Sedm set padesát milionů korun při pětadvaceti milionech litrů vyrobeného vína. To jsou loňské výsledky firem nově vzniklé vinařské skupiny Vinifera, které společnost zveřejnila. Vytvořily ji Vinařství Neoklas Šardice, Vinařství Mutěnice a společnost Víno Trade z Mutěnic, všechny z Hodonínska. „Naše cíle pro letošní rok jsou jasné. Obrat blížící se k jedné miliardě, nákup alespoň dvou set hektarů vinic, nové produkty, nové prodejní cesty a další zvyšování kvality vína," popsal jednatel Vinifery Jindřich Robek.

V blízké době se hodlá skupina ještě rozšířit. Na Moravě i na Slovensku. „Jedničkou na trhu se chceme stát i tak, že koupíme jedno nebo dvě zavedená vinařství s dostatečným portfoliem vinohradů, a to nejen v České republice," zmínil Robek.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Čísla nové vinařské skupiny Vinifera.Zdroj: DENÍK/Markéta Evjáková

Ilustrační foto.
Rulandské z Bzence získalo ve Španělsku velké zlato. V prestižní soutěži vín

Aktuálně společnost hospodaří na 345 hektarech vinic na třiadvaceti viničních tratích a zpracovává hrozny z pěti set hektarů vinohradů. Do budoucna si však dala za cíl vlastnit tisíc hektarů.

Největší výrobce vína v České republice, skupina Bohemia sekt s loňskou produkcí 172 tisíc hektolitrů vín, však Viniferu zatím za konkurenci nepovažuje. „Víme, že na trhu jsou, ale že by nám zásadně konkurovali, to ne. Nezabýváme se až tak tím, zda jsme první, druzí nebo třetí. Soustředíme se na vlastní práci, na naše plány a cíle, které máme," řekl ředitel Habánských sklepů z Velkých Bílovic na Břeclavsku, které pod Bohemia Sekt patří. I oni však výměru vinic každoročně rozšiřují. Letos asi o čtyřicet hektarů.

Strach z nového „hráče" na trhu nemají ani menší vinaři na jihu Moravy. „Není to malá skupina, že bychom o ní neslyšeli, ale orientujeme se na jiný sortiment vín, jinou skupinu zákazníků," sdělil jednatel Vinařství Štěpánek z Mutěnic na Hodonínsku Petr Štěpánek.

Padesátý ročník Valtických vinných trhů bavil na šest tisíc návštěvníků.
Padesátý vinařský Wimbledon: na valtický zámek vyrazilo šest tisíc lidí

ZÁKAZNÍK DÁ NA PŘÍBĚH

Podobně hovořil také Marek Špalek z Vinařství Špalek z Nového Šaldorfu na Znojemsku. „Čím více bude velkých společností, tím více bude prostoru na trhu pro menší vinařství s rodinným příběhem. Více by mě zneklidnilo, kdyby vzniklo dalších deset rodinných vinařství za poslední rok než jedna velká skupina," prohlásil Špalek.

Podle něj zákazník hodně dá na příběh jednotlivých vinařství. „A ten se množstvím nahradit nedá. Za pětadvacet let, co jsme na trhu, jsme se nikdy nerozhodli moc zvětšit. A nyní se to ukazuje být naše výhoda," doplnil Špalek, který obhospodařuje s rodinou asi osm a půl hektarů vinic.

Například Roman Příborský z Ladné na Břeclavsku si při výběru vína většinou nechá poradit od kamarádů. „Přihlédnu k tomu, co mi kdo doporučí. Rád ochutnám také vzorky od vinařství, která už mají tradici. Dalším kritériem je pak cena vína," uvedl mladík.

Vína skupiny Vinifera ho zatím nelákají. „Asi bych po nich sáhl, až bych na ně slyšel pozitivní ohlasy," přiznal Příborský.

Ilustrační foto.
Mrazy podruhé ničily vinohrady. Zemědělci hlásí milionové škody