Já bych si dal taky to médium, říká jedna z postav v nezapomenutelném filmu Bolka Polívky Dědictví aneb Kurvahošigutentag. Možná i touto kultovní větou se inspirovali v brněnském pivovaru Starobrno, když své jedenáctistupňové pivo nazvali Medium.

Přední strana etikety každé pivní lahve totiž hlásá, že jde nikoli o jedenáctistupňové, ale jedenáctiprocentní pivo. Obyčejní konzumenti piva i pivní fajnšmekři tak nevěří vlastním očím. „Starobrněnskou jedenáctku si kupuji rád, ale ten nápis mi přijde jako hloupost. Když si říkám o jedenáctku, tak tím přeci myslím stupně, a ne procenta,“ neskrývá překvapení Brňan Stanislav Horký.

Žasnou i ostatní pivaři. „Za večer si dám klidně pět šest kousků. Kdyby to pivo mělo opravdu jedenáct procent alkoholu, byl bych asi pěkně nametený,“ směje se Jaromír Pešek.

A má pravdu. Jedenáct procent alkoholu totiž obsahují mnohá vína a vypít za večer tři litry „nápoje pravdy“ by mohlo mít nepěkné následky. Navíc lze na zadní straně etikety Starobrna Medium najít i údaj, že nápoj obsahuje 4,7 procenta alkoholu.

Je tedy pravdivá přední etiketa s jedenácti procenty, nebo ta zadní? Dělají si snad pivovarníci ze Starobrna ze spotřebitelů legraci, nebo jde o nějaký promyšlený tah na přilákání zákazníků?

Mluvčí pivovaru Kateřina Eliášová odpovídá stručně. „Označení ,jedenáctiprocent〜ní‘ je součást oficiálního názvu tohoto piva. Zákazník je jím upozorněn na to, že pivo obsahuje minimálně jedenáct procent extraktů,“ vysvětluje.

Pivař, který si dá tu práci a prozkoumá pivní láhev podrobně, jí dá za pravdu. Údaj o tom, že nápoj má v sobě jedenáct procent mladiny, skutečně najde. Otto Chalupník z brněnských Řečkovic bere celou záhadu s nadhledem. „Dnes je matoucí skoro všechno, tak mě to ani nepřekvapuje,“ tvrdí.

Popletená etiketa nemá podle mluvčí pivovaru žádný vliv na oblíbenost piva. Spíše naopak. „Medium se řadí mezi naše nejprodávanější piva. Stále více konzumentů přechází od tradiční desítky k jedenáctce,“ říká.