VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odsunu brněnského nádraží hrozí další zpoždění

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Odsun brněnského nádraží ohrožuje další zpoždění. Správa železniční dopravní cesty totiž požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů, kterých je v dané oblasti čtrnáct druhů, včetně například vzácných ještěrek.

15.1.2010 21
SDÍLEJ:

Hlavní nádraží v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Posuzování žádosti může protáhnout čekání na územní řízení až o rok. A tím i ohrozit čerpání dotací z Evropské unie. Zdá se, že Brno se tak může s novým nádražím začít pomalu loučit.

O nutnosti podat žádost přitom podle kritiků odsunu nádraží věděla Správa železniční dopravní cesty už od loňského ledna. „Tehdy totiž Krajský soud v Brně přerušil územní řízení z procesních důvodů kvůli chybějícím podkladům. Ten rozsudek mají už rok v ruce a mohli si tedy požádat už dřív, místo toho ztratili dalších jedenáct měsíců a zažádali si až na konci minulého roku. Takže pokud někdo zdržuje odsun, jsou to oni,“ myslí si zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který odsun nádraží dlouhodobě kritizuje.

Ještě na konci minulého roku Správa železniční dopravní cesty doufala, že začne se stavbou už letos, kvůli chybějícím podkladům pro získání územního povolení však stavba začne nejdříve v polovině příštího roku. A vyřizování žádosti o výjimku může čekání protáhnout podle Bartíka až o rok. „To vyřizování bude nějakou dobu trvat, můžou to být tři měsíce, ale klidně i rok,“ řekl Bartík.

A pokud bude Správa železniční dopravní cesty postupovat podle zákona, musí s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. „A tak je zřejmé, že dojde k dalšímu posunu začátku stavby, a tím pádem i k ohrožení případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropských dotací,“ podotkl Bartík. O peníze si totiž musí investor zažádat do roku 2013, vyčerpat je musí do roku 2015.

Správa železniční dopravní cesty nedávné podání žádosti o výjimku potvrdila. Ohledně možné délky řízení a zpoždění stavby však zatím nechtěla prozradit nic konkrétního. „Žádost jsme skutečně podali. V současné době právně analyzujeme nutnost a opodstatněnost tohoto kroku a jeho možné dopady na územní řízení,“ řekl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander si myslí, že další odsunutí územního řízení už projekt nového nádraží téměř definitivně zbavuje šance na peníze z Bruselu. „Nikdo přece nemůže očekávat, že takhle velký projekt se podá evropské komisi a ta za čtrnáct dní rozhodne,“ kroutí Ander hlavou.

Když půjde všechno hladce, rozhodnou podle Andera komisaři za rok od podání. „Jenže tomu, že nebudou žádné komplikace, stejně nevěřím. Projekt přestavby nádraží se tam už několikrát představoval a všem je jasné, že s ním jsou problémy a má chyby. A když spočítáme všechny odklady, které zatím byly, a přidáme k tomu tenhle další, tak už se pomalu, ale jistě dostáváme přes hranu. A osm miliard korun se nám tak nenávratně vzdaluje,“ myslí si Ander.

Rozhodování o výjimce, které už tak komplikovaný projekt ještě více brzdí, navíc nemá ani zdaleka jasný výsledek. Už v srpnu totiž dal jihomoravský krajský úřad jasně najevo, že podle něj není žádná výjimka potřeba. „Měli jsme za to, že stavba nezasáhne prostředí zdaleka tak výrazně, aby tam byla nějaká výjimka nutná,“ řekla vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Anna Hubáčková.

A podle ní je velká pravděpodobnost, že se stejně rozhodne i teď, kdy musí vydat definitivní rozhodnutí. „Za tu dobu se nejspíš moc věcí nezměnilo. Samozřejmě to musíme všechno znovu prozkoumat a prověřit, ale spíš odhaduji, že se rozhodneme stejně,“ dodala Hubáčková. Délku řízení si zatím netroufá odhadnout. „Jednodušší záležitosti řešíme za měsíc až dva. Tohle může trvat o dost déle,“ podotkla Hubáčková.

Rekonstrukce a odsun brněnského nádraží je jednou z nejdiskutova­nějších staveb posledních let. S odsunutím nádraží na jih totiž nesouhlasí velká řada lidí i organizací. V roce 2004 dokonce uspořádal magistrát referendum, ve kterém osmdesát procent lidí hlasovalo proti. Jenže kvůli malému počtu zúčastněných bylo hlasování prohlášeno za neplatné.

Proti odsunu je i brněnská Strana zelených. Ta souhlasila s odsunem jen pod podmínkou rychlodráhy mezi starým a odsunutým nádražím. Když tuto variantu koaliční partneři zelených zamítli, rozhodla se strana přesun nádraží opět bojkotovat.

Autor: Markéta Forró

15.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Básník Ivan Blatný.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Jak reklamovat koupený dům či byt

Sexuálně se uspokojoval u Brněnské přehrady. Při onanování ho viděly i děti

Brno – Kvůli sexuálnímu uspokojování na veřejnosti vyjížděla v pátek odpoledne hlídka brněnských strážníků. Na pláži u Brněnské přehrady onanoval čtyřiatřicetiletý cizinec.

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

Znojemsko /FOTOGALERIE/ - U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU, INFOGRAFIKA/ - Koho by nelákalo chodit po vodě? I na jižní Moravě si zájemci mohou aspoň vzdáleně vyzkoušet, jaké to je. Na čtyřech místech v regionu lze otestovat aquazorbing, tedy pohyb v nafouknuté plastové kouli na hladině. Věnuje se mu sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení