VYBERTE SI REGION

Osud hlavního nádraží nyní visí hlavně na lobbistech

Brno /ANKETA/ – Čekají nás rozhodující okamžiky v boji o získání peněz na přestavbu brněnského železničního uzlu a tím i vlakového nádraží. Proto musíme nasadit všechny páky k prosazení zájmů Brna.

12.5.2012 22
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

To je důvod, proč brněnští radní najali soukromou společnost, která má v bruselském sídle Evropské unie lobbovat za zařazení Brna mezi prioritní evropské dopravní uzly. V plánech unie doposud chybí.

Mezi zájemci o zakázku vybralo Brno společnost BXL Consulting, jejímž spolumajitelem je bývalý eurokomisař Pavel Telička. „Budou nám radit, co máme dělat pro to, abychom Brnu zajistili odpovídající pozici na dopravní mapě Evropy. Kromě toho očekávám, že budou dělat to, čemu se říká lobbing," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Poloha vedlejší

Nejproblematičtější bod přestavby, tedy otázka polohy nádraží, ovšem zatím zůstává stranou. Město ji nebude s unií vůbec řešit.
Společnost dostane 1,2 milionu korun. Částka obsahuje šest měsíčních paušálů po 168 tisících korunách. V nich jsou veškeré náklady včetně cestovného.

Smlouva stanovuje také cílovou odměnu sto osmdesát tisíc za to, když se v návrzích unie promítnou zájmy Brna. „Tedy že město bude uzlem hlavní páteřní dopravní sítě TEN-T. A projekty modernizace železničního uzlu Brno a modernizace trati z Brna do Přerova budou zařazeny k projektům podpořeným mezi roky 2014 a 2020," vypočetl  podmínky Kotzian.

Podle jednatele poradenské společnosti Petra Ježka má Brno slušnou šanci uspět. „Rozhodovací proces ale ještě v plné síle nezačal," upozornil Ježek. Kdo Brnu nejvíce konkuruje, prozradit nechtěl. „To projednáme s klientem. Veřejně by to nebylo taktické," podotkl Ježek.

Brno předpokládá, že z Evropy může získat až polovinu z potřebných dvaceti miliard. Zbytek je ochotný doplatit stát. „Pokud nádraží peníze z unie získá, jsme připraveni se na tom podílet. Naopak rekonstrukce bez těchto peněz je v nejbližších letech nereálná," řekl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Podle náměstka primátora Kotziana bude soukromá firma za Brno lobbovat vůbec poprvé. „Nevím o tom, že by město podobných služeb v minulosti využilo," řekl.

Kraj zatím ne

Na jižní Moravě je to ojedinělé rozhodnutí. Podobných služeb například Jihomoravský kraj ještě nevyužil. „Žádnou poradenskou firmu  nevyužíváme. V Bruselu máme ofi-ciální zastoupení," konstatoval mluvčí kraje Jiří Klement.

Snaha prosadit brněnské nádraží v Evropě pomocí lobbistů má podporu i v opoziční TOP 09. „To, že město řeší, jak zůstat důležitým dopravním uzlem v Evropě, je samozřejmě dobrý krok. Ale připadá mi, že přichází až pět minut po dvanácté," řekl brněnský předseda strany Jaroslav Kacer.

Kritičtější byl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. „Brno nikdy ze základní sítě pro osobní dopravu nevymizelo. Není nám proto jasné, co vlastně má Teličkova společnost v Bruselu prosazovat," řekl Hollan.

Autor: Petr Jeřábek

Má smysl platit lobbisty kvůli nádraží v Brně?

ANO

31 %

NE

69 %

Hlasovalo: 173

Anketa byla ukončena

12.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies