VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekonstrukce nádraží porazila odsun 3:1

BRNO - Brněnský Deník Rovnost exkluzivně přináší závěry srovnávací studie

2.8.2007
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněFoto: Zdroj: Magistrát města Brna

Tři sta třicet osm. Přesně tolik stran má analýza srovnávající polohy nádraží vypracovaná pražskou analytickou firmou CityPlan včetně příloh. Její kopii včera získal Brněnský Deník Rovnost a přináší z ní exkluzivní informace.

Přestože si představitelé města vzali kvůli její složitosti dva týdny na prostudování, čtenářům Deníku nabízíme závěry už nyní. Z nich vyplývá, že varianta rekonstrukce stávajícího nádraží je ve třech ze čtyř kritérií lepší než odsun, se kterým počítá platný územní plán města. To už v úterý i přes odpor primátora Romana Onderky avizoval radní Jiří Zlatuška.

Studie hodnotí dvě varianty budoucího umístění vlakového nádraží. V odsunuté poloze sedm set metrů jižněji a rekonstrukci a rozšíření stávajícího nádraží, tedy v takzvané přisunuté poloze.

Autoři srovnání vycházeli ze čtyř kritérií. Největší váhu, jednu třetinu, přiřkli budoucím podmínkám pro železniční provoz. V tomto bodě je lepší úplně nové nádraží dál od historického centra. Navíc lépe umožňuje zavedení vysokorychlostních vlaků do Brna.

Přisunutá poloha nádraží ale zabodovala ve zbylých třech hlediscích. Její prosazení prý přinese kvalitnější systém veřejné dopravy, lepší možnost urbanizace jižního centra a bude stát méně peněz. V sou〜čtu důležitosti těchto kritérií získala varianta dvě třetiny procent z celkového hodnocení.

„Z provedené analýzy nákladů a užitků a následného propočtu výnosnosti lze přisunutou variantu považovat za ekonomicky a společensky výhodnější,“ stojí v závěru přílohy hodnotící finanční náklady a přínosy. Analýza vypočítává, o kolik vyjde rekonstrukce a rozšíření levněji. Podle závěrů jde o osm miliard osm set milionů korun.

Zpracovatelé počítali také s případnými riziky, které mohou stavební práce v budoucnu přinést. „Z pohledu samosprávy a zejména města Brna u odsunuté varianty převládá riziko zvýšených investičních a provozních nákladů se zajištěním městské hromadné dopravy. To může ovlivnit rozpočet města,“ píše se v analýze. Cestujícím také hrozí prodloužení cestovního času.

Na první pohled by se mohlo zdát, že odsunuté nádraží nemá žádnou šanci. Podstatným faktem hovořícím pro ně je ale možnost financování z Evropských fondů. „U přisunuté varianty je s velkou pravděpodobností nutné zajistit jiný zdroj peněz,“ uvádí zpráva.

Další podrobnosti analýzy přineseme v pátečním vydání.

2.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráči Komety Brno Martin Zaťovič (vlevo) a Marcel Haščák.

Dříve ofenzivní mašiny, teď se na gól nadřou. Kometa hostí Třinec

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Brno – Zůstane, nebo odejde? Otázka, která se v případě brněnského fotbalisty Michala Škody skloňuje od skončení podzimní části nejvyšší soutěže. Podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se do hry o útočníka Zbrojovky tento týden vložil silný zájemce. Do svých služeb ho lanaří čínský klub Baoding Yingli Yitong.

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies