VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekonstrukce nádraží porazila odsun 3:1

BRNO - Brněnský Deník Rovnost exkluzivně přináší závěry srovnávací studie

2.8.2007
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněFoto: Zdroj: Magistrát města Brna

Tři sta třicet osm. Přesně tolik stran má analýza srovnávající polohy nádraží vypracovaná pražskou analytickou firmou CityPlan včetně příloh. Její kopii včera získal Brněnský Deník Rovnost a přináší z ní exkluzivní informace.

Přestože si představitelé města vzali kvůli její složitosti dva týdny na prostudování, čtenářům Deníku nabízíme závěry už nyní. Z nich vyplývá, že varianta rekonstrukce stávajícího nádraží je ve třech ze čtyř kritérií lepší než odsun, se kterým počítá platný územní plán města. To už v úterý i přes odpor primátora Romana Onderky avizoval radní Jiří Zlatuška.

Studie hodnotí dvě varianty budoucího umístění vlakového nádraží. V odsunuté poloze sedm set metrů jižněji a rekonstrukci a rozšíření stávajícího nádraží, tedy v takzvané přisunuté poloze.

Autoři srovnání vycházeli ze čtyř kritérií. Největší váhu, jednu třetinu, přiřkli budoucím podmínkám pro železniční provoz. V tomto bodě je lepší úplně nové nádraží dál od historického centra. Navíc lépe umožňuje zavedení vysokorychlostních vlaků do Brna.

Přisunutá poloha nádraží ale zabodovala ve zbylých třech hlediscích. Její prosazení prý přinese kvalitnější systém veřejné dopravy, lepší možnost urbanizace jižního centra a bude stát méně peněz. V sou〜čtu důležitosti těchto kritérií získala varianta dvě třetiny procent z celkového hodnocení.

„Z provedené analýzy nákladů a užitků a následného propočtu výnosnosti lze přisunutou variantu považovat za ekonomicky a společensky výhodnější,“ stojí v závěru přílohy hodnotící finanční náklady a přínosy. Analýza vypočítává, o kolik vyjde rekonstrukce a rozšíření levněji. Podle závěrů jde o osm miliard osm set milionů korun.

Zpracovatelé počítali také s případnými riziky, které mohou stavební práce v budoucnu přinést. „Z pohledu samosprávy a zejména města Brna u odsunuté varianty převládá riziko zvýšených investičních a provozních nákladů se zajištěním městské hromadné dopravy. To může ovlivnit rozpočet města,“ píše se v analýze. Cestujícím také hrozí prodloužení cestovního času.

Na první pohled by se mohlo zdát, že odsunuté nádraží nemá žádnou šanci. Podstatným faktem hovořícím pro ně je ale možnost financování z Evropských fondů. „U přisunuté varianty je s velkou pravděpodobností nutné zajistit jiný zdroj peněz,“ uvádí zpráva.

Další podrobnosti analýzy přineseme v pátečním vydání.

2.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slavnostní otevření nové mateřské školky v brněnském Komíně postavené modulovou technologií.
21

V Komíně stojí školka z modulů. Postavili ji za pět týdnů

Deník - Naši prvňáci

Představíme prvňáky z Tyršovy ZŠ, v Tuháčkově ulici, Bednářově či ZŠ v Troubsku

Výstava Ovzduší nemá hranice varuje Brňany před škodlivými látkami

Brno – V brněnské Galerii Vaňkovka se teď lidé mohou dozvědět, které škodlivé látky obsahuje vzduch ve městě a jak se před nimi chránit. V pondělí tam na toto téma začala výstava Ovzduší nemá hranice.  

Zadeh manželovi vyhrožoval a nechal ho unést, tvrdí svědkyně

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků za 2,5 miliardy a údajného ovlivňování svědka v pondělí opět stanul před Krajským soudem v Brně. Soud vyslýchal bývalou zaměstnankyni firmy, kde byl Zadeh investor. „Manželovi vyhrožoval a nutil ho účastnit se daňových úniků. Také ho nechal unést a poté nás jeho lidé sledovali,“ řekla svědkyně Milena Fajfrová.

Z vraždy ve vlaku viní kriminalisté 39letého střelce. Je ve vazbě

Brněnsko – Vlak na trati mezi Brnem a Adamovem už v pátek večer vyjížděl z nádraží v Bílovicích nad Svitavou, když jej zastavila záchranná brzda. V jednom z vozů totiž po střelbě zůstal ležet nehybný muž, který při události zemřel. Jak už Deník Rovnost informoval, podezřelého z vraždy policisté dopadli, v pondělí pak oznámili, že je ve vazbě.

Starostům městských částí vadí Hollan i doprava ve městě

Brno /ANKETA/ - Problémy v dopravě představitelé města řeší pomalu a s náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem se velmi špatně jedná. Tak zní hlavní výtky starostů brněnských městských částí vůči magistrátu. Zjistil to Brněnský deník Rovnost, který je všechny oslovil. Kromě dopravy jim vadí také tahanice o územní plán.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení