VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šípek: Zájem lidí o nová auta stále roste

BRNO - Na Autosalonu, který od minulého týdne hostí brněnské výstaviště, se jedná i o budoucnosti automobilového průmyslu. Ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek tvrdí, že používání alternativních paliv se už stává nutností.

11.6.2007
SDÍLEJ:

Antonín ŠípekFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Sdružení automobilového průmyslu pravidelně registruje informace o vývoji automobilové výroby v Česku i v zahraničí. Ředitel jeho sekretariátu Antonín Šípek říká, že rostoucí zájem o nová auta dokládá vysoká návštěvnost na Autosalonu 2007 i vývoj automobilismu v republice.

V čem je Autosalon 2007 významný a proč se kvůli němu lidé sjíždějí právě do Brna?

Je to jeden ze sedmi nejprestižnějších autosalonů vůbec. Rok od roku stoupá jeho návštěvnost i počet vystavovatelů. To, že se pořádá v Brně, je z čistě praktického důvodu. Jinde v republice ho zorganizovat nelze, protože jen Brno nabízí dostatečné výstavní plochy.

Dá se vzhledem k vysoké návštěvnosti tvrdit, že zájem českých automobilistů o koupi lepších aut roste?

Ano, je to nový trend. Svaz automobilového průmyslu ho zaregistroval a sleduje. Už teď můžeme konstatovat, že polovina z českých řidičů má v garáži auta střední třídy nebo velkoprostorové automobily. Samozřejmě, že druhou polovinu stále tvoří ti, kteří si koupí raději něco menšího. Vždy záleží na kupní síle. Obecně lze ale říci, že je na českém trhu velký prostor pro nová auta.

Proč nevznikla ještě žádná automobilka v Brně, když se tam každoročně setkávají milovníci aut?

To je otázka spíše pro investory. Řekl bych, že v Brně nejsou dostatečné pracovní síly, nebo možná chybí tradice, která by mohla město svázat s automobilismem. Jižní Morava má zase svá specifika, třeba Zetor, kterému se opět začíná dařit.

Řeší už automobilky problémy s nedostatkem ropy?

Používání alternativních paliv se stává nutností. Ropný šok se bude odstraňovat postupně, nejprve pomocí hybridních vozidel, která mají o třetinu menší spotřebu. Kombinují totiž klasické motory a elektromotory, jsou šetrnější k životnímu prostředí, protože ve městech přecházejí plynule na elektřinu. Některé automobilky už hybridní auta vyrábějí, například Toyota.

Další firmy chtějí přejít přímo na alternativní zdroje, což se ale projeví v ceně. Nejpoužívanější vodík je energeticky nákladný, my bychom na jeho výrobu potřebovali desítku Temelínů.Většinou však platí, že firmy začínají s něčím levnějším, zemním plynem nebo LPG.

Není užívání alternativních zdrojů nebezpečné?

Přestože se auta s plynovým pohonem setkávají často s nedůvěrou, není čeho se bát. Tyto motory procházejí přísnými zkouškami.

Když se nemusíme obávat alternativních zdrojů, nečeká náš trh „hrozba“ od asijských automobilek, které nás mohou „zavalit“?

Automobilismus je globální. Přílivu firem z Asie se neubráníme, stejně jako se mu neubránily Spojené státy americké. Na druhou stranu je ale Evropa více konzervativní, zatím jsme vůči těmto automobilkám poněkud nedůvěřiví. I škodovce trvalo deset let, než se zbavila svého image auta z východu.

11.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladé hrdinky ocenili. Spolužačky Izabela Jefimova (světlé vlasy) a Sára Bukovská z brněnské základní školy v Mutěnické ulici zachránily letos v lednu z řeky Svitavy dvouleté dítě.
11

Musíme ji vytáhnout, řekly si. Oceněné školačky zachránily malou holčičku z řeky

V brněnské zoo přibudou i další nové expozice, například v části Himaláj se návštěvníci projdou po horském treku.
1 6

Novinky v zoo: návštěvníkům představí Afriku se lvy i drsné Himaláje

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

Brno /INFOGRAFIKA/ – Zatím v jejich soubojích platilo přísloví: Můj dům, můj hrad. Hokejisté brněnské Komety od roku 2013, kdy Hradec Králové vstoupil do extraligy, svého soupeře v boji o finále doma ve všech osmi duelech porazili za tři body. Nejdřív se však musí vypořádat s prvními dvěma zkouškami semifinále play-off v hradecké Fortuna Areně.

AKTUALIZOVÁNO

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Brno – Místo v březnu nakonec až v květnu. Studie, která měla doporučit jednu z variant modernizace brněnského hlavního nádraží, má podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zpoždění dva měsíce. Kvůli tomu se odsune i rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy o konečném řešení polohy nádraží.

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

Amfiteátr, základy Německého domu. Výstava ukáže další návrhy Moravského náměstí

Brno – Amfiteátr pod otevřeným nebem, sochy na vodní hladině nebo relaxační louka uprostřed prostranství – to vše navrhli architekti v soutěži o vzhled parku na Moravském náměstí v Brně. Všech dvacet projektů si mohou zájemci od středy prohlédnout v brněnském Urban centru v Mečové ulici. Kromě nich ukáže expozice také historii náměstí s archivními snímky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies