„V roce 2013 končí evropský operační program Doprava. Stavby, které do tohoto roku nezačnou, nemohou dotaci dostat. Se začátkem přestavby nádraží se počítá ale až pro rok 2020,“ přiznal mluvčí Správy Pavel Halla. Na zaplacení přestavby z vlastních kapes přitom podle něj nemusí mít stát peníze. Stavba nádraží má podle přípravné dokumentace stát šestnáct a půl miliardy korun, dalších zhruba pět miliard zbytek celého železničního uzlu. Unie měla na nádraží platit devět a půl miliardy.

Jistou nadějí pro přesun nádraží je podle Hally takzvaný operační program Doprava II. Jenže ten se doposud podobá spíše než reálné naději sněžnému muži. Nikdo neví, zda se opravdu objeví a jak bude vypadat. „Proslýchá se, že jej unie sice spustí, ale bude výrazně méně velkorysý. A nádraží z něj může získat maximálně dvě a půl miliardy. To je obrovský rozdíl a není jisté, zda stát vůbec najde zbytek peněz,“ upozornil Halla.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka si Brno za hrozící kolaps projektu může samo. „Brňané si nejdříve musí vyjasnit, zda nové nádraží chtějí nebo ne. Teprve pak je vůbec možné řešit spoluúčast státu na projektu. Datum kdy se tak stane teď nikdo nedokáže říct,“ upozornil na sto let se táhnoucí diskuze o poloze nádraží v Brně Novák.

Proti jeho slovům ale protestoval náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Výtka naprosto není na místě. V Brně jsme už dávno rozhodnuti. Už asi osmdesát let. Zatím jen chybí územní rozhodnutí. Bohužel současné zákony dávají velký prostor obstrukcím ze strany různých uskupení,“ připomněl aktivity brněnské koalice Nádraží v centru náměstek.

Dodal, že plán železničářů začít stavět v roce 2020 je přehnaně optimistický. „Když se rok 2020 potvrdí, je to středně dobrá zpráva. S jistotou státních peněz lze plánovat investice do stávajícího nádraží tak akorát do doby, než doslouží. Jenže se obávám, že to ve volném překladu znamená do daného termínu vůbec s ničím nepočítejte a po něm se pak můžete začít snažit projekt prosadit,“ bojí se náměstek Kotzian.

Přiznal také problém s územním rozhodnutím a stavebním povolením. „Jsem přesvědčen, že stavební povolení nebude dříve než za dva či tři roky,“ přiznal Kotzian.

Více než rok

Jen námitky a odvolání Brňanů proti loňskému nepravomocnému územnímu rozhodnutí řeší magistrát už více než rok. Teprve v polovině srpna rozeslal účastníkům řízení vyrozumění o vyjádření nadřízených úřadů k jejich připomínkám. Aktivisté měli do pátku čas úřední dokumenty prostudovat a vyjádřit se k nim.

O platnosti územního rozhodnutí magistrát rozhodne do měsíce.

Pokud námitky ekologů zamítne, jsou připraveni zopakovat postup z roku 2008, kdy si u Krajského soudu v Brně vymohli zrušení pravomocného územního rozhodnutí. „I to současné má spoustu chyb, například překračování hlukových limitů,“ upozornil Miroslav Patrik z koalice Nádraží v centru.

Problém s nádražím už začíná být v Brně alarmující. To staré totiž už nestačí náporu vlaků. „Kapacita je už v určitou dobu vyčerpaná. Je to případ tří odpoledních vlaků z Hrušovan u Brna do Tišnova. Ty od ledna zajíždějí jen na nádraží v Židenicích,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.