VYBERTE SI REGION

Žluté vlaky vyjedou do Prahy do dvou let

Brno – Žluté vlaky Student Agency začnou cestující na trase Brno-Praha vozit nejpozději do dvou let. Podnikatel Radim Jančura chce na spojnici dvou největších měst republiky vystřídat České dráhy, které podle něj zbytečně stojí státní rozpočet šest set milionů ročně. Dráhy oponují, že šéf Student Agency situaci zjednodušuje a upozorňují, že nejde jen o linku Praha-Brno, ale že na objednávku státu zajišťují i napojení dále na Vídeň a Budapešť.

3.1.2013 80
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Ministerstvo dopravy v tuto chvíli postupuje podle harmonogramu liberalizace dálkové železniční dopravy, který odsouhlasila vláda v roce 2009. Ta má za cíl vpustit konkurenci i na státem dotované linky. V případě trasy Brno-Praha ovšem může nový dopravce začít jezdit nejdříve v roce 2017. „Každý dopravce bude mít možnost se zúčastnit veřejného výběrového řízení. Rozhodující bude cena, ale přihlížet se bude i k nabídce kvalitních služeb," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Na vlastní náklady

Doplnil, že na na linkách Praha – Havlíčkův Brod – Brno a Praha – Česká Třebová – Brno může konkurenční dopravce na trh vstoupit i před zahájením tendru, pokud splní podmínky dané zákonem, například mít licenci, přidělenou kapacitu dráhy a personál. „V takovém případě však musí počítat s tím, že dopravu bude provozovat na své vlastní náklady bez státních dotací," doplnil mluvčí.

Jančurovi se však tak dlouho čekat nechce. Co nejdříve plánuje schůzku s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, aby s ním probral převzetí trasy Brno-Praha. „Udrželi bychom stejný jízdní řád i kapacitu vlaků. Dráhy dostávají na provozování této trasy dotaci šest set milionů korun ročně, což je nesmyslný výdaj. Doprava na této trase dotaci nepotřebuje. Budeme u ministra požadovat, aby dráhy o dotaci přišly nebo z této trasy odstoupily," zdůraznil Jančura.

Jízdenky za korunu

Student Agency je připravená nasadit první vlaky už v prosinci 2014. Podle něj se provoz vyplatí i bez dotace. „Vyděláváme na autobusovém spojení a náklady na vlak vychází úplně stejně. S dotací 600 milionů korun ročně můžeme prodávat jízdenky za korunu a stejně neproděláme. Ani s vozovým parkem není problém. Zrovna nám vyrábí nové vagony, které nasadíme na trasu Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, která také začne jezdit od prosince 2014," dodal Jančura, který v případě převzetí vlakové trasy plánuje zrušit autobusové spoje mezi Prahou a Brnem.

České dráhy si Jančurovu kritiku nepřipouštějí a upozorňují, že na objednávku ministerstva dopravy neprovozují pouze linku Brno-Praha, ale provoz mezistátní linky Praha-Budapešť nebo Vídeň. „Ta kromě obsluhy Prahy a Brna zajišťuje také obsluhu Kolína, Pardubic, České Třebové a Břeclavi a dále zajišťuje spojení republiky na základě mezinárodních dohod s Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem a v současnosti i se Srbskem," sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ten také doplnil, že speciální vlaky D1 Express, které jezdí pouze mezi Prahou a Brnem, provozují zcela bez státní dotace.

Autor: Petra Kozlanská

3.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 80
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies