VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městské firmy: dražší teplo, ale čistší vzduch

Brno - Největší městské firmy v Brně ovlivňují cenu vody, tepla nebo například svozu odpadu. Brňané ale nijak zvlášť neušetří.

7.4.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Největší městské firmy podle zástupců města fungují proto, aby mohlo Brno regulovat například cenu tepla, vody nebo odvozu odpadu. Nemusí to ale vždy znamenat, že Brňané ušetří. „Jsou to oblasti, které jsou pro město tak strategické, že nad nimi nechce ztratit dozor. Na druhou stranu ne vždy je ekonomicky výhodné, aby tyto oblasti spravovalo výhradně město,“ uvedl ekonom Lukáš Buřík z Finance.cz.

Například vodu mají Brňané v porovnání s jinými krajskými městy jednu z nejlevnějších. „Voda je přirozený monopol brněnských vodáren. Proto máme v této firmě nadpoloviční podíl, abychom mohli cenu vody pro Brňany kontrolovat,“ uvedl radní Jiří Oliva.

Naopak za odvoz komunálního odpadu v Brně platí v porovnání s Prahou, Ostravou nebo Olomoucí lidé nejvíce. „Brňané platí za to, že s odpadem nakládáme ekologičtěji. Zároveň ale spalovna vyrábí odpadní teplo, které posílá do teplárny, a tak výslednou cenu pro Brňany snižuje,“ vysvětlila předsedkyně představenstva spalovny Jana Drápalová.

Peníze z Bruselu

Stoprocentní podíl města ve společnosti Spalovna a komunální odpady Brno má i další výhody. „Město může díky tomu dostat dotace z Evropských fondů na modernizaci spalovny. Brno je připraveno na situaci, až bude skládkování výrazně dražší. Brňané pak budou platit za odpad nejméně,“ dodává Drápalová.

Teplárny Brno sice dostávají teplo ze spalovny, většinu však vyrábí ze zemního plynu. „Plyn je čtyřikrát draží než uhlí. Jeho cena je závislá na celosvětové ceně ropy. Tím, že teplárny jsou ve vlastnictví města, upřednostňují veřejnou službu před ziskem. My zisky rozpouštíme do ceny tepla. Jinak by bylo ještě asi o třicet korun dražší. I tak ale cenu nemohou úplně ovlivnit,“ míní předseda představenstva Tepláren Brno Jiří Oliva.

Přesto Brňané platí za teplo více než obyvatelé většiny krajských měst. „V Brně se totiž teplo vyrábí ze zemního plynu. A ten je mnohem dražší než černé uhlí, ze kterého vyrábí teplo v Ostravě nebo Praze. Zato je ale ekologičtější,“ vysvětlila mluvčí Tepláren Liliana Geisselreiterová.

Připlatí si za zdraví

Brňané tedy dýchají čistý vzduch. Rodina, která bydlí v šedesátimetrovém bytě a používá teplo na topení a ohřev vody, pak zaplatí v Brně za rok něco kolem pětadvaceti tisíc. V Ostravě vyrábí teplo z černého uhlí a stejná rodina za rok zaplatí asi o sedm tisícovek méně. „Například na Ostravu každý nadává, že je tam smrad. Klidně si za svoje zdraví a zdraví mých dětí připlatím,“ komentoval vyšší cenu tepla Jiří Dvořáček z Brna.

Infografika - Ceny služeb, které ovlivňují městské firmy.
Městské firmy

Brněnské komunikace
100% podíl města
Projektová a inženýrská práce. Staví a rekonstruuje pozemní a inženýrské stavby. Udržuje cesty v Brně.

Dopravní podnik města Brna 100% podíl města
Zajišťuje městskou hromadnou dopravu.

Jižní centrum Brno
100% podíl města
Společnost, která má za úkol sjednotit pozemky pro budování městské infrastruktury v oblasti kolem nového nádraží. Zajišťovala opravu Vaňkovky. Teď chce přitáhnout investory do slatinských kasáren.

Lesy města Brna
100% podíl města
Spravují více než osm tisíc hektarů lesů, které vlastní Brno. Působí nejen v Brně, ale například i ve Žďáře nad Sázavou.

Spalovna a komunální odpady 100% podíl města
Tepelné využití odpadu a tepelné energie pro výrobu páry.
dceřiné společnosti:
ASTV 51% podíl města,
zabývá se nakládáním s odpady
Centrální kompostárna
34 % podíl města,
stará se o bioodpad
Energzet 100% podíl města,
energetická společnost

STAREZ – SPORT
100% podíl města
Společnost pořádá v hale Rondo sportovní akce, organizuje soutěže na úrovni mistrovství ČR, Evropy a světa (lední hokej, krasobruslení, basketbal, volejbal, motokros), pořádá kulturní akce a koncerty. Vlastní ubytovnu.

Technické sítě Brno
100% podíl města
Stará se o kolektory a technické sítě v nich. Má na starosti i veřejné osvětlení a slavnostní výzdobu města.

Veletrhy Brno
33,79% podíl města
dceřinné společnosti:
BVV Brněnské veletrhy
a výstavy
100% podíl města
BRNO INN
100% podíl města
Spravuje hotel Holiday Inn Brno. Slouží hlavně vystavovatelům.
BVV FAIR TRAVEL
100% podíl města
Cestovní kancelář, která zprostředkovává ubytování pro vystavovatele veletrhů v zahraničí.
EXPO restaurace
100% podíl města
Společnost provozuje v areálu výstaviště síť restaurací.
Vlečka BVV 100% podíl města drážní doprava
Kongresové centrum Brno 100% podíl města

Brněnské teplárny + Tepelné zásobování (k 1.červnu se sloučí) 100% podíl města
Vyrábí a rozvádí teplo. Vyrábí i elektřinu a obchoduje s ní.

Brněnské vodárny a kanalizace 51% podíl města
Provozuje vodovod a kanalizaci. Vyrábí a dodává pitnou vodu. Mimo jiné zabezpečuje odvádění odpadních a dešťových vod.

BRNO PARKING – 34,29% podíl města. Brno má blokační podíl ve firmě, která má stavět brněnská parkoviště. Město ale není spokojené s mírou rozhodování a s možností čerpání dotací.

Technologický park Brno
50% podíl města

KORDIS JMK
49% podíl města
Zajišťuje základní dopravní obslužnosti na celém území Jihomoravského kraje ve vazbě.

Automotodrom Brno
5% podíl města na závodní dráze

(Stav k 31. 3. 2007. Zdroj: Transparency International)

Čtěte více: Brno má nejvíc městských firem

Autor: Barbora Kurcová

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

AKTUALIZOVÁNO

Zadeha policisté odposlouchávali. Znali předem taktiku obhajoby, tvrdí právnička

Brno – První trestní oznámení v historii podala Unie obhájců, a to přímo na policisty. Viní je z toho, že v kauze česko-íránského podnikatele Shahrama Abdullaha Zadeha pořizovala odposlechy mezi ním a jeho obhájcem nelegálně. Na případ jako první upozornil Radiožurnál.

Vandalové se vyřádili na autech: posprejované, rozbité okno, vypuštěná kola

Ivančicko - Pro neobvyklý design se rozhodl zatím neznámý pachatel, který v noci postříkal stříbrnou barvou auto stojící před rodinným domem ve vesnici na Ivančicku. "Dvaatřicetiletému majiteli způsobil škodu za nejméně deset tisíc korun," informoval ve čtvrtek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies