VYBERTE SI REGION

Scarabeus má zelenou od kraje

Brno - Stavbu komerčního domu Scarabeus, který může stát nad novým nádražím v Brně, v pátek povolil odbor životního prostředí kraje. Nesmí tam však nikdo nastálo bydlet.

14.2.2009 4
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněFoto: Zdroj: Magistrát města Brna

Nad novým vlakovým nádražím v brněnském Jižním centru by se mohl v budoucnu tyčit komerční sedmipatrový dům ve tvaru posvátného brouka skarabea. Jedna z možností podoby nádraží nyní udělala další krok k tomu, aby se stala skutečností. V pátek totiž dostala povolení od odboru životního prostředí Krajského úřadu v Brně.

„Stavba nebude mít tak velký vliv na životní prostředí, aby bylo potřeba její stavbu dál posuzovat,“ píše ve zprávě Jiří Hájek z odboru životního prostředí jihomoravského krajského úřadu. Odbor ale určil několik podmínek, které musí investor dodržet. „V dalších řízeních musí předložit vizualizace, aby bylo možné posoudit vliv stavby na památkovou rezervaci. V budově také nemůže být trvalé bydlení. Provozování hotelu nebo ubytovny ale možné je,“ doplnil Hájek.

Projekt předložil architektonický ateliér FA Parolli už na konci minulého roku. Kdo však bude investorem, stále tají. „Je to jistě pozitivní zpráva. Nemohu ale nic prozrazovat,“ uvedl jen stroze autor architektonického řešení Petr Parolek.

Sedm pater

Scarabeus má mít podle Parolka sedm pater, pět z nich nad úrovní vlakových kolejí. Zaplní ho obchody i kanceláře, restaurace s promenádou, hotel i téměř sedmnáct set parkovacích míst. Stavbu má krýt měděná střecha a má mít čtyři atria zakrytá prosklenými kopulemi. Investor by chtěl začít stavět v roce 2013 a skončit dva roky poté. Že bude stavba vypadat futuristicky a zvláštně, je patrné i z jiných projektů ateliéru, například nového terminálu brněnského letiště.

Proti projektu už od první chvíle vystoupili někteří aktivisté, kteří se bojí jeho vlivu na životní prostředí. „Dalo se ale předpokládat, že odbor stavbu pustí dál. Jsem ale rád, že určil alespoň nějaké podmínky, které musí stavba splnit,“ reagoval na výsledky posudku předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik.

Dodal, že i dál chce být u případného územního řízení stavby. „Investor udělal první krok a nyní bude nejspíš připravovat dokumentaci pro územní řízení. Budeme určitě požadovat podrobnou studii hluku a koncentrace emisí,“ doplnil Patrik.

Projekt brněnského Scarabea je jednou z možností, jak by mohlo budoucí nádraží vypadat. „Stejně tak je možné, že nádraží bude mít jen klasické zastřešení nástupišť, jak je známe ve starší podobě například na současném hlavním nádraží,“ uvedl Karel Janků ze Správy železniční a dopravní cesty.

Podle něj je návrh firmy Parolli architektonicky zajímavý, ale musí splňovat všechny nutné podmínky pro výstavbu. „Jednou z nich je to, že ho musí zaplatit soukromý investor. Proto nelze jednoznačně odpovědět, kdy budeme konkrétní podobu nádraží znát,“ doplnil Janků.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander navíc upozorňuje, že projekt nemusí být v souladu s územním plánem, protože tak velká stavba v původním záměru nebyla. „Projektem se budeme reálně zabývat, až jej investor předloží na magistrát,“ uvedl Ander.

Autor: Michal Kárný

14.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies