Rozhodnutí vydal stavební úřad městské části Brno-střed. „Přestavba Železničního uzlu Brno je je v souladu jak s územním plánem města Brna, tak i s politikou územního rozvoje České republiky," sdělil vedoucí odboru výstavby Bohumil Synek. Podle něj má rozhodnutí platnost pět let. Do té doby musí město a železničáři požádat i o stavební povolení.

Rozhodnutí úřadu uvítal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Těší mne. Ale budu čekat, jak se bude záležitost ještě vyvíjet," radoval se jen opatrně Kotzian.

Zástupci města mají obavy především z postupu aktivistů bojujících za zachování nádraží v poloze poblíž centra města. Těm se totiž už dvakrát podařilo dosáhnout zrušení územního rozhodnutí. V roce 2008 už platný dokument zrušil až Krajský soud v Brně. V roce 2011 pak nespokojenci uspěli už u prvního odvolacího orgánu. Územní rozhodnutí tehdy po roce zkoumání smetl ze stolu přímo brněnský magistrát.

Podobného postupu se obává i ministerstvo dopravy. „Získání rozhodnutí je samozřejmě dobrá zpráva. Pokud začne povolení platit. Znamená to, že můžeme počítat s odsunutou variantou nádraží. Ale musíme vyčkat. Lze čekat, že se ekologové opět ozvou," varoval mluvčí ministerstva Martin Novák.

A aktivisté sdružení kolem koalice Nádraží v centru se svými úmysly ani netají. „Proti prvoinstančnímu rozhodnutí už píšeme odvolání," sdělil zástupce koalice Matěj Hollan.

Záměr napadnout dokument potvrdil i Miroslav Patrik z Dětí Země. „Tohle je už třetí rozhodnutí pro nádraží. A počítáme s tím, že se zase odvoláme. Podáme stejné námitky jako v minulých letech. Tedy především to, že neexistují krajské zásady územního rozvoje. Nádraží má nadmístí význam, proto musí mít v krajském územním plánu oporu. Kromě toho máme například také jiný názor na měření hluku v Židenicích," nastínil Patrik.

Dodal, že očekává, že spor skončí u soudu. „Úřad Brna-středu už dvakrát dokázal, že umí rozhodnout v rozporu se zákonem. A cítíme politický tlak na to, aby magistrát rozhodnutí potvrdil," řekl Patrik.

Brzké kladné a platné rozhodnutí je podle náměstka Kotziana ovšem nutné pro to, aby mohla stavba za dvacet miliard korun začít do roku 2018. A měla tak šanci na zisk peněz z Evropských fondů. „Tento rok je reálný jen pro variantu u řeky. Varianta v centru by byla o pět let později," zdůraznil náměstek.

Zda je vhodnější nádraží v centru, nebo u řeky má ovšem posoudit studie proveditelnosti posuzující všechny varianty. „Tu zpracováváme. Je před dokončením," sdělil mluvčí ministerstva Novák.

Jak by vypadalo odsunuté nádraží si mohou prohlédnout Brňané už teď. Ve středu se totiž otevře Radnické ulici 2 informační kancelář s jeho velkým modelem.