VYBERTE SI REGION

Rychlodráha: vlakem místo tramvaje

Brno - (Grafika rychlodráhy včetně zastávek, uvnitř článku) Brnem má podle plánu komise dopravy jezdit vlak. Návrh počítá s vybudováním třinácti nových zastávek a napojením na městskou hromadnou dopravu.

13.2.2008 5
SDÍLEJ:

Brněnské hlavní nádraží.Foto: archiv DENÍKU

Brňané by za několik let mohli místo tramvaje jezdit do centra vlakem. Projekt brněnské městské rychlodráhy počítá až se třinácti novými zastávkami. Brněnský Deník Rovnost otomto záměru informoval už v úterý. Nyní přináší bližší informace, které exkluzivně získal.

Regionální vlaky by využívaly současného vlakového nádraží nedaleko centra a stávajících kolejí, dálkové pak nového oosm set metrů jižněji. Opuštěnou ulicí, která má být širokým bulvárem spojujícím nové nádraží scentrem by jezdila místo plánované tramvaje rychlodráha.

„Vedla by proskleným tubusem, který by byl šest metrů nad silnicí. Obavy oto, že by to zastínilo výhled na Petrov nejsou oprávněné. Naopak lidem přijíždějícím do Brna by tento most nabídl exkluzivní výhled na katedrálu,“ prohlásil předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý.

Materiály komise hovoří také otom, že by vlaky mohly centrem projíždět každých pět minut, to znamená podobně často jako tramvaje. „Už teď jezdí tři vlakové linky vpůlhodinovém intervalu a plánuje se jeho snížení až na čtvrt hodiny. Pokud bychom je zařadili za sebe, dosáhli bychom pětiminutových odstupů,“ řekl Veselý.

Ze současného vlakového nádraží by se lidé vlakem dostali na nové. „První koleje by patřily právě regionálním vlakům. Cestující přesedající zdálkových spojů na městské linky by vůbec nemuseli opustit budovu nádraží,“ představuje si Veselý.

Opředstaveném projektu brněnské rychlodráhy nyní rozhodují členové grémia kŽelezničnímu uzlu Brno, ve kterém jsou zástupci všech zúčastněných stran. Na přelomu února a března mají dát konečné stanovisko, zda vprojektu pokračovat.

Náměstek ministra dopravy už minulý pátek brněnskému Deníku Rovnost řekl, že je to velmi reálný návrh, který řeší nedostatky přesunutého nádraží. „Současnou infrastrukturu bychom využili pro městskou rychlodráhu, která by vedla vsoučasném železničním koridoru. Proto požadujeme vyjmutí pozemků pod kolejemi znájemní smlouvy, kterou České dráhy připravují,“ uvedl náměstek Kocourek.

Vedení města sprojektem problém nemá. „Rychlodráha by vyřešila některé nedostatky železničního uzlu a proto by bylo dobré zabývat se tím,“ zopakoval primátor Roman Onderka.

Projekt se líbí také odpůrci přesunu náměstkovi primátora Martinu Anderovi. „Zní to jako zajímavé řešení. Pokud zanechá veškerou regionální dopravu vcentru, tak má smysl zabývat se tím,“ myslí siAnder.

Opoziční občanští demokraté však kritizují projekt jako megalomanský. „Dokáži si představit vBrně metro. Otázka je, kde na něj vzít peníze. Astímhle je to stejné,“ soudí šéf klubu zastupitelů za ODS Leo Venclík. Veselý tvrdí, že peníze se získají ušetřením vprojektu přesunu.

Podobný námět před rokem a půl nastínil také tehdejší kandidát na primátora Karel Hledík zODS vpředvolebním rozhovoru pro brněnský Deník Rovnost.

„Šlo spíš ourbanistický koncept, technickou stránku jsem neřešil. Myslím si totiž, že regionální doprava by měla být vcentru. To je ideální,“ tvrdí současný starosta Komína Hledík.

Rozhovor se šéfem komise dopravy Rady města Brna Josefem Veselým…

Projekt městské rychlodráhy zkvalitní opravu Železničního uzlu Brno. Lidé budou jezdit vlakem zcentra přímo na nové nádraží. Tvrdí to předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý.

Oměstské rychlodráze se začalo intenzivněji mluvit až vposledních dnech.Proč?

Únor je pro tento projekt velmi významný. Grémium Železničního uzlu Brno, ve kterém se schází zástupci všech stran dotčených rekonstrukcí, má totiž rozhodnout, zda má smysl vtomto návrhu pokračovat. Toto rozhodnutí má umožnit další zpracování tohoto námětu.

Nemůže to ohrozit opravu uzlu?

Vžádném případě. Byl bych kaskadér, kdybych navrhoval systém, který zastaví Železniční uzel Brno. Veškeré úpravy, které jsou nutné, lze udělat vrámci dalších prací na projektu aniž by došlo kjeho zdržení. Systém městské rychlodráhy naopak jižní průjezd městem snovým nádražím potřebuje.

Jakou máte představu?

Vprostoru stávajícího nádraží by zůstala zastávka regionální železnice a nové nádraží by nabídlo přestup ina dopravu dálkovou. I díky dalším zastávkám by se tak Brňané dostali pohodlně vlakem až na nová nástupiště.

Znamená to tedy, že vBrně budou dvě nádraží? Ve stávající poloze a vté odsunuté?

Není to opoloze nádraží ale osoustavě několika zastávek na území města, znichž hlavní nádraží je pouze jednou znich.

Kolik by těch zastávek vBrně bylo?

Osobní vlaky už by „netlačily“ rychlíky, takže by mohly zastavovat častěji. Uvažujeme proto, že by vzniklo až třináct nových zastávek. Systém by lidé mohli využívat krychlejší dopravě zjednoho místa Brna nadruhé.

Vulici Bulvár, která spojí novou nádražní budovu skatedrálou na Petrově, by vedl prosklený tubus rychlodráhy. Nezastíní katedrálu?

Myslím, že na to nebude mít dráha žádný vliv, přestože bude išest metrů vysoko. Je to podobné, jako by tam rostly stromy. Pod nimi by také nebylavidět.

Opozice projekt kritizuje, že je megalomanský a město na něj nebude mít peníze. Kde je vezmete?

Nepostavíme jiné stavby potřebné kzapojení regionálních tratí do nového nádraží. Konkrétně to znamená, že například mostní oblouk procházející areálem Brněnských komunikací vMasné ulici bychom vůbec budovat nemuseli. Nejen, že bychom tím zachránili památkově chráněnou budovu jatek, ale ušetřené peníze bychom mohli využít právě na základní etapu rychlodráhy.

Autor: Filip Sušanka

13.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies