VYBERTE SI REGION

Vláda: Přestavba uzlu v Brně je klíčová i pro Evropu

Brno – Nové nádraží v Brně nepotřebují jenom lidé z města a bezprostředního okolí, ale také celá Česká republika. A prospěje i transevropské dopravě. To je jeden ze závěrů české Dopravní politiky.

1.7.2013 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dokument nastiňující rozvoj dopravy mezi roky 2014 a 2020 schválila vláda a pro Brno má několik doporučení. „Schválením začala dopravní politika platit. Do parlamentu jít nemusí," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dopravní politiku přirovnal k jízdnímu řádu. „Je sestavená na základě objektivních kritérií. Poslouží tak jako základ činnosti dalších vlád a ministrů dopravy bez ohledu na politickou situaci. Měli by se jí řídit," poznamenal Novák.

Stávající problémy brněnského železničního uzlu zmiňuje dokument několikrát. Vadí jak krajské dopravě tak celostátní. Na rozdíl od jiných měst však nestanovuje termín jeho přestavby na rok 2018, nýbrž odkazuje na samostatnou strategii.

I tak to představitelé města berou jako vítězství. „Potřebu modernizace uzlu jsme do politiky prosadili našimi připomínkami. Je nám jasné, že její přítomnost v tak strategickém dokumentu je nutný předpoklad k získání peněz. Znamená to, že k nim není cesta uzavřená," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle mluvčího Nováka je pro přestavbu uzlu a stavbu nového nádraží klíčové, aby bylo pevně ukotvené v novém územním plánu. „Zatím pracujeme se dvěma verzemi jeho polohy. V centru a odsunuté na jih," řekl.

Přesto stát počítá s tím, že na přestavbu uzlu začne první peníze posílat v roce 2015.

Modernizace trati

Náměstek Kotzian zdůraznil, že se Brnu podařilo prosadit do státní politiky prakticky vše. „Kladli jsme důraz na železniční uzel, velký městský okruh, dálniční spojení s Vídní a modernizaci trati do Přerova," poznamenal.

Prozatím jednokolejnou trať do Přerova, především úsek z Brna do Vyškova studie spolu se spojením do Znojma jmenuje jako velké problémy kraje. A stejný postoj má i společnost Kordis, zajišťující krajskou dopravu. „Každý den jedou mezi Brnem a Vyškovem čtyři tisíce lidí. Ve špičce tak vyjíždí autobusy každých deset minut," upozornil ředitel společnosti.

Problému si všiml i Kamil Šimek. „Do Rousínova jede jeden vlak za den, přestože skrz něj vede trať. Takže cestovat tam musíme méně pohodlnými a pomalejšími autobusy," podotkl.

Podle ředitele Kordisu Horského naopak u trati do Znojma takový problém není především kvůli malému počtu cestujících.

Přesto ministerstvo hodlá zrychlit nejen klíčové spojení na Přerov, ale také do Znojma. „Chceme zvětšit propustnost trati a zmodernizovat ji. Ale patří až do rozšiřující sítě tratí, které se budou stavět po roce 2030," poznamenal mluvčí Novák.

Podle schválené politiky se bude také intenzivně pracovat na další úplně nově železniční trati mezi Brnem a Prahou. Vlaky po ní v roce 2030 pojedou rychlostí 230 kilometrů v hodině a trasu mezi největšími městy zvládnou za hodinu.

Významnou úlohu má mít podle schválené politiky železnice také v letecké dopravě. Pro rychlejší propojení tuřanského letiště s centrem města navrhuje jeho napojení právě na vlak. „I to byla jedna z našich připomínek," poznamenal náměstek Kotzian.

Autor: Petr Jeřábek

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies