Za vše, podle mluvčího Drah Petra Šťáhlavského, může dražší ropa a elektřina. „Za první čtvrtletí tohoto roku jsme zaplatili za naftu o několik milionů víc než ve stejném období loňského roku,“ vysvětluje Šťáhlavský. Víc podle něj zaplatí ale jen čtyři procenta cestujících.

Šťastná eLiška je totiž jen pro ty, kteří mají štěstí a splní podmínky Českých drah. Výhodnou jízdenku za sto pět korun mohou využívat pouze vlastníci zákaznické karty, kterou si koupí přes internet až v den odjezdu. Může se však také stát, že žádné jízdenky na internetu nezbudou a cestující pak zaplatí plné jízdné. Tři sta čtrnáct korun.

Cenově výhodnější jsou pak v tom případě autobusové linky. Dopravní společnost Asiana nabízí cestu po dálnici D1 z Brna do Prahy nebo naopak za sto devadesát, Student Agency za dvě stě korun.

Ekonom Michal Ruml z Finance.cz však říká, že zdražení ropy je slabý argument pro zdražení jízdného. „A hlavně nelogický. Většina vlaků je přece už elektrifikovaná. No a zdražení elektřiny každý čeká,“ řekl Ruml.

Možnou konkurencí pro České dráhy by mohly být žluté vlaky, které chce nakoupit majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Kdyby jeho plán vyšel, stála by cesta z Brna do Prahy a navíc vlakem luxusnějším než Pendolino, dvě sta padesát korun.

„Právě zařizuji úvěr na jeden a půl miliardy korun na dálkovou dopravu. Pokud ministerstvo dopravy vyhlásí na této trati veřejnou soutěž, s radostí zrušíme všechny autobusy a začneme jezdit z Brna do Prahy vlakem,“ konstatoval majitel Student Agency Radim Jančura.