Pronájmu rozsáhlých pozemků pod brněnským hlavním vlakovým nádražím firmě Brno new station development nestojí nic v cestě. Padla totiž poslední překážka k podpisu, a tím byl souhlas dozorčí rady Českých drah. „Dozorčí rada smlouvu schválila a v nejbližších dnech ji podepíšeme. Termín zatím neznám,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Dráhy smlouvu radě předložily už jednou, ale bez zapracovaných připomínek města. „Ted už to bylo v pořádku, proto jsme souhlas vydali. Řekli jsme, že pokud dráhy nedodají souhlasné vyjádření města, tak ať s tím za námi ani nechodí,“ prohlásil předseda dozorčí rady Českých drah a náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Vedení brněnského magistrátu totiž odmítalo předkupní právo, které bylo součástí nájemní smlouvy, a požadovalo, aby se pronájem netýkal pozemků pod železnicí. Musí se také počítat s projektem městské rychlodráhy.

Brněnský primátor Roman Onderka dodal, že investor nyní musí více spolupracovat s městem. „Ihned po podpisu připraví dokumentaci pro rekonstrukci budovy hlavního nádraží. Doufáme, že začne v co nejkratší době,“ řekl Onderka.

Smlouva se společností Brno new station development mimo jiné znamená, že budova nádraží dostane moderní podobu. Stane se tak v rámci projektu Živá nádraží. „Jde o to, že si firma pronajímá prostory a investuje do nich. V Brně konkrétně má závazek investovat sto třicet milionů korun do odbavovací haly, aby odpovídala nárokům na cestování v 21. století,“ řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

První přijdou s opravou na řadu vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. „Jsme připraveni hned po podpisu smlouvy začít s přípravnými pracemi. Ty se dotknou i okolí Benešovy ulice. Chceme se domluvit s městem, že bychom tam postavili například velkokapacitní podzemní garáže,“ prohlásil už na březnové tiskové konferenci ředitel Brno new station development Radek Konečný.

Náměstek ministra Kocourek ale soudí, že oprava nádražní budovy letos nezačne. „Pochybuji, že by stavební řízení bylo tak rychlé. Řekl bych spíše, že opravy začnou až příští rok,“ myslí si Kocourek.

O pronájmu budov a pozemků se zpočátku spíš mlčelo. To kritizovali členové vedení magistrátu. Podle nich to bylo neprůhledné jednání podobné skrytému tunelování nádraží.