VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží je na prodej. Kupec ale čelí kritice

Brno - Podezřelá firma, která chce navíc zablokovat modernizaci železničního uzlu. Tak mluví někteří lidé o společnosti, která má koupit brněnské hlavní vlakové nádraží.

12.2.2012 12
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Dráhy chtějí prodat brněnské nádraží a pozemky v jeho okolí společnosti, která má nejasnou minulost i vlastnickou strukturu. Nejen, že se vzdávají státních nemovitostí ve prospěch podezřelé firmy, ale také tím zablokují přestavbu nádraží ve stávající poloze, kterou prosazujeme jako lepší řešení než odsun. S touto zprávou včera přišli lidé z koalice Nádraží v centru.

Svoje tvrzení doložili kopiemi dopisů, v nichž záměr prodeje oznamovaly České dráhy Správě železniční dopravní cesty. „Dráhy pronajaly v roce 2008 nádraží firmě Brno New Station Development. Ta měla ve smlouvě i předkupní právo, které chce teď využít,“ oznámil člen koalice Matěj Hollan.

Podle něj to ohrožuje přestavbu železničního uzlu ve stávající poloze. „Pozemky, které chtějí dráhy prodat, jsou potřebné k modernizaci nádraží v centru. Argumentace, že se plánuje přesun na jih, neobstojí. Takové plány má město už sto let,“ upozornil Hollan.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský potvrdil, že nádraží je na prodej. „Je to standardní proces, který se týká i jiných pozemků po celé republice. Brno New Station Development získá možnost pozemek odkoupit za tržní cenu,“ uvedl Štáhlavský. Kolik budou dráhy chtít, zatím nesdělil.

Předseda představenstva firmy Radek Konečný popřel, že o odkoupení společnost požádala. „Pokud od drah přijde dobrá nabídka, samozřejmě o ní budeme uvažovat. Pro nás je ale výhodný i pronájem pozemků, který máme nasmlouvaný do roku 2048,“ zdůraznil.

Nic není ohroženo

Dráhy i firma tvrdí, že prodej nemůže nijak ohrozit plánovanou modernizaci. „Prodáváme jen zbytný majetek, který neslouží k provozování dráhy. Pozemky, kterých se podle Správy železniční dopravní cesty přestavba uzlu dotkne, ani prodávat nemůžeme,“ ujistil Štáhlavský.

Ani podle Konečného podnikatelské záměry nemohou ohrozit projekt na přestavbu v centru. „Počítáme s oběma variantami. Odsunutím na jih i modernizací v centru. Pokud někdo chce využít pozemky na nichž podnikáme, musí s námi jednat ať už si je koupíme, nebo ne,“ upozornil na dlouhodobý pronájem Konečný.

Jeho společnost je terčem kritiky už od roku 2008, kdy ve výběrovém řízení získala pronájem nádraží od Českých drah. Spolupracovala totiž s finanční skupinou AXA. Její českou a slovenskou pobočku přitom vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda. „Přímo Brno New Station Development pak patřila firmě Getonix s neprůhledným vlastníkem se sídlem na Kypru,“ upozornil Hollan.

Podle drah byl pronájem v pořádku. Žaluda nastoupil do vedení Českých drah až po výběrovém řízení na pronájem nádraží. „Partnera jsme vybrali v řádné soutěži mezi několika zájemci. Od roku 2008 zaplatil za nájem téměř devětatřicet milionů korun a investoval dalších devatenáct milionů do rozvoje nádraží,“ zdůraznil mluvčí Štáhlavský.

Faktem ovšem zůstává, že doposud není jasné, kdo Brno New Station Development vlastní. V představenstvu sedí vedle Konečného také místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, ale firma je v rukou vlastníků anonymních akcií na majitele. Předseda představenstva Konečný na tom nevidí nic špatného. „Chápu, že to někoho zajímat může. Ale nemáme povinnost prozrazovat vlastnickou strukturu. Nejsme státní podnik,“ prohlásil Konečný.

Autor: Petr Jeřábek

12.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Panelová diskuze Deníku Rovnost s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem a pozvanými hosty.
AKTUALIZOVÁNO
3 62

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

Výstaviště? Přední část se otevře lidem. A vzniknout má i nový pavilon

Brno /ANKETA/ - Výstaviště, které lidé znají nyní, se má brzy změnit. Přední část areálu u hlavního vstupu plánuje město otevřít lidem. A návštěvníci si za deset až dvacet let možná zajdou na výstavu do nového moderního pavilonu. V pondělí zástupci města a veletrhů poodhalili budoucnost areálu. Navíc pozvali na největší letošní akce.

ČSSD chce jihomoravské krajské nemocnice pod jednou organizací

Brno - ČSSD v Jihomoravském kraji chce sloučit devět krajských nemocnic pod jednu příspěvkovou organizaci. Novinářům to v pondělí řekl krajský radní zodpovědný za zdravotnictví Igor Chlup (ČSSD). Podle něj se tím ušetří peníze, zjednoduší nákupy a organizace bude silnější pro jednání se zdravotními pojišťovnami. Nemělo by to znamenat odchody zaměstnanců. ČSSD svůj návrh projedná s koaličními partnery a v případě schválení by do roka měla vzniknout studie proveditelnosti.

Opilý muž hazardoval na kolejích. Strážníci ho museli spoutat

Brno – Silně opilého muže museli v sobotu z tramvajových kolejí odvést brněnští strážníci. „Hlídka odpoledne objevila v královopolské smyčce opilého sedmapadesátiletého muže, který se choval velmi agresivně. Dechová zkouška ukázala, že má v sobě bezmála 2,5 promile alkoholu," popsal mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Hazardér se do příjezdu sanitky choval nezvladatelně a hlídka ho nakonec musela spoutat. Přivolaná záchranná služba jej poté odvezla na záchytnou stanici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies