VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na veletrhu jsou rakve z dubu i lepenky

BRNO - Budoucí nebožtík si může dopřát luxusní poležení. Ale může zvolit i ekologickou rakev

12.5.2007
SDÍLEJ:

Netradiční rakve na veletrhu VeniaFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Na výstavních stáncích byly kvidění například americké typy rakví, sotevírací přední částí víka. Jeho spodní část má většinou klasický design, ozdobné polstrování. Byly ale vyzdobeny i americkou vlajkou nebo reprodukcí da Vinciho Poslední večeře Ježíše Krista.

Na veletrhu převažovali odborníci, ale objevili se i zvědavci zřad veřejnosti. Předseda Sdružení pohřebnictví České republiky Julius Mlčoch na tom nevidí nic morbidního. „Lidé se přece chodí dívat i na veletrh obranné techniky. A zbraně zabijí mnoho lidí. Obdivují i auta na autosalonu. A vtěch také zemře plno lidí,“ řekl. S průběhem veletrhu je spokojený. „Je velmi dobře obsazený. Jsou tady naši tradiční vystavovatelé a přijely i zahraniční firmy,“ řekl. Zvystavených expozic jej zaujaly například vystavené pohřební vozy a některé modely rakví.

Za jednu zvelmi zajímavých expozic lze bezesporu považovat stánek polské firmy Eko-Ben. Do Brna přijela představit ekologické lepenkové rakve pro kremaci. „Na brněnském veletrhu jsme poprvé. Velkou výhodou našich rakví je to, že jsou opravdu levné. Proto věřím, že na českém trhu uspějeme,“ sdělil vedoucí firmy Marcin Malczewski. Nejdražší rakev, vbarvě imitující dřevo, přijde maximálně na necelých šest set korun. Takže lidé, pro které je finanční stránka pohřebního obřadu nejdůležitější faktor, mohou zvolit tuto variantu. Případný zájemce nemusí mít obavu, že by lepenková rakev měla malou nosnost. Unese i nebožtíka o váze sto pětadvaceti kilogramů.

Lepenkové rakve by mohly být inspirací pro hodně lidí. Čeští pozůstalí totiž většinou volí levnější pohřby, dražších je minimum. Průměrný pohřební obřad se pohybuje mezi dvanácti až patnácti tisíci korun. A často se konají i pohřby bez obřadu, které jsou zhruba za poloviční cenu. Ale i tak lidé za poslední rozloučení snebožtíkem loni zaplatili přes jeden a půl miliardy korun. Nárůst cen způsobily hlavně dražší energie, dřevo a mzdy. Takže pohřebnické služby se i přes rostoucí tržby příliš radovat nemohou. Navíc ubývá i zesnulých. Zatímco před dvěma lety zemřelo téměř sto osm tisíc lidí, loni jich bylo zhruba o čtyři tisíce méně.

Strochou nadsázky lze říct, že o místo se nebožtíci bát nemusí. VČeské republice je totiž přes dva a půl tisíce hektarů pohřebišť. Což je desetina rozlohy Brna. Hřbitovy, neveřejné hrobky, urnové háje a rozptylové loučky se dají najít nachází ve více než polovině obcí a měst. Největší ze všech je čtyřiceti hektarový hřbitov v Hradci Králové. Vsoučasnosti nejmenší hřbitov je v Hluboké na Třebíčsku, má málo přes sto metrů čtverečních.

Návštěvníci, kteří by na veletrhu chtěli najít extravagantní tvary rakví budou pravděpodobně zklamáni. Jediná „neklasická“ rakev ve tvaru basy, nebyla vyrobena pro komerční účely. „Vím, že jsou firmy, které například dělají rakve ve tvaru auta, ale my se zaměřujeme na klasické typy. Tohle je kousek pro výstavu, jako lákadlo na stánek. Byla vyrobená na loňský veletrh vSalzburgu, kvýročí Mozartova narození,“ uvedl Aleš Chmel zfirmy Moser Legno. Brněnský veletrh chápe jejich firma hlavně jako prestižní akci, protože za deset let na trhu si své zákazníky už dokázala najít.

Mezinárodní veletrh pohřebnictví Venia, který je jediný svého druhu vČeské republice, končí dnes. Na brněnské výstaviště se sjelo bezmála sedmdesát vystavovatelů, ztoho osm ze zahraničí.

12.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Regionální Den železnice v Zastávce na brněnsku.
28

Regionální den železnice v Zastávce začal příjezdem parní lokomotivy

Ilustrační foto.

V Karviné jde o dost. Trenéři Zbrojovky ladili hlavy hráčů

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Jižní Morava /ANKETA/ – Špatné parkování a chátrající budovy z let dávno minulých. Mnohá jihomoravská vlaková nádraží stále nenabízí cestujícím odpovídající pohodlí. Železničáři to nyní chtějí změnit. Na nutné opravy vyčlenili desítky milionů. Lidé si však na lepší zázemí počkají. Některá nádraží totiž začnou opravovat až za pět let.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Brno - Mladá rodina z Brna se v přiotrávila plynem unikajícím z karmy v koupelně. V pátek po třetí hodině ráno k hlášení vyjela záchranná služba, ženu se přes všechnu jejich snahu nepodařilo zachránit. Muže a dvě děti převezli do nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení