VYBERTE SI REGION

Odsunu brněnského nádraží hrozí další zpoždění

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Odsun brněnského nádraží ohrožuje další zpoždění. Správa železniční dopravní cesty totiž požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů, kterých je v dané oblasti čtrnáct druhů, včetně například vzácných ještěrek.

15.1.2010 21
SDÍLEJ:

Hlavní nádraží v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Posuzování žádosti může protáhnout čekání na územní řízení až o rok. A tím i ohrozit čerpání dotací z Evropské unie. Zdá se, že Brno se tak může s novým nádražím začít pomalu loučit.

O nutnosti podat žádost přitom podle kritiků odsunu nádraží věděla Správa železniční dopravní cesty už od loňského ledna. „Tehdy totiž Krajský soud v Brně přerušil územní řízení z procesních důvodů kvůli chybějícím podkladům. Ten rozsudek mají už rok v ruce a mohli si tedy požádat už dřív, místo toho ztratili dalších jedenáct měsíců a zažádali si až na konci minulého roku. Takže pokud někdo zdržuje odsun, jsou to oni,“ myslí si zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který odsun nádraží dlouhodobě kritizuje.

Ještě na konci minulého roku Správa železniční dopravní cesty doufala, že začne se stavbou už letos, kvůli chybějícím podkladům pro získání územního povolení však stavba začne nejdříve v polovině příštího roku. A vyřizování žádosti o výjimku může čekání protáhnout podle Bartíka až o rok. „To vyřizování bude nějakou dobu trvat, můžou to být tři měsíce, ale klidně i rok,“ řekl Bartík.

A pokud bude Správa železniční dopravní cesty postupovat podle zákona, musí s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. „A tak je zřejmé, že dojde k dalšímu posunu začátku stavby, a tím pádem i k ohrožení případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropských dotací,“ podotkl Bartík. O peníze si totiž musí investor zažádat do roku 2013, vyčerpat je musí do roku 2015.

Správa železniční dopravní cesty nedávné podání žádosti o výjimku potvrdila. Ohledně možné délky řízení a zpoždění stavby však zatím nechtěla prozradit nic konkrétního. „Žádost jsme skutečně podali. V současné době právně analyzujeme nutnost a opodstatněnost tohoto kroku a jeho možné dopady na územní řízení,“ řekl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander si myslí, že další odsunutí územního řízení už projekt nového nádraží téměř definitivně zbavuje šance na peníze z Bruselu. „Nikdo přece nemůže očekávat, že takhle velký projekt se podá evropské komisi a ta za čtrnáct dní rozhodne,“ kroutí Ander hlavou.

Když půjde všechno hladce, rozhodnou podle Andera komisaři za rok od podání. „Jenže tomu, že nebudou žádné komplikace, stejně nevěřím. Projekt přestavby nádraží se tam už několikrát představoval a všem je jasné, že s ním jsou problémy a má chyby. A když spočítáme všechny odklady, které zatím byly, a přidáme k tomu tenhle další, tak už se pomalu, ale jistě dostáváme přes hranu. A osm miliard korun se nám tak nenávratně vzdaluje,“ myslí si Ander.

Rozhodování o výjimce, které už tak komplikovaný projekt ještě více brzdí, navíc nemá ani zdaleka jasný výsledek. Už v srpnu totiž dal jihomoravský krajský úřad jasně najevo, že podle něj není žádná výjimka potřeba. „Měli jsme za to, že stavba nezasáhne prostředí zdaleka tak výrazně, aby tam byla nějaká výjimka nutná,“ řekla vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Anna Hubáčková.

A podle ní je velká pravděpodobnost, že se stejně rozhodne i teď, kdy musí vydat definitivní rozhodnutí. „Za tu dobu se nejspíš moc věcí nezměnilo. Samozřejmě to musíme všechno znovu prozkoumat a prověřit, ale spíš odhaduji, že se rozhodneme stejně,“ dodala Hubáčková. Délku řízení si zatím netroufá odhadnout. „Jednodušší záležitosti řešíme za měsíc až dva. Tohle může trvat o dost déle,“ podotkla Hubáčková.

Rekonstrukce a odsun brněnského nádraží je jednou z nejdiskutova­nějších staveb posledních let. S odsunutím nádraží na jih totiž nesouhlasí velká řada lidí i organizací. V roce 2004 dokonce uspořádal magistrát referendum, ve kterém osmdesát procent lidí hlasovalo proti. Jenže kvůli malému počtu zúčastněných bylo hlasování prohlášeno za neplatné.

Proti odsunu je i brněnská Strana zelených. Ta souhlasila s odsunem jen pod podmínkou rychlodráhy mezi starým a odsunutým nádražím. Když tuto variantu koaliční partneři zelených zamítli, rozhodla se strana přesun nádraží opět bojkotovat.

Autor: Markéta Forró

15.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies