VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po traktorech přejdou na vojenské transportéry. Zetor plánuje rozšířit výrobu

Brno – Do bojové akce v Zetoru? To není vtip, ale plán známé brněnské společnosti, která chce vyvíjet obrněné pásové transportéry. Pod názvem Wolfdog se je chystá nabídnout české i zahraničním armádám.

18.7.2016 AKTUALIZOVÁNO 18.7.2016
SDÍLEJ:

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Obrněnec má uvézt výsadkovou skupinu osmi vojáků a další tři členy posádky. „Projekt nyní prodělává revizi a společně s partnery dokončujeme dvě varianty," uvedla pro server Euro.cz jednatelka firmy Zetor Engineering Isabela Vršková. Zetor Engineering je dceřiná společnost líšeňské firmy Zetor Tractors.

Že to výrobce traktorů myslí s bojovými transportéry vážně, dokazuje také fakt, že v květnu vstoupil do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky. Do konce roku chce firma sestavit první stroj pro zkoušky.

Transportéry Wolfdog by mohly v české armádě nahradit současná bojová vozidla pěchoty BVP-2, která zastarávají.

Zbrojovka v Brně• Zbrojovka vznikla v roce 1918 a její úkol bylo zásobit československou armádu lehkými zbraněmi.
• V období 2. světové války vyráběla letecké motory, pušky a kulomety pro německou armádu.
• Po válce a znárodnění v podniku začala výroba traktorů Zetor. Podnik Zetor se následně odštěpil a nyní navazuje na zbrojařskou tradici Zbrojovky.

Vůči plánu výrobce traktorů jsou někteří odborníci skeptičtí. „Vývoj pásových vozidel je velmi náročný a drahý. Oproti traktoru mají složitý podvozek, který potřebuje ochranu proti minám," zmínil šéfredaktor časopisu ATM zaměřeného na vojenství Michal Zdobinský.

Pásová vozidla se mohou pohybovat i velmi náročným terénem a ve srovnání s kolovou vojenskou technikou jsou odolnější vůči střepinám a průstřelům. „V devadesátých letech chtěly zbrojařské firmy všechnu techniku dávat na kola. Ale třeba Afghánistán má pro ně těžký terén," vysvětlil Zdobinský. Podle něj brněnskou firmu handicapuje i fakt, že nemá ve zbrojním průmyslu známé jméno.

V minulosti tomu ovšem tak nebylo. Zetor vznikl z brněnské Zbrojovky po druhé světové válce. „Zpočátku se v podniku opravovaly a montovaly pušky vzor Manlicher, později německé pušky vzor Mauser 98 a vzor 23," uvedla webová Encyklopedie dějin Brna.

Zatím není jasné, jestli chce firma vyrábět obrněná vozidla v Brně a nabídne tu pracovní místa.

Autor: Jan Žlebek

18.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies