„Ovlivní nás i protikuřácký zákon, protože když lidé nebudou mít kde kouřit, nebudou od nás cigarety tolik kupovat," řekl místopředseda Českomoravského sdružení trafikantů Roman Slavík.

Za nejzranitelnější označil venkovní stánky. „Výdělek záleží na umístění trafiky a doplňkovém zboží. Pouliční stánky jsou ale omezené svou velikostí. Moc sortimentu se jim tam nevejde," vysvětlil Slavík.

Pouliční trafika zmizela třeba ze znojemského sídliště při Pražské ulici, z brněnské Zvonařky nebo taky blanenského sídliště Písečná.

Cigarety si ve stánku u Zvonařky kupoval i Brňan Marek Konečný. „Je to škoda. Trafika byla na dobrém místě, pěkně při cestě. Teď si musím najít novou prodejnu," povzdechl si mladík. Doplnil ale, že se majiteli nediví.

Podle Slavíka stát trafiky nejen nepodporuje, ale dokonce jim škodí. „Nařizuje nám ceny u čtyř pětin sortimentu, navíc nám snižuje marže a krátí nám tak zisk," upozornil.

Zátěž je také elektronická evidence tržeb. „Od spousty kolegů už jsem slyšel, že kvůli ní skončí. Je to nekonečná papírová zátěž. Nevadí mi, že nás chtějí kontrolovat a naznačují, že krademe. Ale to, že na mě úředníci převedli veškerý kontrolní mechanismus," postěžoval si Slavík. Upozornil také na nehospodárnost účtenek, které končí v koši většinou ihned po vytištění.

Vizualizace připravovaného projektu.
Nový obchodní dům přijde lidem zbytečný. I když slibuje parkovací místa

Elektronická evidence tržeb naopak není problém pro Libora Řikovského, který již více než pětadvacet let provozuje trafiku v Brně v Kotlářské ulici. „Pokladnu jsem musel mít i před tím, pokud někdo provozuje trafiku a počítá účetnictví na kalkulačce, tak je blázen. Pro mne se toho tedy moc nezměnilo, jen musím opravdu každému vytisknout účtenku. I lidem, kteří si třeba přišli jen pro jízdenku," vysvětlil Řikovský.

Větší problém jsou pro něj fixní ceny u většiny zboží, které v trafice nabízí. „Nejsem obchodník, ale výběrčí daní, protože cenu cigaret či novin prostě nemohu upravit. Ani zvýšit, ale dokonce ani snížit. To by se přitom dalo snadno vyřešit třeba úpravou výběru daní," vysvětlil Řikovský.

Na rozdíl od malých soukromých trafik, z nichž některé zavírají, se daří otevírat další prodejny některým větším firmám. Například síť trafik společnosti Geco loni zaměstnávala 1660 lidí, což je o padesát více než v roce 2015 a dokonce o téměř osmdesát více než v roce 2014. „Máme vytvořenou určitou strategii, která je úspěšná. Například si vybíráme provozovny v obchodních centrech, kde nabízíme široký sortiment dalších služeb, například služby sázkových terminálů," uvedl místopředseda dozorčí rady společnosti Geco Dušan Vajda.

Právě nadstandardní služby lákají do trafik nejvíce zákazníků. „Lidé si v našich provozovnách často dobíjí třeba kredit do mobilních telefonů. Navíc máme i věrnostní program pro zákazníky. Jsou to služby, které naopak malí soukromníci třeba nemohou jednoduše nabízet," komentoval nové možnosti trafikantů Vajda.