VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osud hlavního nádraží nyní visí hlavně na lobbistech

Brno /ANKETA/ – Čekají nás rozhodující okamžiky v boji o získání peněz na přestavbu brněnského železničního uzlu a tím i vlakového nádraží. Proto musíme nasadit všechny páky k prosazení zájmů Brna.

12.5.2012 22
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

To je důvod, proč brněnští radní najali soukromou společnost, která má v bruselském sídle Evropské unie lobbovat za zařazení Brna mezi prioritní evropské dopravní uzly. V plánech unie doposud chybí.

Mezi zájemci o zakázku vybralo Brno společnost BXL Consulting, jejímž spolumajitelem je bývalý eurokomisař Pavel Telička. „Budou nám radit, co máme dělat pro to, abychom Brnu zajistili odpovídající pozici na dopravní mapě Evropy. Kromě toho očekávám, že budou dělat to, čemu se říká lobbing," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Poloha vedlejší

Nejproblematičtější bod přestavby, tedy otázka polohy nádraží, ovšem zatím zůstává stranou. Město ji nebude s unií vůbec řešit.
Společnost dostane 1,2 milionu korun. Částka obsahuje šest měsíčních paušálů po 168 tisících korunách. V nich jsou veškeré náklady včetně cestovného.

Smlouva stanovuje také cílovou odměnu sto osmdesát tisíc za to, když se v návrzích unie promítnou zájmy Brna. „Tedy že město bude uzlem hlavní páteřní dopravní sítě TEN-T. A projekty modernizace železničního uzlu Brno a modernizace trati z Brna do Přerova budou zařazeny k projektům podpořeným mezi roky 2014 a 2020," vypočetl  podmínky Kotzian.

Podle jednatele poradenské společnosti Petra Ježka má Brno slušnou šanci uspět. „Rozhodovací proces ale ještě v plné síle nezačal," upozornil Ježek. Kdo Brnu nejvíce konkuruje, prozradit nechtěl. „To projednáme s klientem. Veřejně by to nebylo taktické," podotkl Ježek.

Brno předpokládá, že z Evropy může získat až polovinu z potřebných dvaceti miliard. Zbytek je ochotný doplatit stát. „Pokud nádraží peníze z unie získá, jsme připraveni se na tom podílet. Naopak rekonstrukce bez těchto peněz je v nejbližších letech nereálná," řekl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Podle náměstka primátora Kotziana bude soukromá firma za Brno lobbovat vůbec poprvé. „Nevím o tom, že by město podobných služeb v minulosti využilo," řekl.

Kraj zatím ne

Na jižní Moravě je to ojedinělé rozhodnutí. Podobných služeb například Jihomoravský kraj ještě nevyužil. „Žádnou poradenskou firmu  nevyužíváme. V Bruselu máme ofi-ciální zastoupení," konstatoval mluvčí kraje Jiří Klement.

Snaha prosadit brněnské nádraží v Evropě pomocí lobbistů má podporu i v opoziční TOP 09. „To, že město řeší, jak zůstat důležitým dopravním uzlem v Evropě, je samozřejmě dobrý krok. Ale připadá mi, že přichází až pět minut po dvanácté," řekl brněnský předseda strany Jaroslav Kacer.

Kritičtější byl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. „Brno nikdy ze základní sítě pro osobní dopravu nevymizelo. Není nám proto jasné, co vlastně má Teličkova společnost v Bruselu prosazovat," řekl Hollan.

Autor: Petr Jeřábek

Má smysl platit lobbisty kvůli nádraží v Brně?

ANO

31 %

NE

69 %

Hlasovalo: 173

Anketa byla ukončena

12.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies