VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vláda: Přestavba uzlu v Brně je klíčová i pro Evropu

Brno – Nové nádraží v Brně nepotřebují jenom lidé z města a bezprostředního okolí, ale také celá Česká republika. A prospěje i transevropské dopravě. To je jeden ze závěrů české Dopravní politiky.

1.7.2013 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dokument nastiňující rozvoj dopravy mezi roky 2014 a 2020 schválila vláda a pro Brno má několik doporučení. „Schválením začala dopravní politika platit. Do parlamentu jít nemusí," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dopravní politiku přirovnal k jízdnímu řádu. „Je sestavená na základě objektivních kritérií. Poslouží tak jako základ činnosti dalších vlád a ministrů dopravy bez ohledu na politickou situaci. Měli by se jí řídit," poznamenal Novák.

Stávající problémy brněnského železničního uzlu zmiňuje dokument několikrát. Vadí jak krajské dopravě tak celostátní. Na rozdíl od jiných měst však nestanovuje termín jeho přestavby na rok 2018, nýbrž odkazuje na samostatnou strategii.

I tak to představitelé města berou jako vítězství. „Potřebu modernizace uzlu jsme do politiky prosadili našimi připomínkami. Je nám jasné, že její přítomnost v tak strategickém dokumentu je nutný předpoklad k získání peněz. Znamená to, že k nim není cesta uzavřená," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle mluvčího Nováka je pro přestavbu uzlu a stavbu nového nádraží klíčové, aby bylo pevně ukotvené v novém územním plánu. „Zatím pracujeme se dvěma verzemi jeho polohy. V centru a odsunuté na jih," řekl.

Přesto stát počítá s tím, že na přestavbu uzlu začne první peníze posílat v roce 2015.

Modernizace trati

Náměstek Kotzian zdůraznil, že se Brnu podařilo prosadit do státní politiky prakticky vše. „Kladli jsme důraz na železniční uzel, velký městský okruh, dálniční spojení s Vídní a modernizaci trati do Přerova," poznamenal.

Prozatím jednokolejnou trať do Přerova, především úsek z Brna do Vyškova studie spolu se spojením do Znojma jmenuje jako velké problémy kraje. A stejný postoj má i společnost Kordis, zajišťující krajskou dopravu. „Každý den jedou mezi Brnem a Vyškovem čtyři tisíce lidí. Ve špičce tak vyjíždí autobusy každých deset minut," upozornil ředitel společnosti.

Problému si všiml i Kamil Šimek. „Do Rousínova jede jeden vlak za den, přestože skrz něj vede trať. Takže cestovat tam musíme méně pohodlnými a pomalejšími autobusy," podotkl.

Podle ředitele Kordisu Horského naopak u trati do Znojma takový problém není především kvůli malému počtu cestujících.

Přesto ministerstvo hodlá zrychlit nejen klíčové spojení na Přerov, ale také do Znojma. „Chceme zvětšit propustnost trati a zmodernizovat ji. Ale patří až do rozšiřující sítě tratí, které se budou stavět po roce 2030," poznamenal mluvčí Novák.

Podle schválené politiky se bude také intenzivně pracovat na další úplně nově železniční trati mezi Brnem a Prahou. Vlaky po ní v roce 2030 pojedou rychlostí 230 kilometrů v hodině a trasu mezi největšími městy zvládnou za hodinu.

Významnou úlohu má mít podle schválené politiky železnice také v letecké dopravě. Pro rychlejší propojení tuřanského letiště s centrem města navrhuje jeho napojení právě na vlak. „I to byla jedna z našich připomínek," poznamenal náměstek Kotzian.

Autor: Petr Jeřábek

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies