VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žluté vlaky vyjedou do Prahy do dvou let

Brno – Žluté vlaky Student Agency začnou cestující na trase Brno-Praha vozit nejpozději do dvou let. Podnikatel Radim Jančura chce na spojnici dvou největších měst republiky vystřídat České dráhy, které podle něj zbytečně stojí státní rozpočet šest set milionů ročně. Dráhy oponují, že šéf Student Agency situaci zjednodušuje a upozorňují, že nejde jen o linku Praha-Brno, ale že na objednávku státu zajišťují i napojení dále na Vídeň a Budapešť.

3.1.2013 80
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Ministerstvo dopravy v tuto chvíli postupuje podle harmonogramu liberalizace dálkové železniční dopravy, který odsouhlasila vláda v roce 2009. Ta má za cíl vpustit konkurenci i na státem dotované linky. V případě trasy Brno-Praha ovšem může nový dopravce začít jezdit nejdříve v roce 2017. „Každý dopravce bude mít možnost se zúčastnit veřejného výběrového řízení. Rozhodující bude cena, ale přihlížet se bude i k nabídce kvalitních služeb," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Na vlastní náklady

Doplnil, že na na linkách Praha – Havlíčkův Brod – Brno a Praha – Česká Třebová – Brno může konkurenční dopravce na trh vstoupit i před zahájením tendru, pokud splní podmínky dané zákonem, například mít licenci, přidělenou kapacitu dráhy a personál. „V takovém případě však musí počítat s tím, že dopravu bude provozovat na své vlastní náklady bez státních dotací," doplnil mluvčí.

Jančurovi se však tak dlouho čekat nechce. Co nejdříve plánuje schůzku s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, aby s ním probral převzetí trasy Brno-Praha. „Udrželi bychom stejný jízdní řád i kapacitu vlaků. Dráhy dostávají na provozování této trasy dotaci šest set milionů korun ročně, což je nesmyslný výdaj. Doprava na této trase dotaci nepotřebuje. Budeme u ministra požadovat, aby dráhy o dotaci přišly nebo z této trasy odstoupily," zdůraznil Jančura.

Jízdenky za korunu

Student Agency je připravená nasadit první vlaky už v prosinci 2014. Podle něj se provoz vyplatí i bez dotace. „Vyděláváme na autobusovém spojení a náklady na vlak vychází úplně stejně. S dotací 600 milionů korun ročně můžeme prodávat jízdenky za korunu a stejně neproděláme. Ani s vozovým parkem není problém. Zrovna nám vyrábí nové vagony, které nasadíme na trasu Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, která také začne jezdit od prosince 2014," dodal Jančura, který v případě převzetí vlakové trasy plánuje zrušit autobusové spoje mezi Prahou a Brnem.

České dráhy si Jančurovu kritiku nepřipouštějí a upozorňují, že na objednávku ministerstva dopravy neprovozují pouze linku Brno-Praha, ale provoz mezistátní linky Praha-Budapešť nebo Vídeň. „Ta kromě obsluhy Prahy a Brna zajišťuje také obsluhu Kolína, Pardubic, České Třebové a Břeclavi a dále zajišťuje spojení republiky na základě mezinárodních dohod s Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem a v současnosti i se Srbskem," sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ten také doplnil, že speciální vlaky D1 Express, které jezdí pouze mezi Prahou a Brnem, provozují zcela bez státní dotace.

Autor: Petra Kozlanská

3.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 80
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies