VYBERTE SI REGION

Pobídky na jihu Moravy vytvořily 14 000 pracovních míst

Jižní Morava – Analýza konzultantské společnosti Deloitte zkoumala, jak se projevilo deset let poskytování investičních pobídek na počtech pracovních míst i příjmech z daní. Vyplynulo z ní, že každá koruna utracená za pobídku se v Jihomoravském kraji vrátila víc než šestkrát.

3.5.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: PROFIMEDIA.cz

Podle výsledků analýzy od roku 1998, kdy se pobídky začaly poskytovat, vzniklo do roku 2008 díky podpoře podnikání na jižní Moravě víc než čtrnáct tisíc nových pracovních míst. „Podporu získalo jednapadesát firem převážně z České republiky. Druzí nejaktivnější byli podnikatelé z Německa a za nimi Japonci,“ řekl ředitel poradenského oddělení společnosti Deloitte Luděk Niedermayer.

Podle něj kromě pracovních míst vytvořených přímo podpořenými firmami příznivě působí na hospodářství v kraji i vedlejší jevy, které nejde přesně zahrnout do analýzy. „Nejvíce podpořených společností působí ve strojírenství. Toto odvětví je hodně závislé na dodavatelích a vytváří tak poptávku na ostatní menší firmy,“ vysvětlil Niedermayer. To podle něho podporuje další vytváření pracovních míst u menších firem a oživení ekonomiky.

Pobídky jsou přínosné

Podle pověřené generální ředitelky společnosti CzechInvest, která si analýzu nechala vypracovat, Alexandry Rudyšarové se prokázalo, že pobídkové programy jsou pro ekonomiku kraje přínosné. „Od roku 1998 do roku 2008 dostali všichni podpoření investoři v Jihomoravském kraji dohromady víc než jeden a čtvrt miliardy korun,“ sdělila Rudyšarová. Dodala, že investoři tu na oplátku postavili podniky za dvacet miliard a na daních spolu se svými dodavateli odvedli více než osm miliard korun.

I když funguje systém investičních pobídek již dvanáct let, nejsou investoři s podmínkami pro podnikání Jihomoravském kraji zcela spokojeni. „Poslední dobou je problém zaplnit místa kvalifikovanými a schopnými pracovníky. Zejména se to týká technických oborů,“ postěžoval si ředitel pobočky japonské firmy Daikin Havlík. Vysvětluje si to nedostatečnou podporou učilišť a středních škol ze strany kraje.

Podchod u nádraží není dobrá vizitka

Další překážkou je podle Havlíka nepříliš vysoká úroveň služeb a nedostatečná dopravní infrastruktura v kraji. „Pokud třeba procházíte s investorem podchodem pod hlavním nádražím, není to pro Brno a Jihomoravský kraj příliš dobrá vizitka,“ popsal další nedostatky Havlík.

Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek přiznává, že o problémech s nedostatečnou dopravní sítí ví a snaží se o jejich řešení. „Snažím se třeba prosazovat, aby stavba dálnice z Brna na Mikulov začala už příští rok,“ řekl Hašek. Zlepšit úroveň absolventů středních odborných učilišť a škol se podle něj zase kraj snaží prospěchovými stipendii pro nejlepší studenty technických oborů.

MICHAL FILÍPEK

3.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies