VYBERTE SI REGION

Podél železniční trati vzplál les a tráva

Říkonín – AKTUALIZOVÁNO (FOTOGALERIE) – Sedmnáct hasičských cisteren se nestačilo otáčet pro vodu. Plameny zavinil vlak, kterému při brzdění odlétl kus rozžhavené brzdovéokuje.

3.9.2008
SDÍLEJ:

Hasiči hasí les u Říkonína na BrněnskuFoto: Deník/Ondřej Surý

Hustý kouř a plameny, které šlehaly až do korun vysokých stromů. Děsivé obrázky mohli sledovat ve středu odpoledne cestující, kteří jeli vlakem po frekventované železniční trati z Brna do Žďáru nad Sázavou.

Ničivý požár likvidovalo bezmála šest hodin sedmnáct jednotek dobrovolných a profesionálních hasičů. Velitel zásahu dokonce vyhlásil třetí, nejvyšší stupeň požárního poplachu.

Informaci o hořícím lese oznámil osm minut před třetí odpoledne dispečinku strojvedoucí, který přijížděl vlakem ze stanice Níhov do Říkonína na Brněnsku. S rychlíkem vjel jakoby do ohnivého pekla. Nebylo divu. Plameny šlehaly na šesti různých místech v úseku dlouhém třináct kilometrů.

„Na místě zasahovalo sedmnáct jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů z Jihomoravského kraje i z Kraje Vysočina. V horkém a větrném počasí se požár rozšířil na čtyři hektary travního porostu, balíků slámy a smíšeného lesa. K jeho likvidaci jsme nasadili sedmnáct cisteren,“ vypočítal mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

Při příjezdu prvních jednotek hasičů hořely celé kmeny včetně korun stromů. „Aby se plameny nedostaly dál do hustého lesa, museli jsme oheň obklíčit. Pokud bychom to neudělali, byly by následky požáru katastrofické,“ řekl velitel zásahu Zdenek Doubek z požární stanice Tišnov. Škoda se podle předběžných odhadů vyšplhala na sto tisíc korun.

Včasným zásahem se tak podařilo požár omezit jen na lesní hrabanku a podrost stromů. Hasiči museli také zařídit takzvanou kyvadlovou dopravu vody. Oheň se totiž šířil v terénu, který je jen velmi těžko přístupný, a navíc v něm není žádný zdroj vody. Hasiči proto čerpali vodu u dvou stanovišť. U řeky v Újezdu u Tišnova a u rybníka v Dolních Loučkách.

Podle prvních výsledků vyšetřování se tráva a později i les vzňal od rozžhavené okuje. Ta odlétla z brzd projíždějícího vlaku. „Není to nic neobvyklého. Mezi Níhovem a Předklášteřím je velké klesání a vlaky musí hodně brzdit. Pokud patka brzdy špatně přilehne na kolo, začne se přehřívat a kus jí později odlétne,“ tvrdil jeden ze zasahujících hasičů. Podél trati se prý takových úlomků válejí stovky.

Autor: Pavel Mokrý

Místo události:
3.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies