VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na jižní Moravě bude medu dost. Jinde letos podraží

JIŽNÍ MORAVA - Lidé mají největší zájem o tmavý lesní med. Podle odborníků je však lepší akátový

4.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační: včelařFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Lidé na jižní Moravě budou mít letos medu dost. Na rozdíl od jiných regionů. Třeba na Prostějovsku bude med dražší než loni. „Před rokem byl v Čechách a na Vysočině medu nadbytek, letos je ho dost tady. Například z jednoho stanoviště mám kolem půl tuny akátového medu,“ konstatoval včelař Petr Opletal.

Podle něj hodně záleží na tom, v čem se včely chovají. Tenkostěnné úly a oslabené včelstvo rozhodně dobrou úrodu medu nezaručí. „Moje včelstva jsou naštěstí už dlouhou dobu naprosto v pořádku. A to i přesto, že předloňská zima byla opravdu pořádná,“ pochvaloval si Opletal. Z jeho provozu putuje ke spotřebitelům med v cenovém rozpětí od čtyřiaosmdesáti do sto čtyř korun za kilogram. Cenu nijak měnit nehodlá.

„V současné době mám téměř sto včelstev, ale i tak to vypadá, že poptávku neuspokojím,“ dodal Opletal. Podle majitelky miniobchodu se včelími produkty v brněnské Václavské ulici Ludmily Schellové se lidé po medu nejvíc ptají na podzim, v zimě a na jaře. „V létě je to horší, lidé jsou méně nachlazení, a tím pádem se vaří méně čajů, které si lidé sladí medem,“ řekla.

Sama používá med celoročně, takže už ani nekupuje cukr. „Nejraději mám květový med obsahující pyl, který je dobrý na posílení imunity. A u mě to funguje spolehlivě, k lékaři chodím minimálně,“ dodala Schellová. Lidé si u ní med kupují většinou v malém množství, maximálně dva kilogramy.

Ve srovnání s evropskými státy se v Česku moc medu nespotřebuje. Zatímco Švýcaři a Němci zkonzumují kolem půldruhého kilogramu za rok na osobu, u nás je to půl kilogramu. Nejvíce lidé kupují tmavý lesní med. Podle Opletala je to až osmdesát procent zákazníků. „Možná proto, že je aromatičtější než květový,“ řekl.

Jeho názor je, že zřejmě nejlepší je med akátový, který ale není vizuálně moc přitažlivý, protože vypadá téměř jako voda. Na rozdíl od medů prodávaných v supermarketu, které vypadají perfektně. „Takový šmejd bych nikdy nekoupil.

Na etiketách je sice napsáno, že med je ze států Evropské unie, ale nedá se to nijak ověřit,“ řekl důchodce Bohumil Mrázek z Brna. Kdybych si měl vybrat, rozhodně bych nakupoval med od včelaře. „Naštěstí takové dilema řešit nemusím, protože mám své vlastní úly,“ zasmál se důchodce.

4.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies