VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové hlavní vlakové nádraží v Brně: centrum je opět ve hře

Brno – Kde bude stát nové brněnské hlavní vlakové nádraží? Ještě na začátku roku to vypadalo, že je odpověď jasná. Politici z vedení města i železničáři mluvili jednoznačně. Jediné řešení je takzvaná odsunutá poloha mezi autobusovým nádražím Zvonařka a řekou Svratkou.

30.4.2012 44
SDÍLEJ:

Brněnské hlavní nádraží.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jenže jejím odpůrcům se po čase opět podařilo vyhrát jednu z dílčích bitev o polohu nádraží. Ministerstvo dopravy totiž do právě zpracovávané nové studie proveditelnosti stavby přidává i variantu s nádražím v centru.

Informaci potvrdil Brněnskému deníku Rovnost mluvčí ministerstva Roman Kluzák. „Dostali jsme územně-technickou studii řešící železniční uzel Brno ve stávající poloze. Po revizi těchto materiálů a jejich dopracování čeká studii proveditelnosti doplnění i o tuto variantu. Posuzovaná bude jako plnohodnotná," sdělil Kluzák.

Studie proveditelnosti má podle něj porovnat všechny možné varianty a také určit přesnou cenu stavby v současných podmínkách. Tu nyní investoři ze Správy železniční dopravní cesty odhadují na dvacet miliard korun.

Výrazný pokrok

Rozhodnutí ministerstva je dobrá zpráva pro aktivisty z koalice Nádraží ve centru. Původně totiž zadání studie jejich variantu vůbec neobsahovalo. „Zařazení naší varianty do posuzování je výrazný pokrok. Má velkou šanci uspět. Už v roce 2007 totiž ze srovnávací analýzy vyšla jako ta výhodnější. Teď je ale důležité, aby studii hodnotil někdo nezaujatý," řekl zástupce koalice Matěj Hollan.

Naopak v klidu zůstávají zástupci města prosazující jižní variantu nádraží. „To, že se ministerstvo rozhodlo variantu v centru zařadit, mě nevzrušuje. Nemůže totiž obstát vedle varianty připravované a prosazované městem už osmdesát let. Nesčetněkrát jsme ji prověřili, je nejlepší. Proto se nebojím, že se na rozhodnutí o poloze něco změní," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Rozhodnutí ministerstva o nádraží v centru zatím nechává chladnými i investory nádraží ze Správy železniční dopravní cesty. „Zatím zpracováváme tři varianty přestavby Železničního uzlu Brno bez ponechání nádraží v centru. Rozhodnutí ministerstva o zařazení nové varianty zatím neznáme," upozornil mluvčí státní organizace Pavel Halla.

Takzvaná studie proveditelnosti podle něj bude hotová do konce letošního roku. „Právě pracujeme na její technické části," podotkl Halla.

Lidé: Ať rozhodnou odborníci

Lidé z Brna jsou rádi, že polohu nádraží určí odborníci. „Mně osobně připadá nádraží v centru samozřejmě pohodlnější. Je tam dobré napojení na hromadnou dopravu. Ale pokud není možné tam nádraží zmodernizovat, smířím se i s jeho novou polohou. Ke Zvonařce to tak daleko není, navíc většinu cesty k ní jde člověk ze současného nádraží podchodem nebo nákupní galerií Vaňkova. A nemusí tedy řešit například špatné počasí. Jen doufám, že polohu, kterou vyberou odborníci, už nebudou politici zpochybňovat," řekl Stanislav Procházka.

Dobrou zprávou pro nádraží je podle ministerstva dopravy to, že se vyvíjejí zdárně jednání o jeho zaplacení z peněz přerozdělovaných Evropskou unií. „Brno je součástí takzvané hlavní dopravní sítě TEN-T a proto se veškeré projekty na jeho území mohou ucházet o podporu z nově vznikajícího evropského fondu nazvaného Nástroj pro propojení Evropy. Modernizace železničního uzlu je tedy jedním z našich prioritních projektů," sdělil mluvčí Kluzák.

Autor: Petr Jeřábek

30.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 44
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies