VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Připomínky radních autoři studie zamítli

BRNO - Vedení města Brna neuspělo s kritikou srovnávací analýzy poloh dvou nádraží. Zpracovatel všechny nejasnosti vyvrátil

29.8.2007 4
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněFoto: Zdroj: Magistrát města Brna

Papírová bitva. I tak by se dal nazvat spor o správnost několikasetstránkové analýzy poloh nádraží zpracované pražskou společností Cityplan a Fakultou dopravní Vysokého učení technického v Praze. Vedení Brna poslalo do hlavního města čtyřicet stránek připomínek k obsahu a závěrům analýzy.

Odpověď přišla třiadvacetistránková. „Celým dokumentem analýzy se prolíná nepochopení struktury města Brna, úlohy železničního uzlu a jeho rozvoje. Přeceňování role historického jádra města, které zpracovatel analýzy chybně ztotožňuje se skutečným centrem města, ovlivňuje úhel pohledu na řadu kritérií,“ stojí v jednom ze seznamu připomínek zaslaným zpracovateli.

Dvojí metr?

Protože nešlo o oficiální vyjádření města, ale jiné zainteresované instituce, Cityplan na tuhle výtku nereagoval. I tak měl práce dost. „Zpracovatelský tým nepracoval s oběma variantami stejně, práce tedy není objektivním posouzením. Údaje členové týmu převzali bez jejich ověření,“ kritizovali radní hned v úvodu pražské experty, že nevzali v potaz míru zpracování obou projektů.

Zpracovatelé jim oponovali. „Není to naší vinou, že se posuzují studie s různým rozdílem zpracování. Navíc připomínka směšuje porovnání výhodnosti dvou variant s porovnáním připravenosti dvou alternativ. Účelem práce expertního týmu bylo právě nahradit tuto nesrovnalost expertními posouzeními a odhady,“ píší v odpovědi autoři analýzy.

 

Ve svých připomínkách komentovali radní každé kritérium zvlášť. „Podzemní nástupiště v přisunuté variantě má kolejiště pod úrovní dna Svratky. Riziko zatopení je vysoké, přesto ho experti opomíjí,“ tvrdí zástupci města. Odpověď odkazuje na stranu osmdesátou šestou analýzy, kde se tvrdí, že protipovodňová ochrana bude mnohem jednodušší ve stávající poloze, než v odsunuté.

Nejvíce kritiky vzbudilo tvrzení, že pokud bude nádraží více na jih, stoupnou provozní náklady dopravnímu podniku o sto padesát milionů korun ročně. „Vychází z předpokladu, že tramvaje jezdí pouze k osobnímu nádraží, což je zásadní nepochopení celého záměru. Tramvajové tratě pokračují směrem na jih ulicemi Plotní, Svatopetrská, respektive Vodařská, Kšírova a obsluhují celou jižní rozvojovou oblast města bez ohledu na polohu nádraží,“ hájí zvýšené náklady radní. Ani tuhle výtku experti nepřipouští.

Představitelé města kroutili hlavou i nad výsledky srovnání nákladů obou variant. Přestože analýza tvrdí, že přisunutá poloha nedosáhne na dotace z evropských fondů, hodnotí ji celkově lépe. „Pro odsunuté nádraží se počítá s dvanácti a půl miliardami korun z operačního programu Doprava. To mělo být zohledněno v hodnocení, ale nebylo,“ stěžovali si radní.

Nepochodili. Analýzu tak město definitivně přijalo. Za dvouměsíční práci několika expertních týmů zaplatí tři a půl milionu korun.

Co město nejvíce kritizovalo na analýze?
  • Část nádraží v přisunuté poloze leží pod úrovní koryta Svratky
  • Analýza do ceny u odsunuté polohy zahrnula tunelové spojení s letištěm, které není součástí projektu
  • K rozvoji Jižního centra při přisunuté poloze nádraží nedojde
  • Stavba přisunutého nádraží velmi negativně ovlivní a také omezí dopravu
  • Špatným spočítáním nákladů na variantu rekonstrukce a rozšíření stávající budovy nádraží autoři analýzy uměle snížili náklady o devět miliard korun
  •  

Viz také úterní článek.

29.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ukrajinec Vladimír Švačuk u Krajského soudu v Brně. Je obžalovaný z pokusu o vraždu a těžkého ublížení na zdraví.
6

Útok mačetami u soudu: Křičel, že mi usekne hlavu, vypověděl svědek

Ilustrační fotografie.

Povodí Moravy: Některá místa na tocích mohou ucpat ledové kry

Fotbalového Jágra z Brna žene motivace. Zavadil může hrát i po čtyřicítce

Brno – Lídr je zpátky. A v plné síle. Zůstaly mu dlouhé vlasy, vousy a nic neztratil ani ze svého fotbalového umu. Brněnský kapitán Pavel Zavadil nastoupil v nejvyšší soutěži od dubnového vážného zranění kolena poprvé v základní sestavě a hned zařídil remízu 1:1 v duelu úvodního jarního kola na hřišti Teplic.

OBRAZEM: U krokodýla je vypuklá dřevěná dlažba. Firma ji musí rozebrat

Brno – S opatrností musí lidé nyní procházet průchodem u informačního centra na Staré radnici v Brně. Pod dřevěné dláždění se dostala voda a povrch se zvlnil.

Plány na rekonstrukci se mění. Sauny i vířivky si lidé i tak na Kraví hoře užijí

Brno – Na odpočinek v nových saunách a wellness na Kraví hoře si lidé počkají. Radní městské části Brno-střed totiž změnili plány na přestavbu budov. Skromnější přestavba ušetří městu až 50 milionů korun.

Hoaxy: Lidé snáze věří fotkám, říká odborník

Brno /ANKETA/ – Nenechat se strhnout falešnými informacemi, neboli hoaxy, naučí v květnu v netradičním kurzu studenty žurnalistiky a mediálních studií brněnské Masarykovy univerzity britský odborník Alastair Reid. „V moderní době je jednodušší sdílet nepravdivé zprávy a věřit jim," vypráví.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies