VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží je na prodej. Kupec ale čelí kritice

Brno - Podezřelá firma, která chce navíc zablokovat modernizaci železničního uzlu. Tak mluví někteří lidé o společnosti, která má koupit brněnské hlavní vlakové nádraží.

12.2.2012 12
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Dráhy chtějí prodat brněnské nádraží a pozemky v jeho okolí společnosti, která má nejasnou minulost i vlastnickou strukturu. Nejen, že se vzdávají státních nemovitostí ve prospěch podezřelé firmy, ale také tím zablokují přestavbu nádraží ve stávající poloze, kterou prosazujeme jako lepší řešení než odsun. S touto zprávou včera přišli lidé z koalice Nádraží v centru.

Svoje tvrzení doložili kopiemi dopisů, v nichž záměr prodeje oznamovaly České dráhy Správě železniční dopravní cesty. „Dráhy pronajaly v roce 2008 nádraží firmě Brno New Station Development. Ta měla ve smlouvě i předkupní právo, které chce teď využít,“ oznámil člen koalice Matěj Hollan.

Podle něj to ohrožuje přestavbu železničního uzlu ve stávající poloze. „Pozemky, které chtějí dráhy prodat, jsou potřebné k modernizaci nádraží v centru. Argumentace, že se plánuje přesun na jih, neobstojí. Takové plány má město už sto let,“ upozornil Hollan.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský potvrdil, že nádraží je na prodej. „Je to standardní proces, který se týká i jiných pozemků po celé republice. Brno New Station Development získá možnost pozemek odkoupit za tržní cenu,“ uvedl Štáhlavský. Kolik budou dráhy chtít, zatím nesdělil.

Předseda představenstva firmy Radek Konečný popřel, že o odkoupení společnost požádala. „Pokud od drah přijde dobrá nabídka, samozřejmě o ní budeme uvažovat. Pro nás je ale výhodný i pronájem pozemků, který máme nasmlouvaný do roku 2048,“ zdůraznil.

Nic není ohroženo

Dráhy i firma tvrdí, že prodej nemůže nijak ohrozit plánovanou modernizaci. „Prodáváme jen zbytný majetek, který neslouží k provozování dráhy. Pozemky, kterých se podle Správy železniční dopravní cesty přestavba uzlu dotkne, ani prodávat nemůžeme,“ ujistil Štáhlavský.

Ani podle Konečného podnikatelské záměry nemohou ohrozit projekt na přestavbu v centru. „Počítáme s oběma variantami. Odsunutím na jih i modernizací v centru. Pokud někdo chce využít pozemky na nichž podnikáme, musí s námi jednat ať už si je koupíme, nebo ne,“ upozornil na dlouhodobý pronájem Konečný.

Jeho společnost je terčem kritiky už od roku 2008, kdy ve výběrovém řízení získala pronájem nádraží od Českých drah. Spolupracovala totiž s finanční skupinou AXA. Její českou a slovenskou pobočku přitom vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda. „Přímo Brno New Station Development pak patřila firmě Getonix s neprůhledným vlastníkem se sídlem na Kypru,“ upozornil Hollan.

Podle drah byl pronájem v pořádku. Žaluda nastoupil do vedení Českých drah až po výběrovém řízení na pronájem nádraží. „Partnera jsme vybrali v řádné soutěži mezi několika zájemci. Od roku 2008 zaplatil za nájem téměř devětatřicet milionů korun a investoval dalších devatenáct milionů do rozvoje nádraží,“ zdůraznil mluvčí Štáhlavský.

Faktem ovšem zůstává, že doposud není jasné, kdo Brno New Station Development vlastní. V představenstvu sedí vedle Konečného také místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, ale firma je v rukou vlastníků anonymních akcií na majitele. Předseda představenstva Konečný na tom nevidí nic špatného. „Chápu, že to někoho zajímat může. Ale nemáme povinnost prozrazovat vlastnickou strukturu. Nejsme státní podnik,“ prohlásil Konečný.

Autor: Petr Jeřábek

12.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Regionální Den železnice v Zastávce na brněnsku.
28

Regionální den železnice v Zastávce začal příjezdem parní lokomotivy

Ilustrační foto.

V Karviné jde o dost. Trenéři Zbrojovky ladili hlavy hráčů

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Jižní Morava /ANKETA/ – Špatné parkování a chátrající budovy z let dávno minulých. Mnohá jihomoravská vlaková nádraží stále nenabízí cestujícím odpovídající pohodlí. Železničáři to nyní chtějí změnit. Na nutné opravy vyčlenili desítky milionů. Lidé si však na lepší zázemí počkají. Některá nádraží totiž začnou opravovat až za pět let.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Brno - Mladá rodina z Brna se v přiotrávila plynem unikajícím z karmy v koupelně. V pátek po třetí hodině ráno k hlášení vyjela záchranná služba, ženu se přes všechnu jejich snahu nepodařilo zachránit. Muže a dvě děti převezli do nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení