VYBERTE SI REGION

Ander: Původní projekt rychlodráhy je mrtvý

Brno - Vedení města v úterý definitivně zamítlo stavbu rychlodráhy, která má propojit stávající nádraží s novým. Prý by to zbrzdilo přesun o několik let.

1.9.2009 54
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněFoto: Zdroj: Magistrát města Brna

Vážení čtenáři, hlasujte v nové pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Rychlodráha. Ta měla spojit současné nádraží v centru Brna s novým nádražím v odsunuté poloze. Vedení města ji ale v úterý definitivně zamítlo. Koalice je ještě ochotná o ní jednat, ale už jen jako o samostatném projektu, ne jako o součásti odsunu vlakového nádraží.

Odmítnutí kritizuje náměstek brněnského primátora za Stranu zelených Martin Ander. „Sociální demokraté jasně řekli, že je pro ně původní návrh mrtvý. Jejich představa samostatné stavby je ale naprosto nesmyslná a neproveditelná. A v budoucnu přinese městu jenom obrovské problémy,“ rozčílil se v úterý Ander.

Brněnský primátor a sociální demokrat Roman Onderka s ním nesouhlasí. „Pokud by to mělo být tak, jak navrhují zelení, zdrželo by to přestavbu nádraží o pět i více let. Navíc by to zablokovalo dotace z Evropské unie, což si rozhodně nemůžeme dovolit,“ vysvětlil Onderka důvody rozhodnutí.

Koalice se znovu sejde pozítří a navrhne, jak postupovat dál. „K původní představě rychlodráhy se už určitě nevrátíme,“ zdůraznil primátor. Ander je k pátečnímu jednání hodně skeptický. „Moc nevěřím tomu, že se dohodneme. Máme vymyslet, jak zachovat provoz na stávajícím nádraží v centru města, ale bez rychlodráhy to nepůjde. A žádnou geniální myšlenku neočekávám,“ řekl náměstek.

Podle opozičního zastupitele Lea Venclíka z ODS neměla rychlodráha už od svého začátku moc velké šance, že skutečně vznikne. „Upozorňovali jsme na to loni. Bylo jasné, že na ni prostě nebudou peníze,“ uvedl Venclík. Ten vidí celý problém jako snahu zelených neztratit tvář před jejich voliči. „Naslibovali zachování nádraží v centru. Pak hlasovali pro jeho odsun a potřebovali si to nějak obhájit, tak vymysleli rychlodráhu,“ je přesvědčen Venclík.

Přečtěte si komentář Tomáše Hermana: Nádraží jako strašák

Přestavbu železničního uzlu Brno zajišťuje Správa železniční dopravní cesty, která souhlasí s návrhem ČSSD. Ředitel správy Jan Komárek se v úterý k problému nevyjádřil.

Ander je přesvědčen, že správa nemá vůli zabývat se jakýmikoliv změnami v projektu. „Přitom si je nevymýšlíme pro sebe, mají prospět cestujícím. Státního investora to nezajímá, on jen staví koleje a o zbytek se nestará,“ kritizoval instituci Ander. Podle něj by měl primátor na státního investora více tlačit. „Ještě pořád jsme ve fázi, kdy je všechno důležité jen na papíře, takže se to dá změnit,“ vysvětlil důvod své snahy Ander.

Myšlenku nádraží bez rychlodráhy kritizuje i opoziční zastupitel za Brno­-střed Svatopluk Bartík. „Je to jako kdybyste postavili ranveje na letišti, ale neudělali odbavovací halu. To je přece nesmysl. A stejný nesmysl je udělat odsun nádraží bez potřebné navazující dopravy,“ zastal se náměstka Bartík.

Peníze na rychlodráhu podle něj zastupitelé od unie nezískají. Ani na přesun nádraží. Museli by výrazně změnit podobu projektu. „O dotace z unie budou žádat marně. Jsem si stoprocentně jistý, že to Brusel neschválí. A náš rozpočet to sám neunese,“ předpověděl Bartík.

Přestavba železničního uzlu Brno je jednou z nejdiskutovanějších staveb na území města. Podle architektonické soutěže z roku 1934 bylo už tenkrát potřeba nádraží přesunout, protože nedostačovalo rozvoji města a dopravy. Proti odsunu se však stále ozývají hlasy politiků i Brňanů.

MARKÉTA FORRÓ

Je nutné odsouvat brněnské nádraží?

Ano

54 %

Ne

46 %

Hlasovalo: 143

Anketa byla ukončena

1.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 54
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies