VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Magistrát zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ – Vítaný předčasný vánoční dárek nadělil v úterý brněnský magistrát všem odpůrcům přesunu hlavního nádraží. Zrušil totiž územní rozhodnutí pro přestavbu železničního uzlu, který právě s takzvaným odsunutým nádražím počítá.

29.11.2011 34
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Magistrát reagoval na červencové rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Ten totiž nařídil soudní jednání o výjimce ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů a zároveň její projednání na krajském úřadě. „Za daného stavu nezbylo než územní rozhodnutí zrušit. Jeden za základních podkladů pro vydání rozhodnutí nebyl doložen,” vysvětlila ve svém rozhodnutí vedoucí odboru Eva Řehořková.

Aktivisté z koalice Nádraží v centru berou rozhodnutí úřadu jako potvrzení svých argumentů. „Ekonomicky nereálný a dopravně chybný projekt odsunutého nádraží je nutné přehodnotit,” uvedl zástupce koalice Matěj Hollan.

Političtí představitelé města ovšem na přesunu nádraží trvají. A berou rozhodnutí úřadu jako nutné zlo. „Je to další mezikrok ve hře o polohu a podobu nádraží. Bohužel to znamená zdržení projektu,” řekl náměstek primátora Robert Kotzian.

Magistrát vrátil územní rozhodnutí k přepracování úřadu městské části Brno-střed především na základě červencového rozsudku Nejvyššího správního soudu požadujícího rozhodnout o výjimce z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů. „Stavební úřad musí v navazujícím řízení vyzvat žadatele k doplnění žádosti o zmíněné rozhodnutí,“ uvedla ve svém verdiktu vedoucí odboru stavebního a územního řízení Eva Řehořková.

Ochrana před hlukem

Podle dokumentu je také nutné také zohlednit, že nabylo účinnosti rozhodnutí vlády o ochraně před nepříznivými účinky hluku. „Stavební úřad musí také posoudit, zda předložená dokumentace dostatečně řeší ochranu staveb před účinky podzemních vod,“ doplnila Řehořková.

Kdy se začne úřad městské části rozhodnutím zabývat doposud není jisté. „Zatím se k nám oficiální cestou z magistrátu nedostalo. Teprve až jej obdržíme, můžeme je komentovat,“ uvedl mluvčí městské části Brno-střed Roman Burián.

Verdikt úřadu uvítal předseda opozičních zelených Martin Ander. „Odvolací orgán dal za pravdu těm, kteří upozorňovali, že stavební úřad opakuje stejné chyby, pro které v roce 2008 soud územní rozhodnutí už jednou zrušil. Úřady pod politickým tlakem se snaží rozhodovat rychle a často ne podle zákona. Nakonec se to ale vždy ukáže jako varianta trvající nejdéle,“ konstatoval Ander.

Modernizace nádraží

Podle zástupců koalice Nádraží v centru, kteří proti rozhodnutí podávali své námitky, dokázalo rozhodnutí úřadu, že takzvaný odsun nádraží je chiméra. „Aby kvůli nevyhovujícímu nádraží Brno neupadlo do dopravního chaosu, je nutné začít okamžitě pracovat na modernizaci nádraží v centru. Pracujeme na variantě, která bude stát jen deset miliard a bude reálné pro ni získat evropské peníze,“ zdůraznil zástupce koalice Matěj Hollan.

Politici z vedení města stále trvají na odsunuté variantě nádraží. „Nyní je potřeba vydat nové územní rozhodnutí s odstraněnými nedostatky. Kdy to bude, si netroufám odhadnout, ale je to evidentní zdržení,“ komentoval náměstek primátora Robert Kotzian.

Naopak investorská Správa železniční dopravní cesty v úterý výrok magistrátu nekomentovala. „Známe jej jen z úřední desky. Čekáme na oficiální oznámení,“ uvedl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Problémy se ziskem povolení už způsobily odsun začátku stavby z roku 2006 až za horizont roku 2020. A také minimálně sedmimiliardovou ztrátu na evropských dotacích. A ani ministerstvo dopravy se nehrne do toho do Brna peníze posílat. „Brňané si nejdříve musí vyjasnit, zda nové nádraží chtějí, nebo ne. Teprve pak je vůbec možné řešit spoluúčast státu na projektu,“ upozornil ministerský mluvčí Martin Novák.

Zdržení ovšem nebude mít podle Kotziana na zisk peněz vliv. „V tomto ohledu to nebude vážný posun,“ myslí si náměstek.

ODSUN NÁDRAŽÍ

1924
Město Brno vyhlásilo architektonickou soutěž na přestavbu nádraží.

1927

Představitelé města poprvé došli k závěru, že je nutné přesunout nádraží ze stávající polohy.

1966

Brno schválilo přestavbu železničního uzlu s nádražím odsunutým do prostoru dnešního nákladního dolního nádraží.

1994

Brno přijalo nový územní plán s nádražím v odsunuté poloze podél Košťálovy ulice souběžně s Opuštěnou.

2004

Po tlaku aktivistů proti odsunu město vyhlásilo referendum o poloze nádraží. Vyhráli odpůrci odsunu, referendum však nebylo pro nízkou účast čtyřiadvaceti tisíc voličů závazné.

2007

Brněnští koaliční lidovci navrhují zachování regionálních vlaků v centru a stavbu nádraží pro mezinárodní vlaky v odsunuté poloze. Obě nádraží navrhují propojit rychlodráhou. O dva roky později tento návrh padl. Zároveň město obdrželo studii o vhodnosti obou variant. Studii kritizují zastánci i odpůrci odsunu.

2008

Na základě žaloby ekologů zrušil Krajský soud v Brně platné územní rozhodnutí pro odsunuté nádraží.

2010

Dokončení první etapy nového odstavného nádraží v Heršpicích, tedy první etapy přestavby železničního uzlu. Odsunuté nádraží zároveň získalo opět územní rozhodnutí, proti němuž se odvolala takřka třicítka lidí, firem a neziskových organizací.
listopad 2011 – Magistrát zrušil územní rozhodnutí pro stavbu.

Autor: Petr Jeřábek

29.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 34
SDÍLEJ:
S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies