Cena, rychlost a pohodlí. Tři výhody, na které se snaží dopravci nalákat cestující na trase BrnoPraha. Kdo nechce platit drahý benzin nebo nemá auto, může si vybrat mezi autobusem a vlakem. Dálnici D1 brázdí několik společností, které do Prahy zákazníky dovezou za dvě a půl hodiny. Vlaky jsou o pár minut pomalejší, ale prostornější než autobusy.

Od neděle navíc začnou platit nové jízdní řády. Změny se dotknou i vlakového spojení mezi Brnem a Prahou. České dráhy od října nasadily vlaky D1 Express, které jedou bez zastávky ráno z Brna přímo do Prahy a odpoledne zpět. „Ke dvěma ranním spojům přidáme od 9. prosince ještě třetí. D1 Express pojede také v neděli," řekl ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

D1 Express dráhy zavedly kvůli plánovaným opravám dálnice, které začnou v příštím roce a potrvají několik let. Termín dokončení zatím není známý. Firma bude lákat řidiče, kteří se chtějí vyhnout případnému čekání v kolonách.

Běžně člověk dojede autem z Brna do Prahy za dvě hodiny, komplikace spojené s opravami mohou podle očekávání Českých drah cestu prodloužit asi o hodinu. Vlaky D1 Express zvládnou do hlavního města dojet za dvě hodiny a dvaačtyřicet minut. „Od Nového roku máme v jízdním řádu čas dvě hodiny a sedmatřicet minut. Vlak navíc nikde nestaví, zpoždění tedy tolik nehrozí. Často se díky tomu stává, že vlak přijede s náskokem čtvrt hodiny," upozornil Ješeta. Zaplněnost vlaků byla zpočátku ani ne třetinová, ale podle něj se v poslední době zvýšila o desítky procent.

Jak cestovat na trase Brno - Praha?
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Kvůli opravám třicet let staré dálnice zřejmě auto za vlak vymění Petr Deutsch, který do Prahy několikrát měsíčně jezdí za prací. „Nejradši jezdím vlastním autem, i když to už teď není kvůli častým kolonám žádná radost. Opravy to ještě zhorší a nemůžu si dovolit uváznout na dálnici třeba několik hodin. Dám přednost vlaku, protože v autobusech mám málo místa na nohy," sdělil Deutsch.

Chystaných oprav D1 se obává také místopředseda představenstva brněnské dopravní společnosti Tourbus Antonín Grund. „Očekáváme, že drtivá většina cestujících se přesune na železnici. I kvůli tomu, že České dráhy zlevnily jízdenky na této trase," podotkl Grund.

Běžná jízdenka na vlak z Brna do Prahy stojí 210 korun, což je srovnatelné s autobusovými dopravci. Vyčnívá jen Tourbus, který snížil cenu na 135 korun. „Schválně jsme ji nastavili až na hranici výnosnosti, abychom nalákali cestující. Tato linka je pro nás ale pouze doplňková a není ani příliš využívaná. Je těžké se prosadit, protože nemůžeme do propagace investovat tolik peněz jako konkurence," doplnil Grund.

Šéf dalšího dopravce firmy Student Agency Radim Jančura naopak odliv zákazníků neočekává. „Doprava bude svedená do čtyř pruhů, což v minulosti nikdy nebylo," vysvětlil Jančura. Autobusy běžně dojedou do Prahy za dvě a půl hodiny. Jízdenka na autobus Student Agency stojí 210 korun, stejně jako u konkurenčních autobusů Eurolines nebo vlaků Českých drah. Obsazenost spojů je v průměru mezi osmdesáti a devadesáti procenty.

Jančura dodal, že chce nejpozději v roce 2014 zavést vlastní železniční linku mezi Brnem a Prahou. Jeho žluté vlaky jezdí zatím na trase PrahaOstrava. S vyjednáváním o lince Brno Praha čeká na jmenování nového ministra dopravy. „Budeme požadovat, aby se České dráhy vzdaly dotací od státu na této trati. I když tak neučiní, jsme připravení ve stejném jízdním řádu provoz převzít od prosince 2014, a to ve vyšší kvalitě a bez dotací. Stát podle Evropské legislativy nesmí dotovat službu, kterou může provozovat jiná firma na své riziko. Česká republika je jedinou zemí v Evropě, která dotuje vlaky typu EC a IC," upozornil.

