VYBERTE SI REGION

Preparátor: Život je o životě a smrti

BRNO - Když je v Africe nebo v českých luzích a hájích „přecpáno“, nastupují lovci, kteří musí nadbytečná, nemocná a stará zvířata ulovit. Živočichové ale nepřijdou nazmar. Řada z nich skončí pod rukama preparátora, čtyřiatřicetiletého Pavla Zugara, který jim navrátí původní podobu.

14.5.2007
SDÍLEJ:

Preparátor Pavel ZugarFoto: Archiv Pavla Zugara

Vycpaná zvířata pak mohou obdivovat děti ve školách nebo návštěvníci muzeí.

Preparaci zvířat Zugar nikdy nepovažoval za nic morbidního. „Věnoval se tomu už můj otec, který měl malou dílnu. Mezi mrtvými zvířaty jsem prakticky vyrůstal. Smrt jsem bral jako součást života. Spíše jsem měl radost, že vzniklo něco, co se lidem může líbit,“ vzpomíná na své začátky podnikatel, který preparuje prakticky všechno.

Jeho společnost přijímá objednávky na preparaci zvířat jak od myslivců a lovců, tak od škol, zoologických zahrad nebo muzeí. „Rukama mi prošly ryby, plazi, ptáci i savci. K těm mám největší vztah, protože u nich si člověk musí pohrát s detaily a anatomií. Je to vlastně umělecko-řemeslná práce,“ tvrdí o svém neobvyklém zaměstnání Zugar.

Jeho nejmenším dílem byl rejsek, největším žirafa a nejtěžším nosorožec. „Když k nám někdo zvíře doveze, musí se odstranit veškeré organické části jeho těla. Zůstává jen tenká kůže, takže se hravě stane, že z neupravené sto kilo vážící kůže máte nakonec pětadvacetikilový základ,“ popisuje Zugar.

Kůže se pak nasazuje na takzvané manekýnky, což jsou odlitky těl jednotlivých zvířat. Tím ovšem práce nekončí. „Když se kůže dokonale napne, dodělávají se drobné úpravy, vsazují se skleněné oči, dobarvuje se, retušuje a pak se musí celé vycpané zvíře nechat zaschnout,“ objasňuje preparátor další postup.

Práce je někdy náročná. „Větší savci, jako jsou žirafy nebo bizoni, vyžadují třeba i několikaměsíční práci, než se úplně dokončí. Navíc k tomu potřebuji pomocníky, protože žirafu si těžko otočíte v ruce,“ vysvětluje podnikatel.

Zvířata, která ve své dílně zpracovává, prý ale rozhodně nejsou od pytláků. „Pocházejí z povolených lovů, které se musí dělat pro zachování těch ostatních. Každý lov je zaplacený, a z těch peněz pak parky nebo lesy financují svůj další provoz,“ objasňuje Zugar.

K podnikateli prý občas zamíří i lidé, kteří chtějí zvěčnit domácího mazlíčka. „Zanechává to ve mě rozporuplné pocity. Sám vlastním dva jezevčíky, a nedovedu si představit, že bych si nějakého vycpal na památku,“ dodává pobaveně Zugar.

14.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies