VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnské nádraží se změní v moderní nákupní zónu

Brno - Okolí nádraží bude plné zeleně. Revitalizace čeká i zchátralou nádražní budovu.

22.3.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
0 fotografií

Vizualizace nového brněnského nádraží zvaného EuropointFoto: Magistrát města Brna

Obchodně­společenské centrum. Tak nějak by měla vypadat budova hlavního vlakového nádraží v centru Brna už za několik let.

České dráhy totiž připravují jeho revitalizaci jako součást projektu Živá nádraží. Vybraly pro to firmu Brno new station development.

„Projekt spočívá v tom, že si investor pronajímá prostory a investuje do nich. V Brně konkrétně má závazek investovat sto třicet milionů korun do odbavovací budovy tak, aby odpovídala nárokům na cestování v jednadvacátém století. Cestující by se neměli bát jít na záchod a ani by je neměli obtěžovat bezdomovci,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Jako první přijdou na řadu s opravou prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. „Jsme připraveni hned po podpisu smlouvy začít s přípravnými pracemi. Ty se dotknou i okolí Benešovy ulice. Předpokládáme úzkou spolupráci s městem ohledně dopravní situace. Mohli bychom tam postavit například velkokapacitní podzemní garáže,“ řekl ředitel společnosti Brno new station development Radek Konečný.

Okolí takzvané Malé Ameriky na Nových sadech obsadí nové byty. Památkově chráněnou budovu u současné tržnice navíc investor zrekonstruuje.

Podpis dohody zatím nepovolila dozorčí rada Českých drah. Její předseda a náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek to vysvětluje tím, že smlouva zatím nesplňuje některé podmínky města Brna. „Jakoukoliv činnost na území města a kraje musí firma konzultovat s primátorem i hejt〜manem. To se

dosud moc nedělo. Společnost se teď bude muset hodně snažit, aby všechno slíbené splnila,“ prohlásil Kocourek.

Obnažme viadukt

Vize, jak by mělo okolí brněnského nádraží vypadat, vznikla už před třemi lety v ateliéru architekta Petra Hrůšy. Až dosud ležela v šuplíku.

Jak by podle vás měl prostor kolem nádraží vypadat?
Drážní pozemky by měly uzavřít okruh, který byl plánován jako metropolitní promenáda se spoustou výstavních budov, jako je například staré divadlo nebo nová Janáčkova opera. Podobné budovy by mohly stát na celém okruhu. A jednou z nich je také nádraží. To by i se svými kolejemi mělo dostat podobu promenádního centra se spoustou zeleně a přitažlivými aktivitami.

Nenaruší tuto vizi rychlodráha, o které se začíná uvažovat?
Projekt rychlodráhy se teprve rodí, ale do naší vize okružní třídy přesně zapadá. Spočívá v tom, že se propojí historické jádro s regionem. Rychlodráha nemůže mít charakter těžkých vlaků, ale spíš takového kočáru. Samozřejmě elektrického.

Kudy by regionální vlaky jezdily?
Podle mě by bylo ideální vést koleje po starém tělese z roku 1839, které do Brna přivedlo takový římský viadukt, který je nyní zahrabaný. Bylo by zajímavé ho obnažit a postavit doprostřed parku.

Záhady kolem investora

Kolem pronájmu pozemků pod brněnským vlakovým nádražím se od začátku objevovalo mnoho nejasností a spekulací o tom, že za změnami s přesunem brněnského nádraží mohou být něčí soukromé zájmy.

Brněnský Deník Rovnost už začátkem roku zjistil, že s firmou Brno new station develop〜ment, která zakázku získala, má spolupracovat finanční skupina AXA. Její českou a slovenskou pobočku navíc v době výběrového řízení vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda.

Takové propojení se nelíbilo brněnským politikům. „Pokud České dráhy obchod přihrály firmě, v které v době její účasti na výběrovém řízení pracoval jejich nový ředitel, jedná se o evidentní konflikt zájmů. A o přípravu tunelu pozemků v samém centru Brna,“ prohlásil tehdy brněnský radní Jiří Zlatuška.

České dráhy ale takové spekulace odmítly. „AXA se nám ozvala už v květnu loňského roku, tedy tři čtvrtě roku před nástupem Žaludy do funkce generálního ředitele Českých drah. Tedy v době, kdy vůbec nemohl uvažovat o tom, že by jednou ředitelem byl,“ bránil se mluvčí drah Ondřej Kubala.

Nikdo z drah ani společnosti Brno new station development navíc ze začátku nechtěl prozradit, kdo se za firmou skrývá. „České dráhy selhaly a zvolily nešťastnou komunikační strategii,“ vysvětloval člen dozorčí rady Českých drah Vojtěch Kocourek

Autor: Filip Sušanka

22.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies