I tak může vypadat teambuilding – slovo, za kterým se skrývá u firem stále oblíbenější přístup jak vzdělávat své zaměstnance a zároveň stmelovat pracovní kolektiv.

O teambuilding mají podle Pavla Tesaře ze společnosti May Consulting, která tyto programy pořádá, zájem firmy z nejrůznějších oborů.
A využívá jej i stále více jihomoravských firem. „Všichni zaměstnanci mají možnost zúčastnit se jednou ročně programu. Jeho cílem není budovat tým v tom pravém slova smyslu, protože to při dnešním počtu zaměstnanců ani není možné, ale společný zážitek a zábava. Vyjíždíme za hranice Brna a ve spolupráci s agenturou provozujeme nejrůznější skupinové sporty a zábavné akce, které prohlubují neformální vztahy,“ uvedla Júlia Fedorová z mediálního zastoupení brněnské společnosti Grisoft.

Dobrou zkušenost s team〜buildingem mají i ve Student Agency. „Takové akce pořádáme několikrát do roka. Organizujeme si je sami, většinou je to pobyt na chatě v přírodě. Účast je dobrovolná a u zaměstnanců velmi oblíbená. Slouží hlavně ke stmelování kolektivu, ale také poznáme lidi tak, jak bychom v kanceláři nemohli,“ uvedl ředitel společnosti Radim Jančura.
„Teambuilding je založený na vzdělávání prožitkem. Je to jedna z možností, jak vylepšit komunikaci a spolupráci v kolektivu. Může sloužit i ke zjištění, jestli jsou zaměstnanci vhodní pro svá pracovní místa. Jsou to také netradiční zážitky, odpočinek a příležitost, jak poznat své kolegy z jiné strany,“ vysvětlil Tesař.

V přírodě i kanceláři

Ke stmelování kolektivu nejsou potřeba jen divoké adrenalinové sporty. „To je zažitá, a tak trochu mylná představa. Teambuilding nemusí být jen outdoorový – tedy venkovní, obvyklý je i indoorový program, jehož hlavním cílem je hloubková práce se vztahy v kolektivu,“ vysvětlila psycholožka a personální konzultantka ze společnosti MITA THOR INTERNATIONAL Ida Kodrlová.
Práce s lidmi přímo v podniku ale není podle ní nudná a nezábavná. „Na〜opak, vytváří prostor pro zamyšlení a zastavení se, na které při běžném chodu firem, a často ani při outd〜oorovém teambuildingu, není čas,“ míní.
Souhlasí s ní i Tomáš Hložánek z firmy Pux. „Je potřeba rozlišovat takzvaný zábavný teambuilding, který slouží hlavně ke stmelování kolektivu, a psychologický výcvik. Do toho už se zapojují analytici a psychologové,“ uvedl Hložánek.
Mezi nejoblíbenější zábavné akce patří podle něj prodloužený víkend v přírodě s různými aktivitami – jízda na koních, rafting, turistika, paintball nebo jízda na čtyřkolkách.
Stále oblíbenější jsou však podle odborníků i akce, které kombinují oba přístupy. „Program je řízený týmem lektorů, kteří jednotlivé aktivity organizují. Ty často propojuje jednotný příběh, například olympijské hry nebo populární filmy jako jsou Piráti z Karibiku,“ uvedl Tesař z May Consulting.