Šéf Student Agency Jančura: Z Brna do Prahy vyšleme autobus každou čtvrthodinu

Radim JančuraBrno - Patnáct nových autobusů Fun and Relax s obrazovkami pro každého cestujícího nasadí společnost Student Agency na linku z Brna do Prahy. „Ve špičkách budeme jezdit každou čtvrthodinu," slibuje šéf brněnské dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura.

Na trase Brno-Praha jezdí poměrně velké množství dopravců, pociťujete tlak konkurence?

Zatím významný tlak necítíme. Abychom získali nové cestující, v příštím roce připravujeme další spoje. Ve špičkách, tedy ráno do Prahy a odpoledne z Prahy, budeme jezdit každých patnáct minut.

Neuvažujete o úpravě ceny jízdného na této trase?

Ceny na lince Praha-Brno zvedat nebudeme.

Projevilo se zavedení takzvaných D1 Expressů Českých drah?

To nedokážeme posoudit. Podle našeho sčítání je v takzvaných D1 Expressech v průměru padesát cestujících. Tyto vlaky ale budou ztrátové, i když pojedou úplně plné, předpokládáme, že je do roka zruší.

Chystáte další vylepšení komfortu cestování z Brna do Prahy?

Ano, právě v těchto dnech nám přijíždí z továrny patnáct nových autobusů Fun and Relax. Doplníme je na trasu BrnoPraha, aby všechny spoje, včetně těch, co pokračují do Vídně či Bratislavy, byly v kvalitě Fun and Relax.

Jsou dopravní komplikace na D1 častým problémem?

Nikoliv. Problémy s dálnicí D1 nečekáme ani kvůli její opravě, protože tam bude provoz vedený ve čtyřech pruzích. To doposud při rekonstrukci D1 nikdy nebylo.

Usilujete o provozování vlakové linky z Brna do Prahy? Na čem to stojí?

Na ministrovi dopravy. Čekáme na jmenování nového ministra a budeme tvrdě požadovat, aby se České dráhy ihned vzdaly dotací na této trati.

Jiří Ješeta z Českých drah: Nasadíme z Brna další spoje a cestu zkrátíme o pět minut

Brno - Cestovat z Brna do Prahy vlakem je podle ředitele odboru dálkové dopravy Českých drah Jiřího Ješety rozhodně pohodlnější než autobusem. „Lidé se mohou projít, občerstvit se v jídelním voze nebo pracovat na počítači," vyjmenovává výhody Ješeta.

Je o D1 Expressy, které začaly jezdit v říjnu, mezi cestujícími zájem?

Ano, cestujících postupně přibývá. Od nového jízdního řádu, který začne platit tuto neděli, nabídku rozšiřujeme. Dosavadní dva páry spojů doplníme o třetí pár a posilové nedělní spoje. Navíc spoj zrychlí, nově pojede dvě hodiny a sedmatřicet minut, zatímco nyní jsou to dvě hodiny a dvaačtyřicet minut. Předpokládáme zvýšení zájmu cestujících v nadcházejícím období zimy a svátků.

Patří trasa z Brna do Prahy k nejvytíženějším v České republice?

Na této trase cestujících trvale přibývá o desítky procent. Jedná se o velmi důležitou trať, a to i přesto, že dálnice D1 je výrazně kratší než železniční koridor přes Českou Třebovou. Na této trati nasazujeme moderní vozy a nabízíme spojení Brna s hlavním městem v té nejvyšší kvalitě spoji EC každou hodinu, díky D1 Expressům ve špičkách i v třicetiminutovém intervalu.

Cítíte tlak konkurenčních dopravců?

Hlavní konkurencí pro vlaky jsou na této trase autobusy i automobily. Postupně se ale situace obrací a o vlaky je stále větší zájem. Byť je tabulkově jízda vlakem pomalejší, reálné údaje ukazují na výhody cestování vlakem.

Proč je podle vás cestování vlakem do Prahy lepší než autobusem?

Vlak nabízí mnohem vyšší komfort. Prostor pro sezení je větší, můžete se kdykoliv projít, občerstvit se v jídelním voze nebo pracovat na počítači. Nabízíme i speciální oddíly pro rodiče s dětmi do deseti let, oddíly pro dámy, tiché oddíly. Na většině spojů je možná přeprava vozíčkářů. Také umožňujeme přepravu psů ve druhé třídě. Vozy jsou klimatizované a k dispozici jsou i zásuvky pro napájení drobné elektroniky.