VYBERTE SI REGION

Vyroste nad nádražím Scarabeus?

Brno - /ANKETA/ Soukromý investor chce nad novým brněnským nádražím postavit komerční sedmipatrový dům, který svým tvarem bude připomínat posvátného brouka scarabea.

31.12.2008 4
SDÍLEJ:

Vizualizace. Plánovaný vchod do nového hlavního nádraží v BrněAutor: Zdroj: Magistrát města Brna

Nejen brněnský drak, ale také brouk bude možná symbolem Brna. Posvátného brouka scarabea totiž připomíná tvar sedmipatrové budovy, která by mohla překlenout nástupiště nového vlakového nádraží v brněnském Jižním centru.

Před pár dny dostali studii projektu na stůl zaměstnanci odboru životního prostředí na Krajském úřadě v Brně. Ti posoudí dopady stavby na životní prostředí. „V původním plánu se počítalo s propojením nástupišť mostem. K tomu se vrátíme, pokud projekt Scarabeus padne. Pokud se Scarabeus stavět bude, protáhne se stavba nádraží o půl roku až rok,“ uvedl Karel Janků ze Správy železniční a dopravní cesty. Celý železniční uzel podle něj bude každopádně hotový nejpozději do konce roku 2015.

Správa železniční a dopravní cesty je investorem nového nádraží v Brně, ale Scarabeus by měla zaplatit soukromá firma. Její jméno ale Janků říct nechtěl.

Komentovat projekt odmítl i autor architektonického řešení Petr Parolek. „Nic vám neřeknu. Více se dozvíte v lednu,“ uvedl Parolek. Jedna jeho stavba už v Brně stojí. Navrhl letištní terminál v Brně­Tuřanech. Dům, jehož interiér bývá přirovnáván k útrobám žraloka, získal v roce 2007 prestižní ocenění Stavba roku. Stejně jako letiště, i Scarabeus má být ukázkou takzvané organické architektury.

Scarabeus má mít podle Parolkova návrhu sedm pater, pět z nich nad úrovní vlakových kolejí. Zaplní ho obchody i kanceláře, restaurace s promenádou, hotel i téměř sedmnáct set parkovacích míst. V prvním patře nad kolejištěm se má směrem k jihovýchodu otevírat terasa. Scarabeus má mít měděnou střechu a čtyři atria zakrytá prosklenými kopulemi. Má být dlouhý tři sta padesát metrů, široký dvě stě třicet a vysoký čtyřicet metrů.

Pro a proti

Komplikací se ale obává brněnský náměstek Martin Ander. „Musíme prověřit, zda tak velká stavba je v souladu s územním plánem. V původním záměru totiž nic takového nebylo. Také nás bude zajímat, jak to je s architektonickou soutěží, která tam proběhla. Je to však rozumný trend, takové centrum nádraží oživí,“ myslí si Ander.

Náměstku primátora Oliveru Pospíšilovi se projekt líbí. „Byl jsem na nádherném nádraží v Madridu. Tam když vstoupíte, jako byste se octli v botanické zahradě. Něco tak nadčasového bych v Brně uvítal. Slyšel jsem však i názory, že stavba je příliš velkolepá a rozsáhlá a že ji lidé nevyužijí,“ řekl Pospíšil.
Proti projektu se postavila ekologická organizace Děti Země. „Postavit tak ohromnou komerční stavbu jsme vůbec neočekávali. Nebylo to v žádných zveřejněných plánech, a navíc nyní v době hospodářské krize každý soukromý investor jistě bedlivě zvažuje každou velkou investici,“ podotkl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Pokud by měl Scarabeus dostat územní rozhodnutí, budou Děti Země požadovat důkladnější hlukovou a emisní studii a analýzu vlivu na architektonický ráz okolí.

Primátor města Brna Roman Onderka o projektu mluvit nechtěl. „Nic o tom nevím. Přivítám však jakékoliv investory, kteří myslí svou investici v Jižním centru vážně. Samozřejmě s ohledem na architektonická pravidla místa,“ podotkl Onderka.

Podle architekta Petra Hrůši pravidla v Jižním centru příliš svázané nejsou. „Tam se hodí v podstatě cokoli. Toto opuštěné místo je mimo odkaz lidské historie. Teď už záleží jen na tom, aby stavba nebyla arogantním megalomanským gestem. Když bude vycházet z funkce, dá na kvalitu, estetiku a lidské měřítko, mohla by to pro Brno být reklama. A taky úplně nové centrum,“ myslí si Hrůša.

Ne všem, kteří návrh viděli, však budova připomíná posvátného brouka. „Vypadá to jako rejnok a jeho ploutve tvoří bránu nad perony,“ popsal svůj dojem Pospíšil. Tvar rejnoka má mít přitom například plánovaná koncertní síň v Českých Budějovicích, kterou navrhnul architekt Jan Kaplický.

Stavba nového nádraží v Brně se oproti původním plánům už teď opožďuje. Poslední komplikací bylo zrušení územního rozhodnutí, které před dvěma týdny vydal Krajský soud v Brně. Vyhověl tak lidem, kteří měli k rozhodnutí výhrady například kvůli zvýšenému hluku. Soud však rozhodnutí zrušil kvůli zásadním vadám v územním řízení. Městská část Brno-střed bude muset dokument přepracovat.

BARBORA FIALOVÁ a BARBORA KURCOVÁ

ANKETA

Chcete nad nádražím Scarabea?

Ano

86 %

Ne

8 %

Je mi to jedno

6 %

Hlasovalo: 84     Anketa byla ukončena

31.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Zdrogovaný muž na čtyřkolce ujížděl před policisty. Nakonec do nich naboural

Brno – Na honěnou si s policisty v úterý odpoledne asi chtěl hrát dvaatřicetiletý muž z Havířova. Hlídka se zastavila na semaforech v Brně na křižovatce ulic Cejl a Vranovská. V tom kolem nich zleva projel na červenou řidič na čtyřkolce a odbočil doprava. Policisté se zapnutým majákem vyrazili řidiče zastavit a zkontrolovat. „Ten nejdřív nereagoval a ujížděl, po několika metrech ale přibrzdil u kraje silnice. Když zastavila i hlídka, muž na čtyřkolce prudce vytočil kola a snažil se policejní auto objet. Při manévru ovšem do auta narazil," popsala pokus o ujetí policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Němci debatují o regulaci nenávisti na internetu

Po sérii útoků v Mnichově, Würzburgu, Ansbachu a Reutlingenu německá společnost debatuje o možnosti cenzury sociálních sítí. Budou v budoucnu cenzurovány diskuse na největší sociální síti světa Facebook v celé Unii?

Abraham postaví v Brně cvičební polygon. Řidiči na něm budou mazat trestné body

Brno – Už žádné cesty do Jihlavy, Mostu nebo Ostravy. Když si budou chtít jihomoravští řidiči odečíst tři body za své řízení, bude stačit dojet do Brna. Po tříleté přestávce se majitel brněnského okruhu Karel Abraham vrací k myšlence postavit v Brně dopravní polygon.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.