VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osud hlavního nádraží nyní visí hlavně na lobbistech

Brno /ANKETA/ – Čekají nás rozhodující okamžiky v boji o získání peněz na přestavbu brněnského železničního uzlu a tím i vlakového nádraží. Proto musíme nasadit všechny páky k prosazení zájmů Brna.

12.5.2012 22
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

To je důvod, proč brněnští radní najali soukromou společnost, která má v bruselském sídle Evropské unie lobbovat za zařazení Brna mezi prioritní evropské dopravní uzly. V plánech unie doposud chybí.

Mezi zájemci o zakázku vybralo Brno společnost BXL Consulting, jejímž spolumajitelem je bývalý eurokomisař Pavel Telička. „Budou nám radit, co máme dělat pro to, abychom Brnu zajistili odpovídající pozici na dopravní mapě Evropy. Kromě toho očekávám, že budou dělat to, čemu se říká lobbing," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Poloha vedlejší

Nejproblematičtější bod přestavby, tedy otázka polohy nádraží, ovšem zatím zůstává stranou. Město ji nebude s unií vůbec řešit.
Společnost dostane 1,2 milionu korun. Částka obsahuje šest měsíčních paušálů po 168 tisících korunách. V nich jsou veškeré náklady včetně cestovného.

Smlouva stanovuje také cílovou odměnu sto osmdesát tisíc za to, když se v návrzích unie promítnou zájmy Brna. „Tedy že město bude uzlem hlavní páteřní dopravní sítě TEN-T. A projekty modernizace železničního uzlu Brno a modernizace trati z Brna do Přerova budou zařazeny k projektům podpořeným mezi roky 2014 a 2020," vypočetl  podmínky Kotzian.

Podle jednatele poradenské společnosti Petra Ježka má Brno slušnou šanci uspět. „Rozhodovací proces ale ještě v plné síle nezačal," upozornil Ježek. Kdo Brnu nejvíce konkuruje, prozradit nechtěl. „To projednáme s klientem. Veřejně by to nebylo taktické," podotkl Ježek.

Brno předpokládá, že z Evropy může získat až polovinu z potřebných dvaceti miliard. Zbytek je ochotný doplatit stát. „Pokud nádraží peníze z unie získá, jsme připraveni se na tom podílet. Naopak rekonstrukce bez těchto peněz je v nejbližších letech nereálná," řekl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Podle náměstka primátora Kotziana bude soukromá firma za Brno lobbovat vůbec poprvé. „Nevím o tom, že by město podobných služeb v minulosti využilo," řekl.

Kraj zatím ne

Na jižní Moravě je to ojedinělé rozhodnutí. Podobných služeb například Jihomoravský kraj ještě nevyužil. „Žádnou poradenskou firmu  nevyužíváme. V Bruselu máme ofi-ciální zastoupení," konstatoval mluvčí kraje Jiří Klement.

Snaha prosadit brněnské nádraží v Evropě pomocí lobbistů má podporu i v opoziční TOP 09. „To, že město řeší, jak zůstat důležitým dopravním uzlem v Evropě, je samozřejmě dobrý krok. Ale připadá mi, že přichází až pět minut po dvanácté," řekl brněnský předseda strany Jaroslav Kacer.

Kritičtější byl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. „Brno nikdy ze základní sítě pro osobní dopravu nevymizelo. Není nám proto jasné, co vlastně má Teličkova společnost v Bruselu prosazovat," řekl Hollan.

Autor: Petr Jeřábek

Má smysl platit lobbisty kvůli nádraží v Brně?

ANO

31 %

NE

69 %

Hlasovalo: 173

Anketa byla ukončena

12.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Hustá doprava v okolí Koliště. Ulici kvůli opravám parovodů uzavřeli.
9 13

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Milan Lutonský v dresu Zbrojovky Brno.
1

Slavia šlapala a zaslouženě vyhrála titul, ocenil Lutonský

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Brno - Nepříjemné chvilky zažili v neděli v podvečer cestující v rychlíku směřujícím z Brna do Prahy. Anonym totiž ohlásil, že v soupravě je bomba. Policisté vlak prohledali v zastávce Královo Pole, žádnou výbušninu nenašli.

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Brno – Nuda u vody? Na koupalištích na Brněnsku letos zřejmě nehrozí. Hned na několika koupalištích totiž lidé najdou nové hřiště nebo zajímavé možnosti, jak si zpestřit letní program. V Tišnově se rodiny s dětmi dočkají vytouženého bazénu pro děti.

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies