit více cestujících z autobusů. Zvláště pokud nebudou drahé. A pokud se ukáže, že na opravované dálnici D1 nejsou autobusy schopné se do Prahy dostat včas. U řidičů aut podobnou naději nevidím. Cesta autem není tak podobná cestování vlakem," myslí si analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Reportáž z první jízdy vlakem Railjet najdete ve čtvrtečním vydání Deníku Rovnost

Zvyšování pohodlí ovšem podle něj nebude tak silný impuls. „Vlaky EuroCity, které do Prahy jezdí teď, jsou už poměrně pohodlné. Větší komfort je tak jen bonus. Jen krátkodobě může lákat cestující, kteří si chtějí nový vlak vyzkoušet," řekl Menčík.

Podle podnikatele Radima Jančury, který chce na trati do Prahy provozovat vlastní vlaky, navíc vybavení Railjetu není nic zvláštního. „Moje vlaky budou podobné. Je to evropský standard," poznamenal Jančura. Dodal přitom, že konkurence nových vlaků žlutým autobusům jemu nevadí. „Oprava dálnice nás příliš neomezí. Jen v některých úsecích pojedeme osmdesát místo devadesáti kilometrů v hodině," prohlásil.

Že jsou vlaky už nyní poměrně pohodlné, si myslí i většina cestujících. „Jezdím do Prahy pravidelně. Expresy jsou příjemné, jen občas vadí to, že jsou přeplněné," poznamenal František Pokorný.

To potvrdil také předseda sdružení příznivců Kolejová Jiří Šimkůj. „Za posledních dvacet let se cestování hodně zlepšilo," řekl.

Před pádem komunismu jezdily vlaky do Prahy tři a půl hodiny a cestujícím nabízely staré východoněmecké vagóny s koženkovými sedačkami v kupé pro osm lidí. V roce 1992 začala postupná modernizace vozového parku na trati prvním spojem prestižní sítě EuroCity Antonín Dvořák. Ten trasu urazil za necelé tři hodiny.

Právě EuroCity přinesly vedle většího komfortu také postupné snižování dojezdu až na současné dvě hodiny a 37 minut. Prvním vysokorychlostním vlakem na trati bylo mezi roky 2004 a 2001 Pendolino, které do Prahy dorazilo za dvě a půl hodiny. „Těchto souprav ale máme jen sedm a nedokážeme jimi tak obsadit celou linku. Podle evropského jízdního řádu ale musí vlaky jedné linky jezdit stejně rychle. Proto jsme Pendolina přesunuli," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Autor: Petr Jeřábek

Líbí se vám nový rychlovlak Railjet?

Ano

91 %

Ne

9 %

Hlasovalo: 117

Anketa byla ukončena

17.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ukrajinec Vladimír Švačuk u Krajského soudu v Brně. Je obžalovaný z pokusu o vraždu a těžkého ublížení na zdraví.
6

Útok mačetami u soudu: Křičel, že mi usekne hlavu, vypověděl svědek

Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1.
1 5

Fotbalového Jágra z Brna žene motivace. Zavadil může hrát i po čtyřicítce

Hoaxy: Lidé snáze věří fotkám, říká odborník

Brno /ANKETA/ – Nenechat se strhnout falešnými informacemi, neboli hoaxy, naučí v květnu v netradičním kurzu studenty žurnalistiky a mediálních studií brněnské Masarykovy univerzity britský odborník Alastair Reid. „V moderní době je jednodušší sdílet nepravdivé zprávy a věřit jim," vypráví.

Plány na rekonstrukci se mění. Sauny i vířivky si lidé i tak na Kraví hoře užijí

Brno – Na odpočinek v nových saunách a wellness na Kraví hoře si lidé počkají. Radní městské části Brno-střed totiž změnili plány na přestavbu budov. Skromnější přestavba ušetří městu až 50 milionů korun.

Úředníci se vrací ke starému územnímu plánu. Na chvíli

Brno – Jako vzpouru úředníků označil postup magistrátu bývalý náměstek primátora Robert Kotzian. Úředníci totiž znovu pracují na územním plánu, který začali připravovat v roce 2002. Podle současného náměstka pro oblast rozvoje města Martina Andera je to ovšem dezinterpretace normálního postupu.

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies