VYBERTE SI REGION

Odsunu brněnského nádraží hrozí další zpoždění

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Odsun brněnského nádraží ohrožuje další zpoždění. Správa železniční dopravní cesty totiž požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů, kterých je v dané oblasti čtrnáct druhů, včetně například vzácných ještěrek.

15.1.2010 21
SDÍLEJ:

Hlavní nádraží v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Posuzování žádosti může protáhnout čekání na územní řízení až o rok. A tím i ohrozit čerpání dotací z Evropské unie. Zdá se, že Brno se tak může s novým nádražím začít pomalu loučit.

O nutnosti podat žádost přitom podle kritiků odsunu nádraží věděla Správa železniční dopravní cesty už od loňského ledna. „Tehdy totiž Krajský soud v Brně přerušil územní řízení z procesních důvodů kvůli chybějícím podkladům. Ten rozsudek mají už rok v ruce a mohli si tedy požádat už dřív, místo toho ztratili dalších jedenáct měsíců a zažádali si až na konci minulého roku. Takže pokud někdo zdržuje odsun, jsou to oni,“ myslí si zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který odsun nádraží dlouhodobě kritizuje.

Ještě na konci minulého roku Správa železniční dopravní cesty doufala, že začne se stavbou už letos, kvůli chybějícím podkladům pro získání územního povolení však stavba začne nejdříve v polovině příštího roku. A vyřizování žádosti o výjimku může čekání protáhnout podle Bartíka až o rok. „To vyřizování bude nějakou dobu trvat, můžou to být tři měsíce, ale klidně i rok,“ řekl Bartík.

A pokud bude Správa železniční dopravní cesty postupovat podle zákona, musí s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. „A tak je zřejmé, že dojde k dalšímu posunu začátku stavby, a tím pádem i k ohrožení případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropských dotací,“ podotkl Bartík. O peníze si totiž musí investor zažádat do roku 2013, vyčerpat je musí do roku 2015.

Správa železniční dopravní cesty nedávné podání žádosti o výjimku potvrdila. Ohledně možné délky řízení a zpoždění stavby však zatím nechtěla prozradit nic konkrétního. „Žádost jsme skutečně podali. V současné době právně analyzujeme nutnost a opodstatněnost tohoto kroku a jeho možné dopady na územní řízení,“ řekl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander si myslí, že další odsunutí územního řízení už projekt nového nádraží téměř definitivně zbavuje šance na peníze z Bruselu. „Nikdo přece nemůže očekávat, že takhle velký projekt se podá evropské komisi a ta za čtrnáct dní rozhodne,“ kroutí Ander hlavou.

Když půjde všechno hladce, rozhodnou podle Andera komisaři za rok od podání. „Jenže tomu, že nebudou žádné komplikace, stejně nevěřím. Projekt přestavby nádraží se tam už několikrát představoval a všem je jasné, že s ním jsou problémy a má chyby. A když spočítáme všechny odklady, které zatím byly, a přidáme k tomu tenhle další, tak už se pomalu, ale jistě dostáváme přes hranu. A osm miliard korun se nám tak nenávratně vzdaluje,“ myslí si Ander.

Rozhodování o výjimce, které už tak komplikovaný projekt ještě více brzdí, navíc nemá ani zdaleka jasný výsledek. Už v srpnu totiž dal jihomoravský krajský úřad jasně najevo, že podle něj není žádná výjimka potřeba. „Měli jsme za to, že stavba nezasáhne prostředí zdaleka tak výrazně, aby tam byla nějaká výjimka nutná,“ řekla vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Anna Hubáčková.

A podle ní je velká pravděpodobnost, že se stejně rozhodne i teď, kdy musí vydat definitivní rozhodnutí. „Za tu dobu se nejspíš moc věcí nezměnilo. Samozřejmě to musíme všechno znovu prozkoumat a prověřit, ale spíš odhaduji, že se rozhodneme stejně,“ dodala Hubáčková. Délku řízení si zatím netroufá odhadnout. „Jednodušší záležitosti řešíme za měsíc až dva. Tohle může trvat o dost déle,“ podotkla Hubáčková.

Rekonstrukce a odsun brněnského nádraží je jednou z nejdiskutova­nějších staveb posledních let. S odsunutím nádraží na jih totiž nesouhlasí velká řada lidí i organizací. V roce 2004 dokonce uspořádal magistrát referendum, ve kterém osmdesát procent lidí hlasovalo proti. Jenže kvůli malému počtu zúčastněných bylo hlasování prohlášeno za neplatné.

Proti odsunu je i brněnská Strana zelených. Ta souhlasila s odsunem jen pod podmínkou rychlodráhy mezi starým a odsunutým nádražím. Když tuto variantu koaliční partneři zelených zamítli, rozhodla se strana přesun nádraží opět bojkotovat.

Autor: Markéta Forró

15.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

AKTUALIZOVÁNO

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies