VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakové nádraží v Brně má opět povolení. Potřetí

Brno – Do třetice všeho dobrého i zlého. Stavba nového brněnského hlavního vlakového nádraží v takzvané odsunuté poloze dostala už po třetí územní rozhodnutí. Oslavy ale zástupci města nechávají na později. Doposud nepravomocný dvousetpadesá­tistránkový dokument, který má reálně odstartovat přípravy na stavbu, totiž opět hodlají svými odvoláními napadnout ekologové a aktivisté bojující za zachování nádraží v centru.

1.10.2013 69
SDÍLEJ:

Brněnské hlavní nádraží.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Rozhodnutí vydal stavební úřad městské části Brno-střed. „Přestavba Železničního uzlu Brno je je v souladu jak s územním plánem města Brna, tak i s politikou územního rozvoje České republiky," sdělil vedoucí odboru výstavby Bohumil Synek. Podle něj má rozhodnutí platnost pět let. Do té doby musí město a železničáři požádat i o stavební povolení.

Rozhodnutí úřadu uvítal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Těší mne. Ale budu čekat, jak se bude záležitost ještě vyvíjet," radoval se jen opatrně Kotzian.

Zástupci města mají obavy především z postupu aktivistů bojujících za zachování nádraží v poloze poblíž centra města. Těm se totiž už dvakrát podařilo dosáhnout zrušení územního rozhodnutí. V roce 2008 už platný dokument zrušil až Krajský soud v Brně. V roce 2011 pak nespokojenci uspěli už u prvního odvolacího orgánu. Územní rozhodnutí tehdy po roce zkoumání smetl ze stolu přímo brněnský magistrát.

Podobného postupu se obává i ministerstvo dopravy. „Získání rozhodnutí je samozřejmě dobrá zpráva. Pokud začne povolení platit. Znamená to, že můžeme počítat s odsunutou variantou nádraží. Ale musíme vyčkat. Lze čekat, že se ekologové opět ozvou," varoval mluvčí ministerstva Martin Novák.

A aktivisté sdružení kolem koalice Nádraží v centru se svými úmysly ani netají. „Proti prvoinstančnímu rozhodnutí už píšeme odvolání," sdělil zástupce koalice Matěj Hollan.

Záměr napadnout dokument potvrdil i Miroslav Patrik z Dětí Země. „Tohle je už třetí rozhodnutí pro nádraží. A počítáme s tím, že se zase odvoláme. Podáme stejné námitky jako v minulých letech. Tedy především to, že neexistují krajské zásady územního rozvoje. Nádraží má nadmístí význam, proto musí mít v krajském územním plánu oporu. Kromě toho máme například také jiný názor na měření hluku v Židenicích," nastínil Patrik.

Dodal, že očekává, že spor skončí u soudu. „Úřad Brna-středu už dvakrát dokázal, že umí rozhodnout v rozporu se zákonem. A cítíme politický tlak na to, aby magistrát rozhodnutí potvrdil," řekl Patrik.

Brzké kladné a platné rozhodnutí je podle náměstka Kotziana ovšem nutné pro to, aby mohla stavba za dvacet miliard korun začít do roku 2018. A měla tak šanci na zisk peněz z Evropských fondů. „Tento rok je reálný jen pro variantu u řeky. Varianta v centru by byla o pět let později," zdůraznil náměstek.

Zda je vhodnější nádraží v centru, nebo u řeky má ovšem posoudit studie proveditelnosti posuzující všechny varianty. „Tu zpracováváme. Je před dokončením," sdělil mluvčí ministerstva Novák.

Jak by vypadalo odsunuté nádraží si mohou prohlédnout Brňané už teď. Ve středu se totiž otevře Radnické ulici 2 informační kancelář s jeho velkým modelem.

Autor: Petr Jeřábek

1.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 69
SDÍLEJ:
Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies